Coating af diskant

Alt om GDS

Coating af diskant

Indlægaf CarstenB » fre 21. jul 2023 18:17

Hej
Jeg har et par Snell J2 og diskanterne har mistet deres coating - jeg har fået fat i noget gammelt shellak, som skal opløses i sprit, men har læst at der findes andre metoder med lim.
Hvad er jeres erfaringer, at få opløst mine klumper til shellak og så lave en påføring af 3 gange, eller finde noget lim på spray - og hvis - hvilken type ?
Eller andre gode råd ?

Pft
Carsten
Brugeravatar
CarstenB
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 24 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Horsens

Re: Coating af diskant

Indlægaf cdp » fre 21. jul 2023 21:56

Hejsa
Ift. til nedenstående link, nævnes shellak hyppigt. De fleste mener, at manglen på coating, betyder nedsat niveau i de øverste oktaver. Hvis domen uden coat er som et net, giver det forklaringen - vægt og hårdhed har indvirkning på en evt. resonans frekv. Hvordan med olie i magnet gabet? og hvilke diskant ? der nævnes både Peerles, Audax og Foster. Det spraylim jeg kender er noget fedtet stads ala kontaktlim - vil ikke anbefale det..
https://audiokarma.org/forums/index.php ... e_vignette
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Coating af diskant

Indlægaf Fejensen » lør 22. jul 2023 09:58

Jeg har haft samme problematik på mine B&W DM7MKII . Coatingen er blevet til støv og spillet væk så at sige og det er kun vævet der er tilbage . Tager man en impedanskurve af enheden vil man se at resonansen er rykket gevaldigt op i frekvens.
Jeg kontaktede i sin tid B&W tekniske afdeling og forklarede problemstillingen og B&W var flinke til at vende tilbage med en vejledning man kunne prøve. Den bestod i at man blandede en PU Lim , hvid snedkerlim , op med vand så den var næsten så tynd som vand og udfordringen er så at påføre så lidt som overhovedet muligt. Jo mere masse man påfører jo ringere bliver resultatet.
Jeg prøvede det og lykkedes med at ramme en impedanskurve der matchede den intakte enhed ganske godt.
Men hvordan det rent lyttemæssigt er i forhold til original enhed ved jeg ikke. Forvrængningen og følsomheden kan være påvirket.
I sidste ende stod jeg med en repareret højttaler og en i original stand men alt talte for at den sikkert også ville skulle have turen på et tidspunkt og måske allerede var på vej så jeg endte med at skifte selve membran/svingspole på begge. Ikke originale desværre men formentlig en bedre rep. end med lim.
Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Coating af diskant

Indlægaf CarstenB » lør 22. jul 2023 20:43

Tak har læst det indslag og nok det jeg gør, som jeg lige husker er der ikke olie eller andet i den diskant :-)
Brugeravatar
CarstenB
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 24 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Horsens

Re: Coating af diskant

Indlægaf CarstenB » søn 23. jul 2023 13:24

Tak Frank
Ja det med at skifte membranen havde jeg som ikke tænk over, men måske værd lige at overveje :-)
Brugeravatar
CarstenB
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 24 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Horsens


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 127 gæster