Forstærker højtaler udgangs terminaler

Alt om GDS

Forstærker højtaler udgangs terminaler

Indlægaf jmlyd » tors 19. aug 2021 12:13

Hej Forum,

Da jeg skal renovere en del ældre forstærkere er jeg lidt i tvivl om hvilke type/kvalitet højtaler terminaler der skal opgraderes til.
Kriterier.

Skrue terminal
Bananbørsning
Farvekode
Rimelig pris

Har kigget på alle sites aliexpress, ebay, reichelt etc etc. og der er et kæmpe udvalg.

Nogen der har erfaringer med gode udgangs terminaler ?
Skal købe en del, da 80/90'er udstyr oftest er med rød og sorte plast skrue terminaler af meget lødig kvalitet.

Det samme gælder for phono connectors. Der er et hav af forskellige typer og muligheder.
Nogen anbefalinger?

Tak ;)
Michael
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Forstærker højtaler udgangs terminaler

Indlægaf cdp » tors 19. aug 2021 13:38

Skal købe en del, da 80/90'er udstyr oftest er med rød og sorte plast skrue terminaler af meget lødig kvalitet.

Det samme gælder for phono connectors. Der er et hav af forskellige typer og muligheder.
Nogen anbefalinger?

Jeg forstår godt din tankegang, men husk også på at mange ( jeg incl. ) nok rynker lidt på næsen, hvis en kendt vintage forstærker, har undergået en større ombygning, kontra at holde den original - lidt samme ide med en gl. veteranbil. Hvis du gør det for egen skyld, er der mange forskellige muligheder, der ville jeg nok vælge erstatninger, som kan tilpasses uden der skal bores nye huller og andre radikale indgreb. Om der snart er noget at spare på udenlandske sites ift. danske ved jeg ikke, men de nye regler bremser vist rabatten en smule. En anden mulighed er at koble et par adapter stik på de originale konnektorer, indvendig ledningsføring er jo så kort, at det er uden betydning. Blot et indspark.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Forstærker højtaler udgangs terminaler

Indlægaf Helikon » tors 19. aug 2021 16:51

Hvis du skal opgradere, i ordets betydning, er det dem her du skal have fat i, forgyldt kobber legeret med en lille smule (1-2%) tellurium for at det kan drejes og fræses nemmere end helt rent kobber.
https://dk.rs-online.com/web/p/klemskruer/8884657

ellers de her dobbelte typer, de er lige så gode som alle mulige andre forniklede messing typer. https://dk.rs-online.com/web/p/klemskruer/2218272

eller hvis de skal være enkeltvis https://dk.rs-online.com/web/p/klemskruer/1873804

Det er alle mekanisk robuste typer. Man skal op i den kaliber for at det giver mening at skifte de oprindelige ofte flimsy typer med mindre de er ødelagte.

Jeg på linie med cdp mht. at "opgraderet" og "modificeret" ofte er = ødelagt ,særligt hvis det ikke kan bringes tilbage til oprindelig igen og sjældent er det vel en egentlig forbedring i virkeligheden. Men hver sit valg og hvis det er en standard konsum ting der er lavet i titusindvis er det vel forsvarligt nok.
Eksempelvis Lenco L75 for at nævne et apparat folk ikke er specielt sentimentale omkring modificeringer af, her er reglen nærmest at de skal skamombygges.

Edit: Reichelt har nogen gode nogen (Hirschmann) til gode priser

Phono bøsninger, undgå de billige af forgyldt presset messingblik, de er ikke makanisk solide nok og alt ved dem er af billigste slags, også indpakningen.
de her ser gode ud
https://www.aliexpress.com/item/3303346 ... 9176%22%7D
Senest rettet af Helikon tors 19. aug 2021 18:11, rettet i alt 2 gange.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Forstærker højtaler udgangs terminaler

Indlægaf Fensten » tors 19. aug 2021 17:35

En anden måde at bevare originaliteten på, er at anvende "flexible speaker pins".

Der findes et har af forskellige modeller, til forskellige priser.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Forstærker højtaler udgangs terminaler

Indlægaf jmlyd » fre 20. aug 2021 00:32

Tak for indspark!

Cdp, tanken om originalitet er self vigtig, men mange forstærkerne fra den periode selv halvdyre, er skabt på stramt budget. Især højtaler connectors er ofte underdimensioneret og af dårlig mekanisk kvalitet.
Mange linie signal phonoconnectors er par eller 4 styk i plastikramme med printbagside, hvor yderskærmen ofte er trukket løs på en eller flere. Det uanset om det er forgyldte eller standard forniklede. Kun highend udstyr er født med connectors der holder over tid.

Så med respekt for udgangspunktet og med blik på design og funktion, vil jeg tillade mig at mene det er muligt at opdatere alle typer connectors blot det er korrekt og ordentligt udført. En bedre mekanisk og elektrisk stabil god løsning vil på alle måder gøre apperatet bedre og hvis ordentligt udført tilføre værdi! Mht til originalitet, kan det måske trække ned. Da det der er under motor hjelmen, oftes forbedres med bedre erstatnings komponenter og kredsløbs teknisk i nogen tilfælde forbedres, hvorfor så ikke også løfte kvaliteten af tilslutnings terminalerne?

Helikon, tak for de konkrete råd og tippet med tellurium legeret kobber!
Er på jagt efter noget i stil alla furutechs, Eizz, wbt o.lign evt i rodnium udgaver. Første forstærker der skal renoveres er en Luxman L550, hvor højtaler binding posts er af dårlig kvalitet uden mulighed for spade eller bananstik. Overvejer om alle phono RCA connectors skal udskiftes, da mange er i temmelig dårlig stand (knækket plast bagsider). Det er en træt L550, hvor alt skal adskilles, print grundigt afrenses og efterloddes, alle elektrolytter, relæer og mange modstande/dioder og måske enkelte transistorer udskiftes. Den spiller egentlig udemærket nu, men ser frem til at høre den efter renovering..

ja det er en keeper! Mht til køling ser jeg om en løsning vha 2 x Noctua NF-A12x15 PWM 120MM temp reguleret kan diskret indbygges, da varmen som sagt er et stort issue i en ren klasse A forstærker.

Mvh

Michael
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Forstærker højtaler udgangs terminaler

Indlægaf Elektronik » fre 20. aug 2021 10:30

En anden mulighed er at tage et phono kabel af fornuftig kvalitet og lodde direkte på printet. ;)
Ikke særlig vintage, men kan være nødvendigt, hvis man IKKE, vil ødelægge/modificere sit vintage udstyr. :thumbsup:
Selvfølgelig sørger man for at gemme de originale dele i en pose. :Thumpsup: Hvis man er heldig at finde gode reservedele.
Lodde direkte på print.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 114 gæster