Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Alt om GDS

Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » tors 20. jul 2023 14:31

Hvad bruger med til at rense toppen af en fostærker når det ligner der er røg,nikotin affarvning imellen ventilations hullerne, ikke på selve toppen som er sort, men selve den del af ventilations hullerne som er sølvfarvet (som om huller er lavet efter den er blevet malet sort)

På forhånd tak
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf Fensten » tors 20. jul 2023 18:02

gasolin skrev:Hvad bruger med til at rense toppen af en fostærker når det ligner der er røg,nikotin affarvning imellen ventilations hullerne, ikke på selve toppen som er sort, men selve den del af ventilations hullerne som er sølvfarvet (som om huller er lavet efter den er blevet malet sort)

På forhånd tak


En tandbørste og sæbevand.


Mvh.




Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » tors 20. jul 2023 20:58

Takker, nogen speciel sæbe, brun sæbe eller sæbespåner eller opvaskemiddel ?

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf Louis » tors 20. jul 2023 22:08

Tec7 multiskum - købes i tømrerhandlen og en klud.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » fre 21. jul 2023 09:36

Min lokale tømmerhandel er stark, er der noget de har som kan anbefales ?

Stark har ikke Tec7 multiskum
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » fre 21. jul 2023 11:32

Tec7 Multi Clean rengøringsmiddel, 500 ml spray er bestilt
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf JGreen » fre 21. jul 2023 15:26

Hej
Bruger noget der heder: Industri Rens 88 fra. Randers Kemiske Industri.
https://www.rkimiljo.dk/index.php?page=15&category=10
Det er bare super godt til rigtig meget forskellig,
(En værtshus forstærker der er helt tyk af nikotin, der ryger både kassen og print i vaskebalgen, husk og skyld godt, efterfulgt af noget til beskyttes så det ikke anløber. (Rust/ir) Print får så lige en omgang med alkohol til sidst.)
Mener jeg gav 75kr for 1L sidste gang jeg købte det.

Fås her.
Randers Kemiske Industri A/S
Kristrupvej 158
8960 Randers SØ
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » fre 21. jul 2023 15:39

Gav 108kr for det incl fragt og den kan bruges til andet en elektronik og det kan jeg godt bruge (til noget).

Forstærkeren fra denon var jeg heldig at få til en god pris incl levering, er i god stand bortset fra toppen,ventilationshullerne som man kan ane ligner røg,nikotin eller en grill rist der ikke er gjort rent efter brug, det ser bare ikke så pænt ud irl, 7-9-13 fungere forstærkeren som den skal bortset fra brum med pladespiller ingangen med det billige lakrids kabel som kom med pladespilleren, et nyt er bestilt der kommer med stel ledning, kan bruges til stel eller som remote (inakustik), kan også bruges som alm kabel da der er indbygget riaa i min pladespiller der virker,lyder godt
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf Mik112 » fre 21. jul 2023 16:44

Flugger 33 grundrengøring - fortyndet. Husk ar skylle efter med lunkent vand, evt. tag den med i bad sprøjt på, lad sidde i 1-2 minutter og brug en børste, skyl med bruser tør af med viskestykke. Bliver som nyt.
Senest rettet af Mik112 fre 21. jul 2023 16:45, rettet i alt 1 gang.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » fre 21. jul 2023 16:45

Tec7 Multi Clean rengøringsmiddel er bestilt
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. jul 2023 22:26

Der er ét eller andet mystisk ved det her....

Hvis den KUN er brun i selve hullerne og ikke på hverken underside eller overside, så kan jeg forledes til at tro, at det er rust. Det er sandsynligvis det eneste sted, hvor låg-metallet er blottet efter at en maskine har punchet ventilationshullerne. Dette er foregået efter man har beklædt låget med vinyl.

Hvis det er nikotin, så tænker jeg, at nikotinen skulle have siddet mere jævnt fordelt i alle hullerne og så ville der måske også, med mindre nogen har fjernet det med passende midler, siddet et lag nikotin på oversiden af skjoldet.

En tredje mulighed: Det er ikke nikotin, men derimod spor efter opvarmning fra undersiden - varme komponenter - effektmodstande og så videre. Dette efterlader ofte et brunt lag, som ligner nikotin, på undersiden af låget men er mere sodagtigt. I tilfælde af, at det er dette, så vil der også være et lag af dette på undersiden af låget, med mindre, nogen med rette midler, har fjernet det. Sådan noget varmefremkaldt sod er sværere at fjerne end nikotin. Jeg tror, at det brunlige varmefremkaldte snask er det mest realistiske bud på den brunlige farve.

uanset hvad, så er det selvfølgelig et forsøg værd at fjerne det med det middel, som du har bestilt - men er det rust, så har jeg svært ved at forstille mig, at det kan fjernes overhovedet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » fre 21. jul 2023 22:34

Har ikke prøvet at tage toppen af men den ser helt fint ud, kun en ridse på volumeknappen

Den blir på ingen måder varm og bære ikke præg af lydmæssigt at måske at have stået og spillet på max i flere timer, kun en misfarvning af ventilationshullerne

Som nævnt tec 7 multiclean,skum kan bruges til alt muligt andet, så jeg skal nok få det brugt
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. jul 2023 22:47

hvis du ikke har haft toppen af, kan du jo ikke vide, om ikke der sidder noget sod derunder.

Hvis der sidder noget sod på undersiden af toppen, så er det sandsynligvis også sod, der sidder i hullerne- hvis der passer sammen med placeringerne. Selvom den ikke bliver varm, kan der sagtens sidde komponenter, som bliver varme underneden alligevel og bidrage til et lille brunt lag på undersiden.

Det evt. brune lag under låg gør intet dårligt for forstærkeren, men man kan godt blive lidt irriteret på de brune huller. Det har ingen betydning for driften, men hvis du vil vide, hvad det brune lag er, så bliver du næsten nødt til at tage låget af og kigge.

Det eneste, jeg i virkeligheden siger til dig, er, at du kan ikke være sikker på, at den brune farve i hullerne er nikotin og går det af, når du bruger dit bestilte middel - er alle jo glade.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » fre 21. jul 2023 22:54

Går nok, som nævnet det kan bruges til at muligt andet

Er sikkert en standard sort farve som er brugt af mange nyere hifi produkter b.la marantz som denon er en del af, hvor man sikkert kan få en eller andet tuds man kan bruge hvis den er tynd nok, er sikkert på mange har haft et hifi produkt der har fået en ridse der kan ses, men som kan gøre næsten udsynlig med en god tuds i den rigtige farve
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Rense toppen af en fostærker (nikotin,røg)

Indlægaf gasolin » lør 22. jul 2023 12:03

De er skidtjeg kunne i den ene side fjerne med en finger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 132 gæster