Lodning på Li-ion batteri?

Alt om GDS

Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Poul » man 1. nov 2021 18:39

Jeg er igang med at forsøge at udskifte Li-ion batterierne i batteripakken til min Beolit 12 aktiv højttaler.
Er det OK at lodde terminaler på de nye Li-ion batterier, eller skal de punktsvejses?
Punktsvejsning er nok det bedste af hensyn til varmen, men det har jeg desværre ikke grej til.
Derimod har jeg ofte loddet på almindelige genopladelige batterier med godt resultat, men er i tvivl med Li-ion batterierne :roll:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Nillerviborg » man 1. nov 2021 20:03

Du må ikke lodde på batterier uden loddeflige. Så er det egentlig ligegyldigt om det er opladelige eller ikke.
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf cdp » man 1. nov 2021 20:12

Hej Poul - jeg ved ikke om li-ion celler er mere varmfølsomme end de gl. Nimh, men som du selv ved er punkt svejsning den bedste måde. Fremgangsmåden må være så lidt varme, så kort tid som muligt. Det beskrives også i linket til lodde flige herunder.
https://www.dkvolt.dk/produkt/loddeflig-til-batteri/
Alternativt kan den laves af et bilbatteri med startrelæ. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=b_kGgPVrcCI
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Tonni » man 1. nov 2021 20:51

Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Helikon » man 1. nov 2021 21:25

cdp skrev:Hej Poul - jeg ved ikke om li-ion celler er mere varmfølsomme end de gl. Nimh, men som du selv ved er punkt svejsning den bedste måde. Fremgangsmåden må være så lidt varme, så kort tid som muligt. Det beskrives også i linket til lodde flige herunder.
https://www.dkvolt.dk/produkt/loddeflig-til-batteri/
Alternativt kan den laves af et bilbatteri med startrelæ. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=b_kGgPVrcCI



Den med bilbatteriet synes jeg er smart og enkelt.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf MaxJ » man 1. nov 2021 21:56

Jeg kender ikke sådan en Beolit, men er der ikke plads til en batteriholder i den.?
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Poul » man 1. nov 2021 22:22

Tak for gode forslag :cool1:
Jeg vil prøve at konstruere en “batteri-opstilling” i lighed med den på videoen.
Der kommer selvfølgelig en tilbagemelding til Forum :ide:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf cdp » tirs 2. nov 2021 19:07

Jeg vil prøve at konstruere en “batteri-opstilling” i lighed med den på videoen....
Mvh.
Poul

Hej igen - for at forenkle det en smule, kan du jo udelade relæ og blot krydse " klinger " med ledninger i første omgang - vær blot obs på, at evt. knaldgas fra et blybatteri kan explodere med en gnist, så hold batteri og svejsepinde i god afstand med udluftning. Dette blot nemt, fordi vi nødig vil undvære dine gode indlæg. :p
Ps. et par velvoksne lytter parallelt vil øge effekten betydeligt.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Poul » tirs 2. nov 2021 22:09

Tak for det gode råd Carsten - jeg vil forsøge ikke at lave ulykker :shock:
Har tænkt mig i første omgang at bruge akkumulatoren og startrelæet fra min havetraktor, og hvis det så lykkes, kan jeg jo prøve at lave noget mere permanent - måske et nyt godt vinterprojekt :roll:

Der er jo mange penge at spare, hvis man kan lave sine egne batteripakker til alt det genopladelige udstyr, som efterhånden findes i mange husstande :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf JGreen » ons 3. nov 2021 09:42

En god varm kolbe der er ikke er for lille ca. 60-100w og med noget gods i hoved så den kan holde varmen og så noget tin-suge tråd . Det skal gå hurtig for varmen må ikke trække ned i cellen. gør det af flere omgange. for lod celleren og tråden . Har også brugt noget yder flet fra noget koaksialkabel når der skulle trækkes over 100A (til RC modeller)

>>>PS. DU har det rigtige lade grej til dine celler ELLERS kan de være nogle BRANDBUMPER<<<
Kender nogen der har miste bil og hus på den konto.
Bruger selv brandsikker lade pose eller en ammunitionkasse til en 12,7. De er til og få på alle stump markeder og hyllesalg og poseren har RC hobby handleren. (Et gammel ildfast fad med låg kommer men også langt med.
( Men det er helle ikke til hygge ladning når jeg bruger dem. Men har gjort det til en dårlig vane.)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Poul » ons 3. nov 2021 09:56

Tak J Green - jeg vil simpelthen genmontere den nye “hjemmelavede” batteripakke i Beolit 12’eren, så jeg regner ikke med, at opladningen giver problemer, men nu vil jeg selvfølgelig være meget opmærksom på eventuel varmeudvikling de første gange.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf MaxJ » ons 3. nov 2021 10:10

:p Hvis du kigger i et gammelt 90V eller 1.5V batteri til de gamle transportable rørradioer, så er batterierne loddet sammen og det har jeg også gjort med de nye. De lever endnu og huset står også stadig. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Poul » ons 3. nov 2021 10:40

Hej Max - Ja, jeg plejer også at lodde dem sammen, som J Green lige har beskrevet det, men det har ikke været Li-ion batterier, og de er tilsyneladende meget mere følsomme overfor varmen :'(
Derfor vil jeg forsøge med det “forhåndenværende grej”, og det er som nævnt akkumulatoren og startrelæet fra min havetraktor - jeg skal dog lige have lavet et par kobberstifter, og så selvfølgelig have fat i nogle nikkelflige og batterierne Li-ion 18650/2000 ma :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf MaxJ » ons 3. nov 2021 11:03

Sørg for god ventilation. Svovlsyre dampe er IKKE din ven.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Lodning på Li-ion batteri?

Indlægaf Poul » tirs 9. nov 2021 16:48

Så blev jeg færdig med protomodellen af min “punkt-svejse-maskine”, og som I kan se, er jeg i høj grad blevet inspireret af Storm-P og den franske revolution :Skor:

Har lige lavet den første svejsning på et af Li-ion batterierne, og det ser ud til, at den virker :p
Skal dog have lidt øvelse for at finde den rigtige svejsetid, som “ meget højteknologisk” bestemmes af min højre pegefinger på trykkontakten.
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 156 gæster