Måling af rummel i pladespillere

Alt om GDS

Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf KenRas » søn 16. apr 2023 23:31

I forbindelse med den igangværende renovering af min Garrard 401 og det faktum at jeg for nogle uger siden fik nye Hanze fjedre og nye Mushrooms hjem til min TD124-II, tænkte jeg at det var på tide at kunne måle hvordan det rent faktisk står til med rummel i en pladespiller. Altså at kunne lave før og efter målinger af rummel i forbindelse med en opgradering.

Dem af jer der har opgraderet sin TD124 med nye fjedre fra Hanze, har måske set deres video med måling af forbedringer. Den kan også findes på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xIrYWc6zyBo

Da jeg i min samling har en tilsvarende Dynamic Signal Analyzer stående, dog en ældre model end den Hanze bruger, så var det nærliggende at få den sat op til at lave samme målinger. Den ser sådan ud:

IMG_3826.JPG

For at kunne lave disse målinger skal der bruges en Transducer der kan samle vibration op. På det store internet var der nogen der havde fundet ud af at den Hanze brugte var en Bruel & Kjær model 4370. Nu er det så heldigt at en tidligere arbejdskollega i dag er leder af vibrationslaboratoriet hos Bruel & Kjær, så det krævede kun en opringning for at låne sådan en. Den er så her:

IMG_3817.JPG

Selve måleopstillingen er meget lig det Hanze gør. Jeg har forsøgt at isolere pladespiller fra underlaget (bordet), i det transduceren er så følsom at den kan registrere at man kradser på bordet med en negl. Men man skal stadig sidde stille når man måler. Her er opstillingen:

IMG_3827.JPG

Nå, ligesom Hanze gør blev pladetallerken afmonteret og transducer blev placeret lige bag motoren, oven på metalrammen. Klar til måling med de gamle gummiophæng:

IMG_3822.JPG


IMG_3821.JPG

Motor ophæng blev udskiftet med de nye fjedre fra Hanze og målingen blev gentaget:

IMG_3824.JPG


IMG_3823.JPG


Det er altså en kraftig forbedring som Hanze jo rigtignok lover. Der er ingen tvivl om at jeg nok kan forbedre målesetuppet, men det kommer senere. Planen er på den lange bane at lave noget software der kan hente billedet fra skærmen over til min PC, men det må vente til andre projekter er overstået.

Jeg har ikke lyttet til den endnu og måske kan der vindes noget mere når de gamle hårde Mushrooms bliver skiftet til de nye. Bliver spændende...

Jeg tager gerne grejet med på et kommende træf til en workshop, ligesom man skal være velkommen til at kigge forbi med sin pladespiller under armen.

Der kommer billeder fra min Garrard 401 senere...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf spuncut » man 17. apr 2023 01:59

Hej Kenneth
Super profi metode, må jeg nok sige. :cool1:

Fattig-mands-metoden er at lande pick-up på chassis og lytte med hovedtelefoner til hvad værket siger.
Herefter kan man eksperimentere med at fjerne rem og starte og stoppe motoren, høre hvad den siger. Herefter montere rem og høre om centerleje siger noget.
Start ud med et volumen-niveau lidt under "normal" lyttestyrke. Kan du ikke rigtigt høre noget er du i den heldige situation at du har en rimelig velfungerende pladespiller.
Den beskrevne metode kan selvfølgelig på ingen måde dokumentere en forbedring som Kenneths profi-metode, men den er rigtig god til fejlfinding på stedet og den kan også afsløre udfordringer fra akustisk feedback.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf kbekke » man 17. apr 2023 08:18

Det, der er så fedt ved KenRas' indlæg er, at selvom man ikke har en hat forstand på det, han laver, så forstår man det alligevel.

Det er formidling på højt niveau og jeg har kæmpe respekt både for at du kan og gider at gøre det.

Tak for det :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf Jan » man 17. apr 2023 09:05

Fedt målesetup og interessante resultater :)

Ledningerne til motoren overfører vibrationer til chassiet, især når den ekstra isolering, som Demko krævede(?), bliver stift med tiden.
Det er den gennemsigtige plast trukket over de originale ledninger.

Ikke direkte relaterert til rummel og dog alligevel, når du skal montere tallerknen, så husk at få centreret den, nu den er skruet af spindlen.

Thorens brugte en del kræfter på at gøre det, derfor er det god latin at lade de tre skruer være i fred (og håbe at alle tidligere ejere også har gjort det)

https://www.soundfountain.com/amb/td124 ... ml#bearing scroll ned til "CENTERING THE PLATTER"
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf KenRas » man 17. apr 2023 22:38

Tak for de positive kommentarer og brugbar info, det er meget værdsat :thumbsup:
Og meget brugbart link fra Jan, tak for det.

Jan skrev:Thorens brugte en del kræfter på at gøre det, derfor er det god latin at lade de tre skruer være i fred (og håbe at alle tidligere ejere også har gjort det)

https://www.soundfountain.com/amb/td124 ... ml#bearing scroll ned til "CENTERING THE PLATTER"


Min er en TD124 MK2 og her er det spindlen der dikterer centrering af pladetallerken. Et hurtigt tjek med et micrometer viste at der ikke er meget at komme efter.

I dag har jeg så fået skiftet mushrooms og efter den var justeret i vatter blev der målt lidt igen. I forbindelse med dette blev lejet til mellemhjul smurt. Her følger lidt målinger fra i dag:

IMG_3835.jpeg


IMG_3836.jpeg


IMG_3837.jpeg


Nå men målinger er en ting, hvordan lyder den så?

Tilbage i musikstuen blev den justeret i vatter og sat til min AU-9900. Og jeg er ikke skuffet :OLO:
Den tydelige rumlen der var før er fuldstændig væk. Skruer jeg volumen op til ca. 90% er der kun den forventede svage susen fra RIAA forstærkeren. Det er bare fedt…

IMG_3839.jpeg


Med denne Hanze opgradering har jeg nu en reference for hvor godt det kan blive. Det skal blive interessant at prøve at måle på mine andre pladespillere. Men nu skal der lyttes til musik!

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. apr 2023 03:24

fantastisk overbevisende anskueliggørelse af overførslen af motorstøj. Jeg får det lidt ligesom Kbekke beskriver det - jeg har egentlig lidt svært ved at forstå det - men når du viser og forklarer i dit sprog og med dine billeder, går det hele meget bedre op for mig - den slags formidling kunne jeg godt have brugt i min skoletid....

nå - men der er vist dømt Hanze-fjedre. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf Awesomeness83 » tirs 18. apr 2023 14:02

Det ser meget spændende ud. Jeg har en Akai Ap-420 med ny Goldring pickup monteret.
Da jeg ikke har forstand på noget af det f.eks om det hele er justeret korrekt osv osv. kunne det være interessant hvis du har mulighed for at gå min igennem ved lejlighed.

Mvh Kenneth

Tak for sidst iøvrigt :)
Awesomeness83
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 11 jul 2022
Lokalitet: Hørsholm

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf Hug » tirs 18. apr 2023 16:05

Super interessante målinger!

Jeg er også gået over til Hanze fjedre på begge mine Thorens td124, og der var virkelig hørbar forskel på rummelniveauet. Det har du så dokumenteret med dit fine udstyr.

Jeg konstaterede i øvrigt slør i stepped pulleyen ved renoveringen af Beogram 3000 og skiftede lejerne som vist her:

https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... 036/page-8

Nye lejer kan fås her:

https://www.ebay.de/itm/271339725853?ha ... xy14VRU0ID

Eller her:

https://www.ebay.de/itm/254280057692?ha ... R7DglcvyYQ

Glæder mig til flere målinger.

Mh. Hug
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23 aug 2012
Lokalitet: Nordsjælland

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf Hug » tirs 18. apr 2023 16:24

Har også afkoblet armboardet med en gel-skive under og 2 o-ringe over skruerne, som ikke tilspændes hårdt. Det minimerer vibrationerne, som går op i armen og ender i pickuppen.

IMG_7437.jpeg


Mh. Hug
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23 aug 2012
Lokalitet: Nordsjælland

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf KenRas » tirs 18. apr 2023 22:45

Hug skrev:Har også afkoblet armboardet med en gel-skive under og 2 o-ringe over skruerne, som ikke tilspændes hårdt. Det minimerer vibrationerne, som går op i armen og ender i pickuppen.


Tak for fiffet, det vil jeg prøve når jeg skal have monteret min AS212 arm. Jeg mangler pt. en arm base til den, men der kommer en fra Skotland her til sommer.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Måling af rummel i pladespillere

Indlægaf Ehapa » ons 19. apr 2023 13:51

Har altid undret mig over Thorens valg af motor til td124. Den er virkelig det svage led i en ellers ret velbygget maskine, det samme med leje trustplate, alt for spinkelt.

Kvaliteten af motoren er langt efter de andre mere almindelige mellemhjuler Garrard/Lenco/Elac/Dual.

Ærgerligt de ikke fik udskiftet til PAPST tidligere.

Fedt projekt kenras.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 139 gæster