Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf kbekke » fre 28. apr 2023 17:49

Hvilke planer har du ift. plint i den endelige version?

Kunne man ikke lave en, hvor værket er nedsænket og på den måde undgå behovet for spacers?

Det kan sikkert gøres pænere end det her: https://www.artisanfidelity.com/legacy/ ... 01-classic

Samtidigt ville en udskæring i plinten til armboards give rig mulighed for at eksperimentere med andre arme “down the road”.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf sej » fre 28. apr 2023 19:02

Hej KenRas,
Spændende og imponerende renoveringsprojekt du har søsat. Der er imponerende hvor flot chassiset er blevet. Motoren skal du nok få styr på hen af vejen.
Tråden har fået mig til at finde min 401 frem fra klædeskabet! Jeg skulle dog kun bruge en støvsuger til at gøre den klar.

Jeg synes ikke du behøver så høj en spacer som den du (selvom den er meget flot) har lavet. Med en lavere spacer kan man bedre regulere højden på Tonearmen. Den "originale" SME-spacer er kun på cirka 9,5mm (sikkert 3/8").

Jeg synes ikke at 401 (eller 301) har nogle rigtig svage punkter - bortset fra plinten. Jeg er spændt på hvad du finder på der. Jeg synes de fleste plinter egentlig virker mere eller mindre klodsede. Måske skal løsningen findes i farvevalg af plintens topplade (fx british racing green). MIn egen 401 sidder i en SME plint, som hverken lydmæssig eller æstetisk er nogen god løsning. Lyden blev dog væsentlig forbedret, da jeg fjernede bundpladen.
Flot at du har beholdt serienummeret. # 20067 er fra slutningen 1979. Min egen har # 29570. Måske har Freddy her en ny opgave med at registrere serienumre for Garrard 401 (og 301)?
Jeg er spændt på at følge dit videre arbejde. God vind.
sej
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf ralphandersen » fre 28. apr 2023 19:17

Min er 16899
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » fre 28. apr 2023 19:25

Tak for input, kbekke og sej.

Jeg har overvejet at sænke chassis ned i plinten, men hullet skal virkelig være precist udskåret for at det ser godt ud. Men jeg kan faktisk godt lide at man kan se kanten af chassis, så jeg går nok ikke den vej med nedsænkning.

Jeg købte jo en SME2000 plint med Garrard 401 udskæring, men den er alt for stor til at passe ind hjemme hos mig. Så den skal videre på et tidspunkt.

Mine tanker om plinten er en massiv plint af fx birketræs krydsfiner. Den skal være så kompakt som det kan lade sig gøre, har overvejet runde hjørner og så beklædt med valnødde finer.

Dette billede fra nettet viser at en standard SME spacer kan gøre det, men det kræver at man hæver armen i armbase til max. Og det synes jeg ikke klæder en SME arm. Så vil jeg hellere have en lidt højere armbase som den jeg lavede i går. Den er så også nem at skifte hvis man vil prøve en anden arm.

IMG_3870.jpeg

Er stadig i tænkeboks…

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf hmt » fre 28. apr 2023 22:45

Min 401 lød bedst i en 20 mm topplade og med squashbolde til afkolbling a la Lorricraft:

https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... 508/page-3

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf HrAndersen » lør 29. apr 2023 10:10

*
Jeg købte i sin tid min plinth på Ebay fra en fyr i Moldova. De er meget billige og kan købes som halv- eller hel-fabrikata så der kan "arbejdes videre" med design og ønsker.
Det er en del år siden, men plinten var i fin kvalitet.

link:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_dkr=1& ... =2&_sop=15
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf ralphandersen » lør 29. apr 2023 10:42

Ham har jeg også købt min fra. Han er venlig, giver god service og er til at stole på. Udskæringen til min 3012 gjorde at jeg ikke kunne indjustere en SPU korrekt, men så tilbød han at lave en hel ny og lidt større plint. Det syntes jeg var lidt overdrevet, så det endte med at han sendte to ny finerede topplader uden hul, så jeg selv kunne fræse hullet.
Jeg købte selv fire halvkugleformede sorbotan dæmpere i stedet for de squashbolde, der fulgte med.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » lør 13. maj 2023 21:40

Efter en del rejseaktivitet (og så lige en uge på hospitalet :( ), så er jeg endelig kommet lidt videre med projektet. Den primitive prototype plint blev lavet færdig med en armbase skåret ud af en 27mm borplade. Når armen er sænket ned på pladen så er den vandret, når SME armen er sænket helt ned i dens armbase. Det er vel det optimale, tænker jeg.

Her er lige et par billeder af projektet dags dato:

IMG_3905.jpeg


IMG_3904.jpeg


IMG_3903.jpeg


Nu vil jeg bruge lidt tid til at lytte til den, tænke over om jeg kan forlige mig med klodsen under armen, og så grundigt overveje hvordan den endelige plint skal se ud. I det mindste har jeg nu plintens størrelse på plads, geometrien til armen ser ud til at passe spot on.

