Thorens TD-125 MK2 restaurering

Alt om GDS

Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf hess » fre 11. dec 2020 12:20

Jeg var heldig at få fingrene i en Thorens TD-125 MK2 her til formiddag. Det er en topmodel som jeg endnu ikke har haft mellem fingrene, og som har stået på min wanted-liste i laaang tid. Så jeg er glad :p :Thumpsup: Den er i flot kosmetisk stand og endda med originalt låg (et must for mig), men den trænger selvfølgelig til en ordentlig tur.

Billede
Billede
Billede
Billede

Der er monteret en Ortofon OM30 pickup. Den skal også have lidt TLC og RC ;)

Billede

Et drej på tallerknen uden rem viser at lejet er i god stand - den drejer virkelig lang tid og fuldstændig lydløst når man har øret tæt på. Super godt tegn.

Billede

Men motoren kører ikke, og der er ikke lys i stroben. Efter en kort inspektion kunne jeg konstatere, at den ene sikring var røget. Jeg satte en ny i, og motoren vibrerede lidt, men blev så stille. Begge sikringer røget...

Billede
Billede

Det betyder jo nok, at jeg skal have kigget på printpladen. Her er jeg (mildest talt) ikke stærk. Jeg kan lodde. Men ellers har jeg brug for hjælp. Er der nogle tålmodige her på siden, der har mod på at guide mig igennem processen her? Eller skal jeg hellere bare sende den til AnalogBo?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf his067 » fre 11. dec 2020 15:30

Den allerførste grammofon som jeg restaurerede var sådan en. Der sidder to Frako kondensatorer i strømforsyningen: dem skiftede jeg, og vupti -- virkede det hele igen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf mantelteo » fre 11. dec 2020 17:08

hess skrev:Det er en topmodel som jeg endnu ikke har haft mellem fingrene, og som har stået på min wanted-liste i laaang tid. Så jeg er glad :p :Thumpsup:


Nice! Til lykke. Fedt projekt
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf Tonni » fre 11. dec 2020 18:45

En rigtig klassiker, som jeg også har kigget langt efter, ved flere lejligheder!
Tillykke med fundet! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf hess » fre 11. dec 2020 22:55

his067 skrev:Den allerførste grammofon som jeg restaurerede var sådan en. Der sidder to Frako kondensatorer i strømforsyningen: dem skiftede jeg, og vupti -- virkede det hele igen.


Husk på, jeg er helt grøn :oops: :p Er det disse to du mener?
Billede

Jeg er frisk på at prøve at skifte dem. Og se hvad der sker. Gider du linke mig til nogle jeg kan erstatte dem med? Og så skal jeg vel også skaffe et par nye sikringer tænker jeg.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf janfroerup » fre 11. dec 2020 23:32

de 2 blå er ikke FRAKO lytter - nok mere Philips - men du kan montere 1000uF / 40 Volt der - ikke det behøver at være problemet.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 12. dec 2020 00:02

Det skall vara bara EN säkring!
Si1 0.1A vid 220-240V
(Si2 0.2A används endast vid 110V)
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf Tonni » lør 12. dec 2020 00:24

Derfor, monterer du S2 vil du give motoren overspænding!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf Tonni » lør 12. dec 2020 00:32

På vinylengine.com ligger der manualer til gratis download.
Det kræver at du registrerer dig, hvilket er gratis. Måske det kan hjælpe på vej..?

En tanke. Drejer motoren, nærmest uden modstand, kun i lette ryk, når du drejer den?
Eller er der tydelig friktion?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf janfroerup » lør 12. dec 2020 00:41

Tonni skrev:Derfor, monterer du S2 vil du give motoren overspænding!


Ikke motoren - trafoen !
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf hess » lør 12. dec 2020 12:01

Ok. Håber ikke jeg har brændt trafoen af ved at tænde den med to sikringer...

Som jeg forstår det I skriver, skal der kun være monteret én sikring (selvom der var monteret to, da jeg åbnede den). Jeg kan prøve at skifte de to store (Philips?) lytter, og se hvad der sker, men det er ikke sikkert det løser mit problem. Kan jeg fx bestille disse?

Billede

Jeg tænker bare, at nu jeg er i gang med at bestille - så kan jeg vel ligeså godt indkøbe samtlige dele, der normalt skal udskiftes på et sådan print? Der er jo ikke så mange dele, så det vil ikke koste alverden tænker jeg. Men det er jo mit lægmandsperspektiv jeg taler ud fra nu :)

Jeg skal selvfølgelig have læst manualen og blive lidt klogere. Den er hentet. Jeg har bare ikke fået det gjort.

Ang. det du spørger om motoren Tonni, så drejer motoren fint, nærmest uden modstand, og kun i lette ryk. Altså uden strøm - når den er slukket. Ved ikke om det er svar nok. Da der var strøm til mindede problemet meget om beskrivelsen her: https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=32251

"I've been trying to get a TD-125/II motor to run but so far without success. The symptoms seem similar to other people's experiences of the same problem, i.e. the rotor can be turned by hand when switched off, but switching on makes it judder a little without actually turning, and with the power on it's actually difficult to turn the rotor by hand. The neon strobe light is working fine."

...altså bortset fra at min lampe ikke lyser.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf janfroerup » lør 12. dec 2020 12:24

"....Jeg tænker bare, at nu jeg er i gang med at bestille - så kan jeg vel ligeså godt indkøbe samtlige dele, der normalt skal udskiftes på et sådan print?"

*normalt* vil man ikke have held med bare at skifte løs - "man" vil finde ud af hvad der ikke virker ordentligt - det kan være derfor nogen bruger 3-5 år på at få en uddannelse i at reparere slige sager. Der sidder en 2faset AC generator på printet, som driver motoren, begge "generatorer" skal virke korrekt før den triller, så jeg vil foreslå dig at finde en der har forstand på den konstruktion. At nogen tidligere har monteret "begge" sikringer, fortæller kun at en anden ukyndig har rodet rundt i den før du fik den
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf hess » lør 12. dec 2020 21:21

Ja, klart. Jeg er og bliver aldrig pro, og det kan sagtens være, jeg må ende med at overlade det til en anden, hvis det her viser sig for svært. Kan bare læse, at flere andre har haft succes med det selv, så jeg har virkelig lyst til at give det et skud for at lære lidt og for at have det sjovt. Så håber lidt at I er friske på at hjælpe.

Et bud på en indkøbsseddel i første omgang kunne jo være:

2 x 1000uF / 40 Volt
1 x sikring (0.1A 220-240V)
1 x diode (har læst den er en del af kredsløbet – og når der ikke er lys i min, kan det jo være problemet?)

Kom gerne med input :)
Senest rettet af hess lør 12. dec 2020 22:50, rettet i alt 1 gang.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf hess » lør 12. dec 2020 21:23

Har i øvrigt fået adgang til printet og min ser således ud:

Billede
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Thorens TD-125 MK2 restaurering

Indlægaf Mik112 » lør 12. dec 2020 22:21

Tjek også lige brokoblingen/ensretteren, den har det med at kortslutte en diode eller 2 over tid ;-)
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 118 gæster