Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Fensten » søn 9. apr 2023 15:51

KenRas skrev:Jeg brugte mest RC til at tørre siderne af mellemhjul og så lige hurtigt rundt i kanten med en klud. Det så jo ret fint ud i forvejen.

Jeg har ikke renset centerleje, bare smurt det iht service manual. Når jeg slukker den og mellemhjul slipper, så kører pladetallerken i 60 sekunder ved 78 rpm og næsten 30 sekunder ved 33 rpm, inden den stopper. Så der er ikke meget friktion.

Det må næsten være motor der er lidt træg. Efter 30 minutters kørsel er motoren mere end håndlun, nok omkring 45 grader vil jeg tro.

Mvh Kenneth


Hej Kenneth,

Jeg er også på Frederiks side. Min L70 og L75 spinner i hhv. ca. 120 og 60 sek. ved 33,33 rpm.

Derudover tænker jeg ikke at motoren bør blive lun.

Så måske har Frederik en pointe med træg olie i lejet?


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 9. apr 2023 16:16

Tak for input allesammen :thumbsup:

Jeg tænker at næste skridt bliver at skille motoren af og give den samme tur i lejerne som min TD124 fik. Derefter skal spindel til pladetallerken også have tur.

Lejet til mellemhjul er fint, det spinder i næsten 30 sekunder hvis jeg lige sætter det i gang med fingeren.

Med hensyn til RC, så var det den nye, ikke særligt virksomme type, der blev brugt til at fjerne nogle skjolder på siden af mellemhjul med en fugtet klud. Jeg kan umuligt forestille mig at det har taget skade :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » søn 9. apr 2023 16:19

Træg olie er afgjort et fænomen som ikke får nok opmærksomhed,, generelt. Jeg blev chokeret for nogle år siden da jeg skilte en sammenbrændt motor i en Revox G36. Olien/smørefedtet var blevet som tjære og holdt simpelthen motorene så fast at den ikke kørte ordentligt i to-tre minutter (selvfølgelig: da den fungerede). Mørch klagede også i 1980 da jeg købte min første GS6 over Molykote D som han indtil da havde brugt som smøremiddel. Han beskrev det samme problem: Molykote blev stift og forhindrede pladetallerkenen i at rotere.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 9. apr 2023 23:39

Her til aften blev motor afmonteret og skilt ad. Den afslørede nogle knastørre lejer, samt 2-3mm slup i akslen som vist på det ene billede. Så der er nok noget der er slidt i bunden af motoren. Men det er ikke sådan at akslen kører stramt eller noget.

Men den kan sikkert nok glide endnu bedre når lejer er blevet ordnet [kryds]

IMG_3811 Edit.jpg


IMG_3812.JPG


IMG_3813.JPG


Nå det må være nok for i dag ;)
Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Fredmarantz » man 10. apr 2023 00:17

meget meget spændende at følge. Længe leve de frygtløse....

Jeg misunder dig det med "bare" at kaste dig ud i de totale adskillelser i den stærke og formentlig velunderbyggede tro på, at det nok skal blive samlet korrekt igen. :p

Jeg har set dine fotoreportager af adskillelse af vippekontakter og det gav mig tro og lyst til at prøve på mine Pioneer SA8100/SA9100-forstærkere og det lykkedes fint. (lille foto-rapport kommer senere herfra) - så når du skiller ad, så tror jeg, at mange gribes af lidt håb og tro på, at man altså godt kan - forudsat selvfølgelig at man dog har et minimum af mekanisk tæft. Ellers tror jeg hurtigt, at man står med håret i postkassen.

Men altså tilbage til den (næsten) fortabte 401'er, som formodes at få nyt liv i dine hænder. Det tyder nok på, at du skal have lejerne bagt, så den gamle olie drives ud, så nyt kan komme ind. Går ud fra, at lejerne også er sinterlejer, ganske som på TD-124. but you know the drill. :thumbsup:

Flere TD-124'ere, som jeg har taget motortemperatur på, har temperatur på omkring 45-50 grader C efter nogle timers drift.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Ehapa » man 10. apr 2023 11:17

Spændende at se 401 få den store tur :cool1:

Jeg har haft 301 grease/Oil, 124 1/2, og 401…synes 401 er den bedste.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 23. apr 2023 23:27

Jeg er kommet lidt videre med projektet.

Motor lejer blev bagt ligesom jeg gjorde med min TD124, men det var meget lidt der kom ud af dem. Derefter den omvendte procedure med ny olie, filtpuderne var stadig fine, så de blev renset i terpentin, tørret og derefter vædet med “vores” berømte turbine olje. Selve motoren blev spændt løst sammen og mens motoren kørte ved ca. 80 Volt AC blev den spændt ordentlig sammen. På denne måde sørger centrifugalkraften for at de to motor halvdele sidder optimalt overfor hinanden og at akslen i motoren kører så uhindret som muligt.

Motoren blev monteret igen, men dommen er at jeg kan måske registrere en anelse hurtigere opstartstid, men ikke meget. Jeg lever med tingenes tilstand indtil videre, vel vidende at motor nu er efterset og smurt.

I denne weekend har jeg arbejdet med at finde ud af hvordan den påtænkte SME3009-II arm skal sidde for at fungere optimalt. Jeg havde på nettet fundet diverse skabeloner til afstandsmåling fra Spindel, samt en Protractor til at tjekke armens bevægelse over pladen. Det er her på sin plads at nævne at jeg aldrig før har bygget en plint fra bunden, så dette projekt involverer en del learning by doing.

Da sådan et Garrard 401 chassis er ret stort er det kun “lige til øllet” at en SME3009 kan nå. Jeg besluttede at lave en prototype topplade med udskæring til chassis og arm ud af et stykke 22mm spånplade jeg havde liggende. Den kan så bruges som skabelon når den rigtige plint skal laves.

IMG_3862.jpeg


IMG_3863.jpeg


IMG_3864.jpeg


Alt i alt har jeg nu en ide om hvordan plinten skal se ud og hvor stor den skal være, så jeg er godt tilfreds med prototypen indtil videre.

Jeg håber at min udmåling er korrekt, men et kontrol tjek på mine andre pladespillere viser det samme med protractoren :thumbsup:

Nu når jeg var i gang kunne jeg jeg jo lige tjekke hvordan det så ud med rummel. Så analyzeren blev startet op og målingen ser fornuftig ud. Her er der målt på et hårdt underlag, direkte på bordet og med pladetallerken monteret:

IMG_3860.jpeg


IMG_3861.jpeg


Jeg er et skridt videre nu. Fortsættelse følger…

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » man 24. apr 2023 09:10

kenneth, jeg har en aluminums spacer til at hæve sme arme liggende. skal jeg tage den med når jeg kommer til dk?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » ons 26. apr 2023 21:19

his067 skrev:kenneth, jeg har en aluminums spacer til at hæve sme arme liggende. skal jeg tage den med når jeg kommer til dk?

Tak for tilbuddet, Frederik :thumbsup:

Hvor meget kan den hæve armen? Jeg har brug for 25-30 mm.
Har den samme ovale form som SME armens base? Armen skal ret tæt på chassis.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf hificlassic » ons 26. apr 2023 22:22

Jeg har en flot spacer i beryllium-bronze, men den hæver kun 15mm
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Fensten » tors 27. apr 2023 15:23

Hej KenRas,

Jeg kan ikke hjælpe med en spacer, men var det mig, havde jeg lavet en af et smukt stykke træ.

https://www.traedrejerbutikken.dk/shop/ ... 3344p.html

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf ralphandersen » tors 27. apr 2023 18:34

Jeg tænkte ikke på at bruge en spacer på min 401, så jeg har armen (3012) i max-højde. Det har jeg ikke haft problemer med, så mon ikke de 15 mm er nok?..
Eller mon transduceren ville vise at der er et problem, som jeg bare ikke har hørt ;)
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tors 27. apr 2023 19:17

Tak for input vedr. spacer til armbasen :thumbsup:

Nu vil jeg i første omgang få fastmonteret den midlertidige spacer jeg skar ud af en rest 27mm bordplade og derefter få skruet armbasen fast. Så kan jeg nok bedre vurdere hvor jeg er højdemæssigt og finde ud ad hvad jeg har brug for. Derfra er der ikke langt til at montere et sæt RCA kabler og så rent faktisk få lyttet til den.

Jeg har faktisk hele tiden hældt i retning af at lave en (rund?) spacer der passer til materialet som plinten i den sidste ende skal bygges af. Dette er ikke helt fastlagt endnu.

Det bliver sgu spændende hvad det ender med og hvordan den lyder… :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » tors 27. apr 2023 22:18

En 401 I topform lyder bare rigtigt godt......det er der ikke meget andet at sige om. Jeg tror faktisk at jeg foretrak den frem for min TD124. Da jeg havde en 401 havde jeg også en quartz-styret 220V strømforsyning. Det gav lige en smule forbedring af lyden.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tors 27. apr 2023 23:06

Jeg var ikke helt tilfreds med den første runde spacer jeg lavede i weekenden, så vel hjemkommen fra 4 dage i Sverige gik turen i værkstedet, hvor en ny firkantet spacer blev tilvirket. Jeg er umiddelbart mere tilfreds med dette koncept, så må vi se når jeg får skåret hullet til armen.

Jeg synes det virker meget godt med siderne på spaceren skåret med en vinkel på 15 grader.
Vi får at se om jeg synes det også holder vand i næste uge :?

IMG_3868.jpeg

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster