Pioneer SA-9100 vippekontakter

Alt om GDS

Pioneer SA-9100 vippekontakter

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jan 2023 01:47

Jeg er i færd med (og det går faktisk rigtig godt!! :p ) at renovere en flot og fin Pioneer SA-9100 integreret forstærker.
Den får hele turen - transistorer og lytter samt enkelte tantaler udskiftes på alle printboards. Det er slet ikke altid jeg går sådan til værks, men de "kloge" på AK mener at man uden tvivl bør skifte en stor del af komponenterne ud med højkvalitets nuværende komponenter af ellers samme type - hvis dette altså giver mening.

Den slags forstærkere er kendte for at have ret følsomme protectionkredse og der er næsten altid problemer med det i både SA-8100 og SA-9100 - medmindre man virkelig går til den med renovering.

nå, men dette har jeg så valgt at gøre med denne SA-9100. Jeg har lige gennemført en længere og yderst vellykket proces med 2 stk SA-8100 og nu mangler kun denne SA-9100.

Problemet med den nu er "kun", at stort set alle flipswitche/Vippekontakterne er upålidelige og skramler og skrumler - mister kanal og så videre i én uendelighed og disse switche må trænge noget så grusomt til at blive renset så det batter.

Jeg er ret sikker på, at det ikke er nok at blæse lidt rensevæske ind i tilfældige huller i switchene og så arbejde det lidt frem og tilbage. Naturen af støjen er ret alvorlig - og det gælder dem alle mere eller mindre og jeg har en voldsom trang til simpelthen at lodde dem ud én for én og åbne dem og rense dem - samle dem og lodde i igen én for én.

for at give et indtryk af hvordan sådan en switch ser ud - når den er loddet ud, så viser jeg lige nogle billeder fra en igangværende Ebay-auktion af en sådan switch - man kan se, hvordan den så´rn ca er samlet.

Ville i turde???



Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer SA-9100 vippekontakter

Indlægaf KenRas » lør 21. jan 2023 08:46

Hej Freddy,

Den omskifter minder ret meget om den jeg fiksede i en Luxman C-1000 for et par år siden. Den er nem at åbne, hvorefter du kan rense og evt klemme de små kontakter en lille smule inden du samler den igen.

Du kan se processen her: viewtopic.php?f=569&t=13011&start=255#p131766

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Pioneer SA-9100 vippekontakter

Indlægaf Tonni » lør 21. jan 2023 11:42

Find evt en tilsvarende, fra en skramlet organdonor, du kan prøve på først.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Pioneer SA-9100 vippekontakter

Indlægaf Fredmarantz » man 23. jan 2023 01:24

Tak for indspark - begge to! :thumbsup:

Jeg lurer lidt på det - og jeg hælder lige nu mest til at prøve at skille den ad og rense det bedste jeg har lært - opmuntret af det tilsyneladende enkle i at skille en switch af denne type ad og samle den rigtigt igen..takket være gode illustrationer i Kenras' skildring af renoveringen af en Luxman C-1000.

Jeg har i nogle år givet mig i kast med skille Marantz-trykswitche helt ad - rense dem - samle dem igen med succes. Dette har givet mig blod på tanden og lidt åndslig styrke :lol:

Men går det galt, må jeg huske Tonni's advarsel og råd - og så må jeg anskaffe mig en tilsvarende på én eller anden måde.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer SA-9100 vippekontakter

Indlægaf MaxJ » man 23. jan 2023 11:08

Jeg har et Pioneer kontaktur hvor der var dårlig forbindelse i den der stiller klokken. Lidt WD40 ind i kontakten og den virker upåklageligt, det er over 5 år siden og virker stadig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 148 gæster