JBL 4343, en fønix historie

Alt om GDS

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf hificlassic » tirs 11. apr 2023 13:10

Jeg har selv hat SE forstærkere med EL84 og var meget glad for lyden, med højttalere på 110db følsomhed går det lige, men der var meget mere at gøre godt med når jeg satte selv BOFA V15 på med sine 15watt. Idag ville jeg ikke nøjes med mindre.
Hvis du lytter på 3watt og synes det lyder godt, spiller du enten ret lavt, eller også lægger du ikke mærke til at du lytter til forvrænget lyd når du giver den gas.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf Sorenki » tirs 11. apr 2023 13:30

Det er jo så spørgsmålet Verner - det er interessant, fordi der lader til at være rigeligt output over hele linjen - og lyden er meget klar og ren så jeg er glædeligt overrasket - forundret fordi det virker jo næsten naturstridigt.
Lad os se hvad der sker når jeg er "vant til dette" og så kommer over på P-300 igen.
Virker ikke overhovedet som om jeg presser noget som helst. Jeg spiller ikke højt højt, men højt nok til at man ikke kan høre hvad gæsten der sidder ved siden af siger.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf hificlassic » tirs 11. apr 2023 13:41

Det er jo ret sjovt fordi en af Stereophiles testere en gang kørte B&W 801 matrix 3 på en 300b SET forstærker og elskede lyden, mens alle hans kolleger mente at han sad og lyttede til "ren" forvrængning... Prøv at finde testen
Det er god læsning og jeg ved ikke hvem der har ret, men det er jo ren matematik, så hvis du kender højttalerens følsomhed er det let at regne ud hvor mange watt du skal bruge til at spille fx 110db hjemme i stuen
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf Sorenki » tirs 11. apr 2023 13:57

Selvfølgelig - jeg tror nu ikke jeg skal op på 110db hjemme i stuen, og det spiller selvfølgelig væsentligt ind her. Jeg har ikke umiddelbart adgang til et Db meter, udover dét der sidder i min telefon og med NIOSH's sound level app siger jeg lander på 90.5dB avg og peak 103dB når jeg skruer op over komfortniveauet her i stuen... men jeg tvivler på det er helt troværdigt.

Om materialet er forvrænget er svært at sige, dét oplever jeg ikke - men det er ikke det samme som at jeg har ret. jeg må få flere besøg, og lytte til musik vi kender.

At måle højtalerens følsomhed er også en ting jeg må få gjort - det er jo svært at afgøre hvad min hjemmekonstruktion her egentligt er endt ud med ift følsomhed. :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf hmt » tirs 11. apr 2023 13:57

Det ser godt ud, Søren. Interessant lydmæssig beskrivelse. Jeg har selv spillet med 4,8 w SEP EL84 på et sæt Rogers LS3/5a 16 ohm og det gik fint. Men klart bedst med vokal og jazz. Jeg havde så min Fisher X100a (2x12-14 watt) på mine 904'ere og der manglede hverken kontrol eller dynamic headroom efter hvad jeg kunne danne mig af indtryk med et hurtigt mock up. Skal blive spændende at se hvad du finder ud af!

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf hificlassic » tirs 11. apr 2023 14:05

Enig. Vokal og akustisk musik er noget lettere at klare med 3watt end Trentemøller, Rage Against the Machine, eller Roger Waters...
og 90db vil jeg absolut ikke kalde højt :-)
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf Sorenki » tirs 11. apr 2023 14:06

hificlassic skrev:og 90db vil jeg absolut ikke kalde højt :-)

Heller ikke her - derfor jeg ikke stoler på den indbyggede mikrofon i min iphone ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf Sorenki » tirs 11. apr 2023 14:13

hmt skrev:Det ser godt ud, Søren. Interessant lydmæssig beskrivelse. Jeg har selv spillet med 4,8 w SEP EL84 på et sæt Rogers LS3/5a 16 ohm og det gik fint. Men klart bedst med vokal og jazz. Jeg havde så min Fisher X100a (2x12-14 watt) på mine 904'ere og der manglede hverken kontrol eller dynamic headroom efter hvad jeg kunne danne mig af indtryk med et hurtigt mock up. Skal blive spændende at se hvad du finder ud af!

Vh
Henrik

Hej Henrik
Tak for dine betragtninger! Det er en sjov rejse ihvertfald :)
jeg kommer ihvertfald til at lytte og lærer.

Og til alle som gerne vil opleve komboen, så er I selvfølgelig meget velkomne her.
Dét kan måske hjælpe med at vurdere om jeg blot er lykkelig i forvrængnings-helvede eller jeg har fundet en kombo der virker ;) .
Senest rettet af Sorenki tirs 11. apr 2023 14:51, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf lillebror » tirs 11. apr 2023 14:27

På mine 604'ere har jeg opnået det bedste resultat med en hjemmelavet gaincard-forstærker, der i medvind vel giver en 2x25w. Det er i en stue på 35kvm. Nu kender jeg ikke dit lytterums størrelse og rør overstyrer som regel pænt, så det virker ganske fornuftigt, at du ikke "mangler" noget.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf Sorenki » tirs 11. apr 2023 14:30

jeg sidder i en lejlighedsstue med "lytterum" der vel er ca 16kvm, så der er ikke meget rum der skal spilles op førend det virker højt.
Men jeg skal da lige smide Trentemøller på maskinen når næste møde er færdigt :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf kbekke » tirs 11. apr 2023 18:15

Der er jo Gudskelov andet i livet end Trentemøller, RATM og Roger Waters. Ligesom der heldigvis også er forskel på forvrængning og forvrængning. Alt efter om det kommer ud af en rørforstærker eller ej - og hvis du er lykkelig, så er det jo fordi der er noget, der virker. Uanset hvordan det måler.

Og så er det jo stadigvæk den første watt, det kommer an på. Hvis den er god, så har man ikke nødvendigvis brug for så mange flere - og hvis den ikke er, så er det måske ligemeget med de resterende 224. Ikke at Accuphase ikke også er gode forstærkere. Men jeg bliver personligt mere og mere overbevist om, at det i højere grad handler om hvordan tingene fungerer sammen end om de hver for sig er “gode” og Altec’s var jo fra starten aldrig beregnet til at blive trukket af andet end netop rørforstærkere med begrænset effekt.

Rafe Arnott (og mange andre) har også et eller andet at sige om A604 og lowpower-forstærkning:

https://www.resistormag.com/features/in ... er-duplex/

På den anden side kan det jo også være, at begge dele er godt. På hver sin måde. Under alle omstændigheder synes jeg, at det er et modigt og spændende eksperiment, du har gang i og er meget enig i, at de bestemt bør ses og høres på et kommende træf! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf spuncut » tirs 11. apr 2023 19:29

Hej Søren mfl.
Nu roder jeg mig nok ud i noget, så bær lige over med mig og spørg ind hvis kompleksiteten overstiger min beskedne evne til at trykke mig ud.

Du nævner selv følgende:
"Virker ikke overhovedet som om jeg presser noget som helst. Jeg spiller ikke højt højt, men højt nok til at man ikke kan høre hvad gæsten der sidder ved siden af siger."
Her rammer du lige ind i en situation, som jeg af og til har ladet mig imponere af når jeg har hørt såkaldte: "State of the art" -anlæg og som jeg har brugt til at "måle" hvor rent andre anlæg spiller:

Hvor højt kan man spille og stadig føre en uanstrengt samtale.

Der er selvfølgelig nogle forudsætninger der spiller ind. Programmaterialet må ikke være for komplekst, så altså mere Grusin end Iron Maiden-live, hvis I forstår hvad jeg mener. Hvis det er forstærkerens opløsning man går efter nytter det selvfølgelig heller ikke med et FF15-søm der roder toppen sammen, ej heller en SEAS H087 der har samme tendenser, "Fuldtone-råben" er heller ikke befordrende. Her skal der lyde et stort IMHO, vi har vel hver især diverse lyd-aggregater som vi aldrig rigtig bliver venner med.
Så altså et velfungerende anlæg og et programmateriale hvor de enkelte instrumenter står skarpt uden rod-sammen.

I praksis:
Vi er ude i et område der ikke lige er Scandynaernes spidskompetence, her er det nok A45 i Scanspeak-udgave der gør det bedst. men man må vælge: Skal der høres musik eller skal der snakkes.
De unævnelige Dali sammen med den store Hafler gør det langt bedre, huset fyldes med musik og man kan snildt tale sammen i hjørnerne.
Det er dog intet i forhold til min kammi's "adskillige-hunrede-tusinder-kr-100 kg-Fransk-boutique-mono-blok-Dynaudio-anlæg". Der er ofte sket det at vi har siddet nogle stykker og snakket- jeg er gået udendørs og nuppet en smøg og der har jeg først opdaget hvor højt der spilles og det har undret mig hvordan vi har kunnet høre hinanden.

Min hypotese er således at så længe programmaterialet er rent og at signalet ikke forvrænges, så evner vores ører at selektere samtale fra musik, selv ved et meget højt lydniveau.

Så derfor skulle jeg, lidt forsigtigt, mene at du måske allerede befinder et eller andet slags "Forvrængnings Helvede" hvis du ikke kan føre en uanstrengt samtale med din gæst, altså under de ovenfor beskrevne forudsætninger.

Jeg håber at de ærede deltagere kan nikke genkendende til undertegnedes utvivlsomt mangelfulde beskrivelse af dette fænomen, hvis ikke ...ja så er det blot noget idiosynkratisk sludder der udelukkende foregår inde i mit hoved.

