Rengøring af Fisher RS 1080

Alt om GDS

Rengøring af Fisher RS 1080

Indlægaf Sanyo » man 8. feb 2021 16:29

]Skal lige høre om der er nogen herinde, der har nogle tip til indvendig rengøring af en Reciver. Har anskaffet mig en Fisher RS 1080 der er både lidt klistret (tobaksrøg) og samtidig meget støvet. Spørgsmålet er om det er tilrådeligt at blæse det væk med trykluft? Mener jeg har hørt det ikke er så godt. Til rensning af pot metre er det godt nok at bruge Biltemas kontaktrens. På forhånd tak.
20210208_155524.jpg
20210208_155514.jpg
[attachment=0]20210208_155524.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sanyo
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 jan 2016
Lokalitet: Saltum

Re: Rengøring af Fisher RS 1080

Indlægaf Sorenki » man 8. feb 2021 16:50

Tjah - grundig rengøring er ikke let, men jeg forsøger lige engang:
Støv:
Jeg vil skille forsigtigt ad så en blød pensel kan komme ind, og så holde en støvsuger over skulderen og pensle støvet op og ind i støvsugeren.

Skidt/snavs:
Her skiller jeg igen forstærkeren ad, så jeg kan komme til og bruger vinduesrens og en gammel ren tandbørste til at få skidtet af, evt opsamle væde med en klud/viskestykke og vatpinde.

Eventuelle metaldele der ser anløbne ud polerer jeg med vinduesrens og klud, efterfulgt af en smule olie, så det ikke ruster mere.

Vinduesrens er også rigtigt godt mod nikotin generelt, men
Vær forsigtig med overfladebehandlet aluminium og frontplade-skrift.

Ang kontaktrens, kan man bruger mange produkter. Min favorit er KEMA kontaktens, først uden smøring, og så fordi det er et potmeter, slutter jeg af med kontaktrens med smøring.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Rengøring af Fisher RS 1080

Indlægaf cdp » fre 12. feb 2021 07:48

Helt enig med ovenstående , - hvis jeg har haft et udtaget print som var feddet ind i nicotin mv., har jeg vasket det i sulfo og efterfølgende skyllet med lunken kalkfrit vand. Så kommer alt opløst fedt væk. Efterfulgt med (varme) tørring, og pas på ' følsomme ' komponenter. Dette vil jo gøre print mv. mat og sårbart for erodering, så en coatning efterfølgende er klogt. Glasrens, propylalkohol mv. kan sagtens opløse skidtet, men så snart det er fordampet ligger skidtet tilbage, hvis det ikke tørres af løbende.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 124 gæster