Lytter, valg

Alt om GDS

Lytter, valg

Indlægaf cdp » lør 30. jan 2021 16:08

Hejsa
Vintage er det vist ikke helt, da det omhandler en Rotel Rp 951 effekt forstærker. Har en sådan stående, hvor den ene terminal var knækket af. Skiftede alle 4 ud med en bedre type, så det hele ser fornuftigt ud igen. 2 af filter lytterne er typelig bulet op, og skal skiftes. De 2 andre fungerer, men jeg skifter alle. Modellen er db. mono, med en enkelt ringkerne. Lytterne er stemplet parvis med forsk. nr., men manual beskriver dem ens. mit spørgsmål:
Kan de 4 erstattes med 2 nye 15000 uf/80v/105gr. i stedet? ( tænker jo lodde/pin centerafstand i de 4 nye snapin er anderledes, og vil derfor lægge 2 store ned i stedet )
Hvad mener I om disse ? ( de originale 6800/63v )
https://www.banggood.com/15000UF-80V-30 ... &rmmds=buy
https://www.banggood.com/5Pcs-6800UF-80 ... rehouse=CN
På forhånd tak.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af cdp søn 31. jan 2021 09:46, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Lytter, valg

Indlægaf spuncut » lør 30. jan 2021 16:28

Hej Carsten
Personligt er jeg ikke så vild med de der kinøjser-lytter. Har du prøvet Mouser?
https://www.mouser.dk/Passive-Component ... ttZ1yx4att
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Lytter, valg

Indlægaf KenRas » lør 30. jan 2021 16:31

Hej Carsten,

I følge service manualen sidder de 4 lytter parvis på to seperate brokoblinger og viklinger på trafoen, så det med 2 stk 15000 uF duer ikke. Men du kan nok gå en størrelse op til fx. 4 x 8200 uF.

Også en anden ting, jeg ville aldrig købe lytter til noget seriøst hos banggood.com. Chancen for at det er kina skrammel af værste skuffe er ret stor. Brug Mouser eller et andet anerkendt sted.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Lytter, valg

Indlægaf Nillerviborg » lør 30. jan 2021 22:07

-Det er kun Plastik-låget der er bulet op. Alu'en nedenunder fejler ikke noget.
Der er en ret stor chance for at de er i orden, og du ikke behøver skifte dem.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Lytter, valg

Indlægaf cdp » søn 31. jan 2021 09:27

Nillerviborg skrev:-Det er kun Plastik-låget der er bulet op. Alu'en nedenunder fejler ikke noget.
Der er en ret stor chance for at de er i orden, og du ikke behøver skifte dem.

/ Lars

Hej Lars - korrekt, bulerne indikerer kun en evt. varmepåvirkning, meeen..
Jeg har ikke haft de "dårlige" ude og målt på dem, men de 2 andre har efter tids henstand stadig spænding, modsat de bulede. Måler jeg modstand med et simpelt analog meter, ryger viseren helt op og falder gradvis ved " opladning" , dette ens for alle - men kun de 2 har efterfølgende gemt den lille dc-spænding, fra ohm-meter. ( de tappede er sikkert opsuget af kredsløb )
Ps. lytterne sidder diagonalt ift. type nr. foroven - men er ift. stk-liste samme str. ??
Ps. tak til Henning og Kenneth også.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Lytter, valg

Indlægaf cdp » tirs 2. feb 2021 18:34

Inden jeg prøver den af, vil jeg lige sikre at de rette indstillinger er valgt. Der sidder nemlig flere jumpere på printet der skal stå korrekt, for en given stereo/bridgemono applikation. Jeg har valgt ren stereo, med mulighed for at benytte indgangs pots. ( variabel input )
P1 til P3 ( bypass ledning med spadestik )
602 = 2+3
603 = 1+2
604 = 2+3
De ekstra RCA stik mrk. LINK må være forforstærker signalet til nr. 2 forst. ifm. brokobling.
Er denne indstilling korrekt ? ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 156 gæster