Accuphase E-303 - Kondensatorer - Selvsving m.m.

Alt om GDS

Re: Accuphase E-303 - Kondensatorer - Selvsving m.m.

Indlægaf Mik112 » tirs 24. jan 2023 01:59

Tak til KenRas for super info.
Mvh/Mik112
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Accuphase E-303 - Kondensatorer - Selvsving m.m.

Indlægaf kbekke » tirs 24. jan 2023 18:00

Ja, det er altid en fornøjelse at læse KenRas’ grundige og saglige gennemgange :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Accuphase E-303 - Kondensatorer - Selvsving m.m.

Indlægaf KenRas » tors 26. jan 2023 15:49

LØSNING PÅ PROBLEMET MED SELVSVING:

Som omtalt i dette inlæg tidligere i tråden, viewtopic.php?f=565&t=15907#p139614, så var jeg ikke helt tilfreds med løsningen med de ekstra 47 pF kondensatorer monteret for at fjerne selvsvinget. Det var ikke helt stabilt og krævede også at jeg ændrede på bias for at det virkede nogenlunde.

Desværre blev forstærkeren så varm efter et par timer at jeg ikke turde lade den blive ved med at køre :(

Nye keramiske kondensatorer blev bestilt hos Mouser og de blev monteret i sidste weekend. Her er hvad der blev udskiftet i forstærkeren:

IMG_3601.JPG


Resultatet blev at forstærkeren nu kører klippe stabilt og der er ikke nogen antydning af de 5 MHz selvsving der var tidligere. Mission accomplished :Thumpsup:

Nu skal den spille her en uges tid inden ejeren kommer og henter den. Han formåede i øvrigt at gnide lidt mere salt i "misundelsessåret" ved at fortælle at han lige havde været i kælderen og finde den matchende Accuphase Tuner, der OGSÅ var sat ud til storskrald dengang for ca. 8 år siden.

Det sæt gad jeg sgu godt eje.... :cool1:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Accuphase E-303 - Kondensatorer - Selvsving m.m.

Indlægaf Fredmarantz » tors 26. jan 2023 18:14

Godt Gået - Kenras!

Nu vil jeg dog lige spørge om det seneste indgreb med udskiftningerne af de mange kondensatorer og hermed elimineringen af selvsvinget hjalp på varmeudviklingen?

Gad vide, hvilken tuner der var tale om i kælderen? T-103? - Eller måske T-105? no matter what, så er de begge fede!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Accuphase E-303 - Kondensatorer - Selvsving m.m.

Indlægaf JGreen » tors 26. jan 2023 18:21

Hej Kenneth.
Hvorfor har du ikke brugt film kondensatorer igen.??
Det er lidt mærkelig at den bliver så varm. I en Nikko Alfa III (80W) kører de med 200mA per sæt. og ja den bliver varm.
Hitachi kører dem selv med 150mA i HMA 6500 (55W).
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Accuphase E-303 - Kondensatorer - Selvsving m.m.

Indlægaf KenRas » tors 26. jan 2023 21:41

Den bliver ikke unødig varm nu, men den er da håndlun efter nogle timer.

I følge manualen skal FET’erne køre med ca. 70 mA i hvilestrøm, det bliver så 140 mA i hver kanal, med 2 sæt FET’er i parallel og 280 mA samlet for udgangene. Jeg foretrækker at holde den der hvor manualen siger den skal være.

Amperemeteret på min variotrafo viser et forbrug på 400 mA for hele forstærkeren uden signal ind, så jeg tænker at det er OK.

Jeg valgte keramiske kondensatorer fordi jeg synes at de anvendte film kondensatoer har været for problematiske. Jeg har aldrig mødt en forstærker med så dårlige kondensatorer som ikke var lytter.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 116 gæster