Elektrolytter måling

Alt om GDS

Elektrolytter måling

Indlægaf JMP » tors 29. dec 2022 01:31

Jeg har 2 kondensatore på 75v 10,000uF til en efektforstærker ,som jeg har målt på med min kina ESR måle instrument ,og jeg får disse tal er de så ok?
Vloss 1.6%
9624uF
ESR 0.06 ohm

Vloss 1.9%
9534uF
ESR 0,05 ohm
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Elektrolytter måling

Indlægaf Helikon » tors 29. dec 2022 10:05

hej JMP
En ESR der er hhv. 60 og 50 milli Ohm er fint. Vloss ved jeg ikke hvad betyder. De holder sig også fint indenfor tolerancen på kapaciteten der typisk er opgivet som -20% +50% i forhold tl nominel kapacitet, det er det der står på den. Jeg ville bruge dem uden betænkeligheder.
god fornøjelse
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Elektrolytter måling

Indlægaf JGreen » tors 29. dec 2022 10:43

Ja det kommer and på om de sider i noget hvor de bliver op ladet eller har ligget i skuffen i flere år.
Nomalt skal de ligge omkring 0,015ohm. ( Nogen har mere eller minder det har også noget med prisen og gøre)
Hvis de har ligget i skuffen så prøv og op og af lad dem et par gange.
(med en 10-20 ohm modstand i serie med kondensatoren)
Det gæler også hvis de er helt nye!!!!(har prøvet med 10000µ 63V hvor de var på ca.1200µ og et ECR på 8ohm første gang jeg målte på dem. Efter 3 op/afladninger var de hjemme hvor de skulle værre)
Så prøv og mål dem igen.
PS. PS. HUSK OG AFLAD DEM !!!!!!
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Elektrolytter måling

Indlægaf Helikon » tors 29. dec 2022 14:19

Hvis du vil vide om de holder specs. må databladet findes for pågældende fabrikat og type og sammenholdes med dine målinger. Man kan ikke generalisere og sige hvad ESR skal være for 10000uF 75 volt.
Det svarer lidt til at spørge om hvor meget olie min 1300 motor må bruge - den må ikke bruge for meget ....
Det kommer an på hvad gældende norm for den var dengang den blev produceret, er det en superhøjkvalitets ultralow ESR til switching applikationer fra november i år eller er det en consumer type fra en reciever fra 1991? sådan sat lidt på spidsen, der er kæmpeforskel.
Der er også forskel på hvad der blev anset for lav ESR i 1968 og i dag.

Generelt kan man sige at ESR falder med stigende kapacitet. En 2,2uF 10volt har måske en ESR på 8 Ohm i flg. databladet hvor en 20000uF 100volt har 0,005 Ohm. Afhængig af type (Computergrade / consumergrade)

Som JGreen skriver har prisen indflydelse både på specs. og holdbarhed. En Sprauge Powerlytic 36D fra 1980 (den var rigtig god og kostbar dengang) ville ikke overrsake mig hvis den stadig holdt specs. 50 år senere, såfremt den ikke har lidt overlast og ikker er kørt hårdt. Ja og prøv at give dem lidt motion hvis de har ligget i skuffen som Jørn foreslår :p

Lidt generel trivia: Når ESR stiger vil ripplestrømmen den kan håndtere falde. ESR stiger ved udtørring.

Hvis dit apparat kan måle lækstrøm er det også en nyttig værdi at måle.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Elektrolytter måling

Indlægaf JMP » tors 29. dec 2022 19:54

De sidder i den ene af mine Hafler DH 220 som har stået 1 års tid men er startet op nu ,og fordi der skal laves lidt målte jeg lige på dem . Lækstrøm? V-loss? =Volt tab? det er et billigt måleinstrument og der står bare transistor-tester på det
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Elektrolytter måling

Indlægaf Helikon » tors 29. dec 2022 22:25

Hmm ja jeg havde godt på fornemmelsen at det var sådan en blå fætter med de 75 volt. Om det er Sprague eller Sangamo er et fedt, det er super kvalitet.
Her er data på den, brug 11000 uF https://www.datasheetarchive.com/pdf/do ... rm=sangamo
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Elektrolytter måling

Indlægaf Klarskov » ons 11. jan 2023 15:54

Jeg vidste heller ikke hvad Vloss er, men da jeg læste denne tråd tænkte jeg, at det kan der måske findes ud af.

Så lidt roderi i bøger og på nettet har kastet følgende af sig.

Vloss er lidt et skævt påhit. Hvorfor kineserne bruger det ved jeg ikke, men det står for tabsfaktoren (disspiation factor). Denne angives også nogle gange som D eller DF. Industrien kalder den tanδ (tangens til delta). Det er et decimaltal, som opgives af kondensatorfabrikanterne. Vloss skal konverteres til et decimaltal, sådan at Vloss = 1% bliver til tanδ=0,01.

Og her bliver det så interessant, for ESR = tanδ/Xc (Xc=kondensatorens reaktans).

Et eksempel: En ellyt blev målt til 472µF ved 100Hz, Vloss 1% = 0.01.
Xc= 1/(2*pi*f*C) ≈ 1/(2*3,14*100* 472*10-6) ≈ 3,37 ohm. ESR = 0.01/3,37 ≈ 0.03 ohm.

Læg mærke til, at målefrekvensen er 100Hz - som er standard.(De ESR-metre vi ofte bruger måler ved meget højere frekvens, hvorved vi slet ikke måler reaktansen.)

Jeg har ikke megen fidus til de der små kinesere, men ovenstående er verificeret med Philips PM6302 målebroen indenfor almindelig "sjus"-måling.

Omend dette måske er interesant fra et teknisk synspunkt, så er det slet ikke et parameter, som er særlig interessant, når vi taler om ladelytter. Her er lækstrømmen ved mærkespændingen meget mere interessant, fordi den siger noget om, hvor megen effekt der afsættes i kondensatoren under drift. Der findes nogle tabeller om vejledende maks. lækstrøm, som man kan bruge som et fingerpeg. (F.eks. denne: http://www.tpub.com/celec/54.htm )
Den skal måles ved mærkespændingen gennem f.eks. en 1Kohm modstand idet man starter ved en lav spænding og gradvise øger den til mærkespændingen, idet man hele tiden holder øje med strømmen).

Hvis der er noget jeg har fået galt i halsen sig endelig til!

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 157 gæster