12V relæ: Hvad gør jeg galt?

Alt om GDS

12V relæ: Hvad gør jeg galt?

Indlægaf his067 » tirs 10. jan 2023 16:33

Jeg har sådan et 12 volts relæ som jeg gerne vil bruge til at tænde og slukke for en subwoofer.

IMG_0536.jpg



Min forstærker giver 12 V ud og jeg kan få PWR LEDen til at lyse hvis jeg slutter de 12 V til DC+ og DC-. Men jeg kan ikke høre relæerne klikke og jeg kan se der er to terminaler der hedder IN1 & IN2. (jeg har nogenlunde tjek på selve relæerne: der er tre terminaler Com - NO - NC, som jeg læser som *common'=indgan til relæet; NO=Normally open; NC Normally closed.Så hvordan får jeg det her til at virke????
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: 12V relæ: Hvad gør jeg galt?

Indlægaf tctla » tirs 10. jan 2023 16:53

IN1 & IN2 er styreterminalerne, der tænder og slukker relæerne.
Ingen spænding på IN = tilhørende Relæ inaktiv.
Spænding, nok plus 5 til 12V, på IN = tilhørende Relæ aktiv

Hvis du derfor ønsker relæerne aktiveret, så snart du tilfører 12V fra forstærkeren, skal IN1 & IN2 samtidig tilføres 12V (plus).
For en sikkerheds skyld ville jeg ikke bare kortslutte indgangene direkte til DC+ (plus 12V), men sætte en modstand på 1KOhm fra hver IN til DC+.

imho,

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 12V relæ: Hvad gør jeg galt?

Indlægaf his067 » tirs 10. jan 2023 17:06

:cool1:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: 12V relæ: Hvad gør jeg galt?

Indlægaf tctla » tirs 10. jan 2023 18:09

Der er desværre også den mulighed, at IN1 og IN2 fungerer ved "omvendt logik".
Hermed mener jeg, at IN1 og IN2 aktiverer relæerne ved, at de lægges til Stel/Minus/DC-
Hvis DET er tilfældet undgår du ikke at skulle igang med loddekolben og bygge et simpelt inverterkredsløb for at "vende" logikken.
Jeg hjælper gerne, hvis du kommer der til.

Mvh,

/Torben

Vedhæftet eksempel på diagram over et modul med "omvendt logik"
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 12V relæ: Hvad gør jeg galt?

Indlægaf tctla » tirs 10. jan 2023 18:34

Jeg sidder og tænker et Quick'n'Dirty fix.
Der sidder 2 små, sorte SMD-transistorer på printpladen, modsvarende Q1 og Q2 på ovenstående diagram.
Kortslut alle 3 ben og du behøver ikke bekymre dig om retvendt eller omvendt logik !!
Så vil det nemlig virke i alle tilfælde, og du skal IKKE tilslutte noget til IN1 & IN2.
Vær dog opmærksom på, at de 2 gule jumpere skal sidde rigtigt sådan at relæ-spolerne får 12V tilført fra forstærkeren.
Jeg antager, at de sidder som kortslutningsbøjler over pin 1 & 2 i ovenstående diagram.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster