Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tors 6. apr 2023 22:43

I April 2022 fik jeg handlet mig til resterne af en Garrard 401, der havde tilbragt de seneste 20+ år i en stald. Og den var kosmetisk i en sørgelig forfatning. Plinten var i følge sælger næsten rådnet væk og SME3012 armen var i meget dårlig stand. Selve værket, ja faktisk alt på toppen, var mere end anløben, men motor, lejer, hastigheds-regulering, osv. var i fin stand. Så jeg så den køre og at alting fungerede inden vi handlede.

Prisen endte med at blive meget rimelig, da der indgik en Luxman LV-103u i handlen, som jeg havde fået næsten gratis og renoveret. Jeg valgte armen fra, da prisen på trods af standen var urimelig høj. Så her er hvad jeg fik med hjem.

IMG_2894.JPG


IMG_2893.JPG


IMG_2905.JPG


Kort tid efter hjemkomsten blev alt afmonteret, men da sommer og havearbejde stod for døren kom jeg aldrig videre med den sidste år. Men nu skal det være.

Min plan har hele tiden været:

1. Få sat rammen til værket i stand, dvs slibning og maling udført professionelt, i en farve der matcher den originale farve mest muligt.

2. Finde en passende 9" arm. Jeg var som udgangspunkt interesseret i en forholdsvis kompakt løsning, så jeg fandt kort tid efter en ERA MK4 med SME3009-S2 Non-Improved arm. Jeg kan ikke lide Improved versionen.

3. Få bygget eller anskaffet en passende plint. Her endte jeg med for et par måneder siden at købe en SME 2000 plint, som jo er større end hvad jeg ønsker. Men den havde udskæring til en Garrard 401 og var i meget fin stand. Så den kan bruges mens jeg renoverer.

Nå, for et par uger siden blev ramme og pladetallerken afleveret til en industri maler her i Holbæk og idag hentede jeg så de malede dele. Og jeg er ikke skuffet. Jeg havde fra his67 fået information om en Mercedes farvekode der skulle matche, men maleren kunne ikke finde information om den pågældende farvekode. Så farven blev matched elektronisk med de værktøjer som malere har i dag. Og det blev godt.

Jeg var især spændt på hvordan de håndterede pladetallerkenens kant med knopperne til stroboskop lyset, men det blev også ret godt.

IMG_3793.JPG


IMG_3792.JPG


Så nu er jeg i gang, det skal nok blive et spændende projekt :Thumpsup:

Fortsættelse følger når der er nyt at fortælle.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Sorenki » tors 6. apr 2023 23:31

Nøj hvor er den flot! og hvor indbydende den pludselig ser ud for dit projekt :)
Dét er vel sagtens det man kalder at "redde" en pladespiller de fleste nok ville lade stå. Jeg glæder mig meget til at se den i "færdig form"
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf hess » fre 7. apr 2023 08:49

Super fedt projekt og flot arbejde! Det kan virkelig betale sig at få sådan noget malerarbejde udført professionelt.

...Men skynd dig lige at trække gardinerne for. Lige om lidt kalder haven sikkert igen, og så risikerer vi at skulle vente et helt år på en opdatering. Det holder ik.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf hmt » fre 7. apr 2023 10:04

Ser virkelig flot ud. Efter at have spillet mig gennem TD124II, 301 oilbearing og en tidlig 401, må jeg sige at efter min mening 401 det bedste værk.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf bjerager » fre 7. apr 2023 11:14

Meget, meget overbevisende....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf spuncut » fre 7. apr 2023 11:33

Det var ellers noget der pyntede.
Godt gået Kenneth. :cool1:

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf hificlassic » fre 7. apr 2023 12:06

Hvor er jeg glad for at se at den endte hos dig, og du går så grundigt til værks. Jeg var meget tæt på selv også at byde ind på den.
Flot arbejde :-)
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf NikonSP » fre 7. apr 2023 12:07

Det ser bare super flot ud, Kenneth :thumbsup: :OLO:

Sådan nogle industrilakerer, de kan altså bare noget, når man finder den rigtige. Jeg har over tid fået malet mange forskellige ting ved industrilakerer og jeg er aldrig blevet skuffet = jeg fandt den rigtige :p

Hvad er det for en mini sandblæser du bruger, for det lyder rigtig spændende??

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » lør 8. apr 2023 22:50

Så kom jeg lidt videre med denne Garrard 401.

Alle dele der blev afmonteret for næsten et år siden, blev hevet op af kassen og efterset og tørret af for snavs og skidt. Det var såmænd ikke fordi det var slemt. Med hjælp fra billeder jeg tog da jeg skilte den ad, var det ikke det store problem at få den samlet igen. De skruer, skiver og møtrikker der var anløbne af rust fik en tur med en fin roterende stålbørste. Alt var i så god stand at der ikke er skiftet så meget som en skive.

Mellemhjulet der er blødt og ser fint ud fik en gang Rubber Conditioner og lejer i center spindel blev smurt i henhold til service manualen. Motoren er ikke blevet smurt endnu, jeg ville lige prøve den først.

Den blev samlet med de ikke særligt kønne kontroller, men nu handlede de bare om at få bekræftet at den kører som jeg husker.

Og det gør den :thumbsup:

IMG_3809.JPG

Nu har jeg jo ingen erfaring med Garrard 401 og en ting jeg hæfter mig ved er at den er 5-6 sekunder om at komme op på 33 rpm. Sætter man en finger på pladetallerken er den forholdsvis nem at bremse ned i fart. Ikke så slemt som en ERA, men alligevel. Kan nogle her fortælle mig hvad der er normalt??

Og så konstaterer jeg lige at efter den har kørt ca. 30 minutter, så har den svært ved at komme igen hvis man lige slukker den og tænder den igen. Dog er det OK hvis man vrider afbryderen helt til højre og slipper den igen.

Er jeg ude i at en motor renovering vil være en god ide?

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » lør 8. apr 2023 23:05

Hvis jeg husker rigtigt er det tre et spørgsmål om at holde trappeskive, mellemhjul og endelig (og meget vigtigt) anlægsfladen for mellemhjulet pinligt ren og fri for fedt (husholdningssprit er godt til det!).

5-6 sekunder om at komme op i omdrejninger lyder som for meget, har du renset centerlejet? På den anden side fandt jeg i sin tid at det tog op til 20 minutter før den var varmet op og kørte helt rigtigt på 33 ⅓.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » lør 8. apr 2023 23:05

Hvis jeg husker rigtigt er det tre et spørgsmål om at holde trappeskive, mellemhjul og endelig (og meget vigtigt) anlægsfladen for mellemhjulet pinligt ren og fri for fedt (husholdningssprit er godt til det!).

5-6 sekunder om at komme op i omdrejninger lyder som for meget, har du renset centerlejet? På den anden side fandt jeg i sin tid at det tog op til 20 minutter før den var varmet op og kørte helt rigtigt på 33 ⅓.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf hmt » lør 8. apr 2023 23:14

Den burde komme op på hastighed på meget, meget kort tid. Mindedes at jeg brugte RC på et mellemhjul til en TD124'og det gjorde ikke noget godt. Prøv at rense dit mellemhjul. Går ud fra at du har tjekket at mellemhjulet drejer uhindret rundt, når tallerkenen ikke er monteret?

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » lør 8. apr 2023 23:25

Jeg brugte mest RC til at tørre siderne af mellemhjul og så lige hurtigt rundt i kanten med en klud. Det så jo ret fint ud i forvejen.

Jeg har ikke renset centerleje, bare smurt det iht service manual. Når jeg slukker den og mellemhjul slipper, så kører pladetallerken i 60 sekunder ved 78 rpm og næsten 30 sekunder ved 33 rpm, inden den stopper. Så der er ikke meget friktion.

Det må næsten være motor der er lidt træg. Efter 30 minutters kørsel er motoren mere end håndlun, nok omkring 45 grader vil jeg tro.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf ralphandersen » lør 8. apr 2023 23:29

Min er oppe i hastighed på ca 2 s.
Den kan ikke holde hastigheden når jeg bruger min Discwasher pladebørste, og din finger har nok nogenlunde samme effekt.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » søn 9. apr 2023 15:31

Kenneth, Jeg fandt følgende på Lencoheaven (godt nok om Lencoer men alligevel:)

does Molyslip break down with time? I usually don't get into these minutiae (albeit important minutiae) of Lenco restoration, but I will re-iterate what I wrote up above and long ago: a friend whose Lenco showed both slow start-up and wow was taken care of when I traced the problem to a too-thick bearing oil (which I had put in myself, something like 85W-90 high-rpessure gear oil) which was acting unpredictably, perhaps due to some air trapped in the bearing as suggested by 4yanx earlier. When I cleaned it out and substituted rifle oil (roughly equivalent to 10W-30 or so), both the slow start-up and wow disappeared. I believe that in other - tables the same gear oil worked perfectly: the moral of this story is that different Lencos have different levels of wear, and will react differently with varous viscosities: experiment to find the best recipe for your own Lencos, truly a labour of love.


Forresten: RC på siden af mellemhjulet er også et 'no-no' (IMHO).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 123 gæster