Vi får se… :p

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tirs 7. nov 2023 19:24

Efter 6 måneders stilstand i denne tråd, hvor tiden er gået med haveprojekter, blive pensionist og alt muligt andet, så er det tid til at komme videre med dette projekt. Med hensyn til plintens udformning, så er inspirationen hentet her:

IMG_4308.jpeg

Så forleden dag gik turen til Bauhaus hvor jeg fik skåret 5 stk 22mm spånplade ud i 40 x 45 cm størrelse. Øverste lag er nu udskåret med udgangspunkt i prototype plinten. Så skal jeg bare have skåret de øvrige 4 lag.

IMG_4309.jpeg

Jeg er i gang igen, det bliver fedt at blive færdig med den :OLO:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » ons 8. nov 2023 17:40

Jeg kom lidt videre i går aftes og her i dag. Alle plader til plinten er nu udskåret så Garrard 401 passer i og der er lavet en kanal for ledninger til tonearmen. Indtil videre går det fremad som forventet.

Næste skridt er at beslutte hvorledes netledning og phonokabel skal tilsluttes. Jeg kan godt lide ideen med RCA stik og stelskrue til jordledning, samt stik til aftagelig netledning. Problemet er at det fylder bagpå og øger dybden af plinten. Måske lave noget med at sænke disse stik ind i bagsiden…? Der skal tænkes lidt…

Her følger lige lidt billeder af dagens arbejde:

IMG_4315.jpeg


IMG_4316.jpeg


IMG_4317.jpeg


IMG_4318.jpeg


IMG_4319.jpeg

Fortsættelse følger.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » ons 14. feb 2024 17:54

Efter 3 måneder uden aktivitet på dette projekt, var det på tide at komme videre. Første skridt var få bestilt noget valnødde finer og så ellers tage sig sammen til at springe ud på dybt vand. Finer arbejde har jeg aldrig prøvet før, så det var spændende at prøve. Det færdige resultat har lidt små skønhedsfejl, men generelt er jeg rimelig tilfreds med det hele.

Jeg startede med at “øve mig” på plintens bagside, derefter venstre og højre side, inden jeg tog fronten til sidst.
Det gik faktisk ret godt, ingen problemer der. Toppen af plinten var dog en anden historie og jeg var i tvivl om jeg skulle skære hullet til chassiset inden jeg limede top fineren eller ej. Jeg valgte ikke at skære hullet ud og kom heller ikke lim på området der senere skulle skæres ud. Det gjorde så at den limvåde finer krøllede npget uregelmæssigt og var ret svær at få til at sidde korrekt. Men det lykkedes rimelig godt, så af et første forsøg med finer er jeg “OK” tilfreds.

Her følger lige lidt billeder af processen:

IMG_4478.jpeg


IMG_4479.jpeg


IMG_4481.jpeg


IMG_4482.jpeg


IMG_4483.jpeg

Med lidt held er jeg færdig med det hele inden månedens udgang :OLO:

Fortsættelse følger…

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf larsne » tors 15. feb 2024 10:19

Ser nydelig ud :cool1:
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Louis » tors 15. feb 2024 13:31

Det vil jeg kalde et hæderligt finerjob. Ser rigtig godt ud Kenneth!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Sorenki » fre 16. feb 2024 10:01

Dét ser godt ud! - Det er sku godt arbejde for første gang :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 18. feb 2024 18:57

Så nåede jeg stort set i mål med projektet. Der er stadig nogle ting der skal skiftes, men de skal købes i England, så det bliver på et senere tidspunkt. Plademåtten jeg bruger er uoriginal og stammer fra en Telefunken 600. Desuden skal alu indlægget omkring de 3 kontroller skiftes, da det er ret medtaget af de mange år på et høloft.

Det forkromede panel forrest omkring “GARRARD 401” teksten skulle have været malet med samme farve som resten af chassis’et, men den maling jeg fik med i sin tid var tørret for meget ind til at den kunne flyde ordentligt, så jeg måtte finde på noget andet. Løsningen blev sort “Hammerite” maling, som blev påført i et tykt lag og først bagt i ovnen ved 50 grader og derefter nogle timer under en infarød varmelampe til kyllinger.

IMG_4520.jpeg

De 3 kontroller blev også malet og bagt, da alustykkerne på toppen var gået til.

Derefter var det “bare” at få monteret min SME3009-II arm, få trukket ledninger, justere armen og så få den prøvet. Den er lige nu monteret med en Shure V15-III pickup, som spiller rigtig godt. Så nu vil jeg nyde den, mens jeg overvejer om plinten skal lakeres eller ej.

IMG_4518.jpeg


IMG_4519.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 155 gæster