Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » lør 7. jan 2023 21:34

Som omtalt i min egen tråd tidligere, så blev jeg i August den lykkelige ejer af en Sansui Eight som jeg længe havde været på udkig efter.

Se viewtopic.php?f=569&t=13011&start=330#p137722

Som omtalt her er det en, skal vi kalde det en "overgangsmodel" mellem Sansui Eight og Sansui Eight Deluxe, da denne her har højttaler relæ, men stadigvæk quasi-komplimentært udgangstrin.

IMG_3204.JPG

Efter en forsigtig opstart med variotrafo og en hurtig test samt visuel inspektion, var planen for hvad der skulle laves nogenlunde følgende:

- Udskiftning af defekte pærer, der er nogle stykker der trænger, som man kan se :p
- Grundig rengøring indvendig.
- Let slibning og oliering af kabinet.
- Test af den elektrisk og derefter vurdering af hvor meget der skal skiftes af komponenter.
- Justering af FM delen, den er ikke helt på toppen, men kan dog tænde stereo lampen. Så ikke helt skidt.
- Modifikation af skalalys, således at det altid er tændt.

Jeg starter altid med at blæse dyret rent med trykluft, derefter kommer den blå rudevask og Isopropyl i brug i det omfang det behøves. Det gode ved også denne Sansui, er at den er rimelig servicevenlig i sin opbygning. Især har de lavet en genistreg, hvis man vil tage tuner + mellemfrekvens blokken ud.

IMG_3502.JPG


IMG_3503.JPG


IMG_3508.JPG

Efter et par timers arbejde med rengøring, kunne den samles igen. I den forbindelse blev dækslet til FM tuneren loddet af, "persillehakkeren blev blæst ren og smurt med WD40. Det samme blev AM delen. På de 2 effektforstærker moduler blev der på hver skiftet 2 elektrolyt kondensatorer, den ene til en WIMA film type.

IMG_3514.JPG

Næste punkt er af få fikset alt det defekte lys :thumbsup:

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. jan 2023 21:57

lækkert at se - og processen godt forklaret som sædvanligt. En fornøjelse :thumbsup:

Den bliver fin fin!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf Awesomeness83 » søn 8. jan 2023 01:07

Super flot projekt du har gang i der. Lækkert at se og fedt at du deler med os andre. Jeg følger med fra sidelinjen da jeg selv lige har erhvervet mig netop denne model Sansui Eight fra sept 71'
Har selv tænkt på at lave skala lys på alle input så de lyser konstant.
Knapperne på fronten på min eight mangler 2 stk klistermærker.. jeg fandt et komplet sæt på ebay nye som jeg har bestilt hjem, så må vi se hvordan det ender.

Men thumbs up for dit projekt, fedt du deler erfaring osv.

Mvh Kenneth
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 8. jan 2023 21:17

RENOVERING AF LYS:

Der var en del pærer der var defekte og nogle af dem var blevet erstattet på kreativ vis :QQS:

IMG_3505.JPG

Bemærk iøvrigt på ovenstående billede at pæren delvis har brændt skala snoren over :(

IMG_3504.JPG


Fra Lavpris-Elektronik blev der hjemkøbt 5mm 6,3V 100mA pærer med ledning, som kunne bruges både til funktionsvælger og bag de 2 metre. Desuden blev der købt "fuselamps" på 6,3V 250mA til skalalys. Jeg prøvede først med de 8V 250mA til Marantz som jeg havde på lager, men lyset var for svagt.

IMG_3539.JPG


IMG_3540.JPG


IMG_3556.JPG


IMG_3558.JPG


Næste del af projektet bliver modifikation af skalalys, så det er tændt i alle funktioner og ikke kun i AM og FM.

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf cdp » søn 8. jan 2023 22:00

På jysk: " det er vist ikke så ringe" - kan det tænkes tidligere ejer har hørt P4, det meste af tiden, så skala snoren bliver overvarm, eller var pæren en tand for kraftig ? :p
Sjovt at det nu kommer på mode med konstant skala lys - jeg har faktisk gjort det samme på en Scandyna 4000, så begge frekvensbånd lyser altid, dog med mindre forbrug. ( opskrift tør ikke gives her ) ;)
Spændende - keep on.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tirs 10. jan 2023 00:23

MODIFIKATION AF SKALALYS:

Flere brugere herinde har efterspurgt hvordan man modificerer en Sansui 8 således at der altid er lys i skalaen.
Da jeg selv synes det er trist med den "sorte" front med kun en enkelt pære tændt, hvis man ikke hører radio, så kommer hermed en brugbar opskrift.

Med denne modifikation er der lys i skalaen altid, men FM center meter har kun lys i de 2 FM indstillinger. Lyset i FM/AM signalstyrke meteret er også altid tændt.

Teksten under billeder skulle være vejledning nok.

IMG_3548.JPG


IMG_3547.JPG


IMG_3546.JPG


IMG_3551.JPG


God fornøjelse med modifikationen derude :Thumpsup:

Næste skridt bliver at få kørt nogle tests på den, så jeg kan tjekke dens generelle sundhed. På nuværende tidspunkt er der kun lavet en hurtig lyttetest på FM og via AUX indgangen.

Så, fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf HrAndersen » tirs 10. jan 2023 08:00

:thumbsup: -
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf Elway » tirs 10. jan 2023 12:18

sårn en Eight er en mægtig maskine. Også på min ønskeliste.

Fedt med "lys"-modifikationen. Lækkert og nem at "reverse" igen.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf Awesomeness83 » lør 14. jan 2023 11:41

Let slibning og oliering af kabinet.
Jeg har tænkt mig at gøre det samme på min Eight.
Jeg har købt følgende:
korn 600 + korn 1000 vådslibnings papir for derefter at give den lidt lin olie.
Giver det mening?

I øvrigt tak for vejledning i forhold til Konstant lys i skala, det ser umiddelbart ligetil ud.

Kenneth
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 15. jan 2023 01:04

TEST AF SPECIFIKATIONER:

Så var det blevet tid til at teste hvordan sådan en 50+ år gammel dame performer. De 3 tests jeg plejer at køre er:

1. Frequency Response, dvs. hvor flad er dens frekvensgang (eller forstærkning) indenfor det specificerede frekvensområde.

2. Total Harmonic Distortion (THD), dvs. er dens forvrængning lavere end hvad der er specificeret, fra 20 Hz til 20 kHz.

3. RIAA Response, dvs hvor godt følger Phono forstærkeren den standard vores LP'er er indspillet efter.

Frequency Response - Low Level - 10 to 50000 Hz.png


THD - First run.png


RIAA - First run.png


Som kommentarer til målingerne skal det siges at jeg endnu ikke har lavet nogen justeringer i den. PHONO indgangene havde jeg ikke engang prøvet af.

Nå, RIAA forstærker som sidder i sokkel i sin skærmede boks blev afmonteret og dette var hvad jeg så:

IMG_3544.jpg


IMG_3541.JPG


Jeg undersøgte ikke nærmere hvor fejlen lå, men forventede at det ville spille efter rens af konnektor, samt udskiftning af transistorer og lytter. Mit gæt er dog at problemet lå i konnektoren.

IMG_3545.JPG

Et hurtigt tjek viste at der nu var hul igennem begge kanaler, så RIAA forstærkeren blev testet igen:

RIAA - After Upgrade.png

Som kommentar til afvigelsen i RIAA kurven, så har jeg lige haft en Sansui AU-555A gennem samme tests. Den viste præcis den samme afvigelse. I specifikationer for både Eight og AU-555A står der RIAA NF type. Det har jeg ikke set andre manualer skrive. Måske dette er en variation af den gængse RIAA korrektion?

Efter dette røg den i musikstuen og jeg må sige at den fuldt lever op til dens rygte. Den er virkelig fantastisk at lytte til. Stram i bunden og en fantastisk mellemtone og diskant, der fuldt lever op til min AU-9900.

Hvad der står tilbage nu, rent elektrisk, er at vurdere om den skal have nye lytter i strømforsyning eller ej. Derudover skal justeringer gåes efter og FM samt AM delen skal testes og evt justeres.

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KenRas søn 5. mar 2023 16:11, rettet i alt 1 gang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf HrAndersen » søn 15. jan 2023 12:43

Jeg er ret vild med din gennemgang.
Godt arbejde :cool1:
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Sansui Eight - Renoveringsprojekt

Indlægaf kj2005 » søn 5. mar 2023 15:52

KenRas skrev:TEST AF SPECIFIKATIONER:

Så var det blevet tid til at teste hvordan sådan en 50+ år gammel dame performer. De 3 tests jeg plejer at køre er:

1. Frequency Response, dvs. hvor flad er dens frekvensgang (eller forstærkning) indenfor det specificerede frekvensområde.

2. Total Harmonic Distortion (THD), dvs. er dens forvrængning lavere end hvad der er specificeret, fra 20 Hz til 20 kHz.

3. RIAA Response, dvs hvor godt følger Phono forstærkeren den standard vores LP'er er indspillet efter.

Frequency Response - Low Level - 10 to 50000 Hz.png


THD - First run.png


RIAA - First run.png


Som kommentarer til målingerne skal det siges at jeg endnu ikke har lavet nogen justeringer i den. PHONO indgangene havde jeg ikke engang prøvet af.

Nå, RIAA forstærker som sidder i sokkel i sin skærmede boks blev afmonteret og dette var hvad jeg så:

IMG_3544.jpg


IMG_3541.JPG


Jeg undersøgte ikke nærmere hvor fejlen lå, men forventede at det ville spille efter rens af konnektor, samt udskiftning af transistorer og lytter. Mit gæt er dog at problemet lå i konnektoren.

IMG_3545.JPG

Et hurtigt tjek viste at der nu var hul igennem begge kanaler, så RIAA forstærkeren blev testet igen:

RIAA - After Upgrade.png

Som kommentar til afvigelsen i RIAA kurven, så har jeg lige haft en Sansui AU-555A gennem samme tests. Den viste præcis den samme afvigelse. I specifikationer for både Eight og AU-555A står der RIAA NF type. Det har jeg ikke set andre manualer skrive. Måske dette er en variation af den gængse RIAA korrektion?

Efter dette røg den i musikstuen og jeg må sige at den fuldt lever op til dens rygte. Den er virkelig fantastisk at lytte til. Stram i bunden og en fantastisk mellemtone og diskant, der fuldt lever op til min AU-9900.

Hvad der står tilbage nu, rent elektrisk, er at vurdere om den skal have nye lytter i strømforsyning eller ej. Derudover skal justeringer gåes efter og FM samt AM delen skal testes og evt justeres.

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth


Hej KenRas.... tak for din meget grundige gennemgang af problemer ved renovering af Sansui Eight og de komponent udskiftninger du fandt nødvendige...dine målinger ser rigtig gode ud.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 162 gæster