Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Alt om GDS

Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. nov 2022 01:52

Jeg er i færd med at restaurere /opfriske en dejlig Pioneer SA8100 integreret forstærker og i den forbindelse har jeg "næsten" konstateret, at relæet ikke fungerer som tilsigtet. Det synes trægt/langsomtreagerende. dvs. at den protectionlampe, som skal indikere, at relæet "arbejder" slukker før relæet kobler til, når man tænder forstærkeren. I den perfekte verden skal protectionlampe slukke syncront med at relæet kobler til. Der er altså en art forsinkelse på relæet, går jeg hermed ud fra. Jeg ved med sikkerhed, at lampe og relæ skal følges ad. Jeg har udskiftet stort set alt (El-lytter + transistorer) på protectionboard AWM-27B samt powersupply AWR-030. Jeg har genloddet de to sorte stelforbindelser på relæet. Ved sluk når der lige netop at komme en DC-impuls til højttalere (ikke meget kraftig, men dog irriterende) - hvilket også siger mig, at relæet er langsomtreagerende. Det skulle vel gerne koble fra inden DC-impulsen når højttalerne.

Relæet ER desuden renset efter alle kunstens regler, men alligevel synes det at arbejde lidt trægt.

Er her monstro nogle gode ideer til, hvad der kan være galt?

Hvis jeg/vi kommer til den konklusion, at det ER relæet, som bare er slidt og defekt, skal der selvfølgelig købes et nyt og så skal det monteres. Så ved jeg bare ikke helt, hvilket relæ jeg skal købe. På AK anbefales et såkaldt
Omron ly2f-dc24 https://dk.rs-online.com/web/p/effektrelaeer/8287306 eller det kunne måske være denne? :
https://www.elfadistrelec.dk/da/industr ... track=true

Jeg kigger på relæet hos fx RS-online eller Farnell osv (Mousers side er pt. nede) og kan se, at der er 8 loddepunkter/ben på dette - hvorimod der på mit originale relæ i Pioneerforstærkeren er 14 ben, hvor af de 6 ikke er i brug. Kan jeg roligt købe det relæ, som er hos fx RS-online osv - eller er der andre meninger om dette?

Jeg har vedlagt 4 billeder af mit midlertidigt næsten-befriede relæ :-)

alle gode råd og henvisninger osv modtages med tak :-)

ps: monteringen foregår ved hjælp af den gennemsigtige bracket, som ses på det første/øverste billede. Det er vel standardmål?

Resten af forstærkeren synes at være rask og kan justeres til perfektion jf. servicemanual

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf Fredmarantz » tors 10. nov 2022 02:25

Her er lige et forhåbentlig relevant udsnit af diagrammet
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf KenRas » tors 10. nov 2022 05:21

Hej Freddy,

Jeg forstår ikke hvorfor AK foreslår en LY2 type, da diagrammet tydeligt viser at du bruger det tredje kontaktsæt i relæet til at tænde/slukke for “protection” lampen. Du skal bruge en LY4 type i stedet for, beregnet til 24V DC.

Den eneste mulighed for det du oplever er, i min optik, en mekanisk træghed i relæet. Og selv det finder jeg mærkeligt…? Lampen skal slukke i det samme millisekund som højttalerne kobles til og vise versa. At du hører noget i ht når du slukker, må skyldes at relæet ikke når at slå fra inden forsyningen til effektforstærkeren forsvinder. Det kan enten skyldes en mekanisk træghed i relæet, eller at forsyningen til relæet lever længere end forsyningen til effektdelen.

Jeg har ikke studeret diagrammet i detaljer, men dette er umiddelbart mit bud på problemet. Men relæet skal under alle omstændigheder skiftes.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf Fredmarantz » fre 11. nov 2022 01:49

mange tak for dit bidrag, Kenneth! :cool1:

Jeg har nu rodet rundt i mulig læring om relæer for at finde ud af, hvad jeg skal anskaffe mig, og bliver altså ikke særlig klog af det.

Jeg kender ikke forskellen på LY og MY - hvor mange ben - latch/ikke latch og så videre. Voltager - ampere. Egnethed ift. min Pioneer SA8100. Hvad har jeg? - hvad kan med stor fordel erstatte det gamle relæ osv...huuuhhh...Jeg har kigget på div. handelsplatforme og ved ikke engang hvordan jeg skal filtrere - det går sgu godt :-)

Du skriver at jeg skal bruge et 24V LY4-relæ??

Jeg aner ikke, om der er forskellige typer af dette - men jeg har fundet noget, som jeg måske kan bruge???

på mit nutidige relæ sider der 14 ben, hvoraf kun de 8 er i brug. men det siger diagrammet nok noget bedre. Er ben-nummereringen standard?

her er en interessant tråd (kort) om noget af det...https://audiokarma.org/forums/index.php ... t-15356061

Her er noget, som jeg fandt...
https://www.elextra.dk/komponenter/rel% ... aft/H14343

Men der står ligefrem "Heavy duty" - hvilket jeg nok synes kan være lidt i overkanten til en Pioneer SA8100? - læg gerne mærke til den særlige gennemsigtige plast monteringsflange, der er her - sådan én er der også på originalrelæet og dette gør det jo nemt og rigtigt, når man skal montere.

Er det fundne relæ helt forkert - eller hvad'?


tilføjelse: den omtalte plastmonterings-bracket er en del af det gennemsigtige plastcover på hele originalrelæet. Den må vel kunne genbruges? - men kun, hvis relæet er af en art standardstørrelse, som coveret kan passe perfekt på? - hvordan kan man vide dette mon?



Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf KenRas » fre 11. nov 2022 07:49

Relæet du har fundet er til 230Vac og har kun 2 kontaktsæt, så det duer ikke.

Du skal lede efter et 24Vdc relæ med 4 kontaktsæt. Hvis du ser på diagrammet, kan du se at et tredje kontaktsæt bruges til pæren. LY4 refererrer til at relæet har 4 kontaktsæt i modsætning til LY2 typen de foreslog på AK.

Kan du se hvilket fabrikat det originale relæ er? Jeg er ret sikker på et standard relæ fra Omron kan bruges.

Jeg er i Tyskland lige nu, men kan give dig et ring engang i aften hvor jeg er hjemme igen.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf Fredmarantz » fre 11. nov 2022 09:16

Hej Kenneth. Du ringer bare, når forholdene er til det. Fortsat god tur i det tyske :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. nov 2022 00:10

Nå - efter behagelig og særdeles oplysende telefonsamtale med Kenneth, blev vi enige om, at det rigtige relæ, der skal monteres (og bestilles) må være den type, der hedder MY4-02 DC24 . Dette relæ er universelt og skulle passe som fod i hose til fx en Pioneer SA8100 :p - og sikkert mange andre sammenlignelige forstærkere.

link: https://www.mouser.dk/ProductDetail/Omr ... gGYw%3D%3D

Jeg vil modtage relæet (har dog bestilt 3 stk) og forsøge at "skrælle" det ud af sit plasthylster og montere det i det plasthylster, som omslutter det gamle relæ for at kunne montere som originalt. Det skal fiseme lykkes.

Tak til Kenneth/Kenras for kyndig og venlig vejledning :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf Fredmarantz » tirs 22. nov 2022 03:43

Heureka!!

Så modtog jeg det bestilte relæ og monterede det. Dvs. jeg hev det ud af sit plasthus og monterede det (med håbet om, at det ville kunne passe :Skor: ) i det gamle plasthus med den særlige monteringsflange - passende til SA8100. Det gik noget stramt i, men nu sidder det der.
Efter færdigmontage satte jeg SA8100 på vario og kørte fint op - relæet klikker samtidig med protectionlampen går ud og jeg er glad. Ved sluk når der heller ikke at komme det tidligere nævnte DC-blop i højttalerne. Alt er godt nu med den fine SA8100 - den er kommet i drift i mit anlæg i stuen på mine JBL 4333A og det kø'r bare.

Tak til Kenneth/Kenras igen - det var sgu godt, du var "i nærheden" :-) :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Spørgsmål vedr. udskiftning af relæ i forstærker

Indlægaf KenRas » tirs 22. nov 2022 10:04

Godt at høre du kom i mål med den. Det er en smuk forstærker, den gamle SA8100 :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 139 gæster