JBL SE408SE - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

JBL SE408SE - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » lør 12. aug 2023 15:12

I det tidlige forår var Sorenki, herefter Søren, forbi med et par JBL SE408SE "Solid State Transducer Energizer" moduler, som han gerne ville have hjælp til at starte op på forsvarlig vis. Disse forstærkere som det jo er, var datidens forløbere til det vi i dag kender som aktive højttalere. Altså et modul til indbygning i en JBL højttaler.
Måske Søren kan fortælle mere om den del af historien, men den ser sådan ud:

image001.jpg


image014.jpg


Søren havde, sammen med Louis, købt 2 stk. af disse forstærkere, altså en til hver. Det er en stereo forstærker på 2 x 40 Watt, som man byggede ind i den ene højttaler og så trak en ledning til den anden (passive) højttaler.

Efter opstart blev aftalen at Søren ville forestå renoveringen af den han skulle have og jeg påtog mig opgaven med den anden. Det var dog aftalen at den først blev renoveret efter jeg gik på pension 1 Juli 2023.

Opstarten af begge forstærkere forløb problemfrit, der var ingen defekter og en lytte test i værkstedet på mine B&O S45 var ganske overbevisende.

So far, so good :thumbsup:

Derefter blev begge forstærkere testet for henholdsvis Total Harmonic Distortion og Frekvens Response fra 20 Hz til 20 kHz. Graferne her viser resultatet for Sørens forstærker:

Frequency Response - 25W - Small.png


THD - 25W - Small.png

Et absolut OK resultat for en ca. 55 år gammel forstærker og med dette in mente, ville Søren gå i gang med at renovere sin. Resultatet af målingerne på Louis' forstærker tager jeg i næste indlæg.

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: JBL SE408SE - Renoveringsprojekt

Indlægaf Fredmarantz » lør 12. aug 2023 22:20

Ja- det er spændende - Det er spændende forstærkere med noget historie - og dejlige illustrationer. Man kan næsten høre, hvordan de lyder ud fra kurverne (og det ved jeg jo så godt, at det kan man ikke, men alligevel.)

De er flotte og så har de stadig de "rigtige" Sangamo lyttebægre, som er så karakteristiske for den forstærkerserie fra Lansing/JBL. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL SE408SE - Renoveringsprojekt

Indlægaf Hug » søn 13. aug 2023 09:04

Det ser ud til at være et fint eksemplar, som har været serviceret nænsomt.

Interessant med målingerne som der ikke er mange af fra tiden, hvor den blev produceret.

Du kan jo måle ekstremt lave værdier for harmonisk forvrængning med dit udstyr.

Her er en test fra det amerikanske magasin Audio (nr. 12, 1968).

IMG_0568.png


IMG_0569.png


Jeg glæder mig til fortsættelsen.

Mh. Hug
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23 aug 2012
Lokalitet: Nordsjælland

Re: JBL SE408SE - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 13. aug 2023 23:15

Louis' forstærker blev også målt og her så det ikke så godt ud som med Sørens. Der var problemer med både THD og frekvensgang, i hvert fald i forhold til specifikationer.

FrequencyResponse - 30W - Small.png


THD - 30W - Small.png

Begge målinger viser at især venstre kanal (grøn trace) har problemer i forhold til specifikationer. I praksis er det dog næppe hørbart. Men det skal fikses alligevel.

I det følgende er der nok nogen der mener det er "helligbrøde" det jeg gør omkring renovering, men modsat Søren så havde Louis ingen problemer med at erstatte de originale Sangamo lytter med moderne erstatninger. Søren valgte at gå hele vejen med "restuffing" af de 4 store lytter, men dels er det ret tidskrævende og dels er det for at sige det ligeud et helvede at afmontere komponenterne i strømforsyningen. Der var ikke tænkt på "servicevenlighed" tilbage i 60'erne hos JBL. Det var så heldigt at Søren havde købt rigeligt ind af lytter, så der var mulighed for begge løsninger med de store lytter. Alle disse ekstra lytter havde jeg fået ud sammen med hans forstærker, da han rendte ind i DC offset problemer efter sin renovering. Mere om det senere.

Da der var stor forskel på THD mellem de to kanaler, valgte jeg at renovere de 2 forstærker moduler først, for at se om de så ikke kom til at performe mere ens. De 4 større lytter blev alle opgraderet lidt i størrelse og rated til højere spænding. 2 små 1 uF lytter blev erstattet med 1 uF film typer fra WIMA. Derefter gentog jeg de 2 målinger:

FrequencyResponse - 700mV in - Small.png


THD - 700mV in - Small.png

Ved begge målinger ses en forbedring. THD er en del forbedret og frekvensgang er lige indenfor specs. På THD kurverne ses et dyk ved 50 Hz, dette plejer at betyde at lytter i strømforsyning også er modne til udskiftning.

image010.jpg


Så nu gælder det strømforsyningen :QQS:

På dette billede er Power Supply afmonteret. De 4 store lytter sidder på den anden side og da der ikke er noget egentligt print, så er alle lytter og dioder loddet direkte sammen på de store lytter og på et par klemrækker. Det smager af tidligere tiders måde at bygge rørforstærkere på.

image003.jpg

Og da alle komponenter har deres terminaler snoet rundt om loddepunktet, så er det næsten umuligt at skille ad på en pæn måde. En anden kedelig ting ved denne forstærker er at næsten alting er nittet sammen. I Sørens forstærker var det hele skruet sammen.

image004.jpg


image005.jpg

I stedet for at forsøge at lodde alting fra hinanden, valgte jeg at klippe de forholdsvis lange terminaler af de 2 andre lytter, således alt hvad der var loddet på den forblev samlet. Jeg ville så løfte de to op på nogle 2 cm lange stag og så lave en kraftig vire fra de nye lytters terminaler ned til de gamle afklippede terminaler. Simpelt og nemt og jeg ville skåne dioder og andet fra varme overbelastning i forsøget på at skille det hele ad.

Det færdige resultat ser således ud:

image008.jpg


image009.jpg


image011.jpg


Tid til en afsluttende måling:

FrequencyResponse - 600mV in - Final - Small.png


THD - 600mV in - Final - Small.png


Alt i alt ser det fornuftigt ud, så jeg er godt tilfreds med resultatet. Ja den ser ikke helt original ud med de nye lytter, men den er elektrisk i orden og det vigtigste er at Louis kan leve med løsningen.

Til sidst lige en sammenligning af de nye lytter i Louis' forstærker og de restuffede i Sørens:

image012.jpg


Hvad skete der med Sørens forstærker siden jeg fik den til service efter hans egen renovering???
Det tager vi næste gang.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: JBL SE408SE - Renoveringsprojekt

Indlægaf Hug » man 14. aug 2023 08:51

I stedet for at forsøge at lodde alting fra hinanden, valgte jeg at klippe de forholdsvis lange terminaler af de 2 andre lytter, således alt hvad der var loddet på den forblev samlet. Jeg ville så løfte de to op på nogle 2 cm lange stag og så lave en kraftig vire fra de nye lytters terminaler ned til de gamle afklippede terminaler. Simpelt og nemt og jeg ville skåne dioder og andet fra varme overbelastning i forsøget på at skille det hele ad.


Wow! Smart løsning som jeg skulle have tænkt på, da jeg renoverede mine netdele. Jeg kan skrive under på, at netdelen er en “fuglerede”.

Jeg er spændt på fortsættelsen!

Mh. Hug
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23 aug 2012
Lokalitet: Nordsjælland

Re: JBL SE408SE - Renoveringsprojekt

Indlægaf Louis » tors 17. aug 2023 06:05

Det ser altså godt ud Kenneth. Super flot arbejde som jeg er meget glad for du ville påtage dig :)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL SE408SE - Renoveringsprojekt

Indlægaf Hug » lør 14. okt 2023 14:17

Hvad skete der med Sørens forstærker siden jeg fik den til service efter hans egen renovering???
Det tager vi næste gang.


Jeg er spændt på fortsættelsen :Thumpsup:

Mh. Hug
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23 aug 2012
Lokalitet: Nordsjælland


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 138 gæster