Som altid IMHO
MVH Henning
Senest rettet af spuncut tirs 11. apr 2023 19:52, rettet i alt 2 gange.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf his067 » tirs 11. apr 2023 19:48

Hvordan måler man egentlig driftseffekt?
Er det med bredbåndede signaler á la pink noise eller er det ved diskrete frekvenser? Hvis det er med pink noise, kan jeg forestille mig, at højttalerens frekvensafskæring i bassen har stor betydning. Og hvor meget effekt har vi egentlig brug for i frekvensområdet 100-20 kHz? (de fleste 'reolhøjtalere' skærer jo af for det meste under omkring 90 Hz....)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf Sorenki » tirs 11. apr 2023 22:01

kbekke skrev:På den anden side kan det jo også være, at begge dele er godt. På hver sin måde. Under alle omstændigheder synes jeg, at det er et modigt og spændende eksperiment, du har gang i og er meget enig i, at de bestemt bør ses og høres på et kommende træf! :thumbsup:

Hørt og tak ;)
Det er lidt af et spring at gå fra den velkendte "JBL" lyd og de tunge AB forstærkere jeg i al min vintage-hifi-entusiasme-tid har beskæftiget sig med. Og det ér nyt og ukendt territorie jeg befinder mig I. én ting er ihvertfald sikkert efter endnu en aftens kritisk lytning; der er forskel på forvrængning som jeg kender det fra Transistor-forstærkere og så det foranlediget af en rørforstærker. Og så endda ud af et par endnu ukendte højtalere - ja det forvrænger sku nok førend jeg vil kendes ved det. men dét kan sku alligevel noget andet end jeg er vant til.
og så er der noget af min musik hvor JBL'erne kunne skabe ro i en højere grad end disse kan følge med. men det er et lille udsnit af samlingen.
Jeg medbringer gerne (specielt hvis afstand og bilkapaciteten kan gå op i en højere enhed) til et fremtidigt træf!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL 4343, en fønix historie

Indlægaf Sorenki » tirs 11. apr 2023 22:11

spuncut skrev:(...)
Min hypotese er således at så længe programmaterialet er rent og at signalet ikke forvrænges, så evner vores ører at selektere samtale fra musik, selv ved et meget højt lydniveau.

Så derfor skulle jeg, lidt forsigtigt, mene at du måske allerede befinder et eller andet slags "Forvrængnings Helvede" hvis du ikke kan føre en uanstrengt samtale med din gæst, altså under de ovenfor beskrevne forudsætninger.
(...)

Hej Henning!
Ja, bestemt. Jeg har måske også formidlet mig en smule kluntet, da der selvfølgelig er flere parametre der spiller ind når jeg forsøger at sige at "vi spiller højt". Min lejlighedsstue er ikke helt ideel, beskedne kvm og forskellige reflekterende flader gør rummet velkendt men også [i]underligt/i] at høre musik i. Jeg kan sagtens snakke med mine gæster, men jeg oplever dog at det er i selve talehandlingen at man kan blive opmærksom på at dét sku egentligt er højere end man regner med. Der er en naturlig begrænsning for hvor højt jeg kan tillade mig at spille med familier over og ved siden af, og måske konditioneret af denne begrænsning har jeg en fornemmelse af hvornår jeg lige strækker naboskabets rammer. Dét er heldigvis ikke særligt lydt, men jeg [i]kan[/] spille væsentligt højere énd jeg gør.

Her til aften fik jeg igen lejlighed for en kritisk session, i dag fulgt af en god kammerat med lidt mere erfaring ind i rørforvrængning (jeg er jo ny i denne Rør verden). Og han kunne også hjælpe mig til at bemærke nogle af disse begrænsninger. Dét var mest udtalt på Portishead The Rip hvor lyden af et bækken ændrede drastisk karakter når vi pressede citronen. og derefter var det nemmere at anspore.
Jeg vil stadig sige at oplevelsen står tilbage at højtalerne (som denne tråd jo handler om) ér mere behagelige at lytte til end JBL'erne. De er ikke så kritiske og analytiske og rørforstærkeren bidrager med en behagelig klang som klæder 604'eren rigtigt fornemt. Til langt det meste af min alene-lytning ville mit behov kunne dækkes af en 2a3 SET uden at nærme mig forvrængning - men overskuddet til de gange vi lige tager en omgang "nu skal vi lige høre hvad det kan" mangler nok lige det sidste... Måske man skulle prøve nogle 300b rør ;) :roll:

Heldigvis er dette ikke en øvelse i at mangle gear, så P-300 forbliver på adressen, og 4343 højtalerne kommer også tilbage i nye klæder. ja, jeg vil have både i pose og sæk!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster