Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Alt om GDS

Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Indlægaf Arnborg » ons 16. aug 2023 12:45

De fleste af os har sikkert oplevet de irriterende udfald et dårligt højttaler relæ kan være skyld i. Imidlertid er der problemer som kan viser sig længe før det går så galt.
Plottet her nedenfor viser nogle målinger jeg har foretaget på en Luxman 5L15 som umiddelbart spiller fint.
Målingerne er foretaget hhv. før og efter højttaler relæet i højre og venstre kanal, altså direkte på relæet. Der er foretaget i alt fem målinger i hver kanal på hvert punkt for at sikre konsistens i målingerne.
Den øverste gruppe af linjer er efter relæet i højre kanal og THD+N nærmer sig 0,1%.
Som nævnt spiller forstærkeren acceptabelt. Lytter man godt efter kan man kun ane en svag krassen i stemmer og akustiske instrumenter, og bassen har tendens til at være lidt mudret og u-placeret.

Måler man til gængæld på den anden side af relæet, altså direkte på terminalerne på relæet så ser det straks bedre ud. Forvrængning og støj i venstre kanal falder ti gange til et niveau et godt stykke under de opgivne tal i manualen som for 5L15 er < 0.02%, og her ligger den i hele effektbåndbredden under 0.008%

Modstanden i begge kontakter målte hhv. 142 mOhm i venstre og 89 mOhm i højre, så umiddelbart "go forbindelse"

Alle målingerne er foretaget ved 20W i 8 Ohms belastning med begge kanaler aktive.

målinger ved lavere eller højere udgangseffekt viser ikke problemet nært så tydeligt, så der er sådan set værst i det område man normalt lytter på.

Hvorfor er det så sådan? Årsagen er ofte ikke slidtage eller langvarig brug og mange aktiveringer, tvært imod. Kontaktoverfladen er ofte dimensioneret til strømme som ligger en god margin over maksimal udgangseffekt, men det er sjældent man kommer op i nærheden af de strømstyrker ved almindelig brug og lytning, og benyttes udstyret kun sjælden, ja så er det endnu værre. Årsagen er naturligvis at overfladen på kontakterne oxiderer, eller der opstår belægning af ikke ledende materiale. Når relæer benyttes i industrielt udstyr eller andre applikationer hvor der går store strømme så "brændes" overfladen ren af de gnister der opstår ved aktivering af kontakterne.

Så skal du i gang med at renovere eller bare friske din forstærker op med nye lytter eller andet, så tag lige et kig på højttaler relæet også ;-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Indlægaf his067 » ons 16. aug 2023 15:51

Så er det spørgsmål som melder sig i mit hovede: Hvordan vælger man så et passende relæ (du må selvfølgelig gerne nævne navne)?
Ville Niels Larsens patenterede kredsløb ('Højttaler beskyttelse’, patent DK438282A) være en ide?

Højttaler relæ.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Indlægaf cdp » ons 16. aug 2023 16:02

Tak for en nyttig og relevant oplysning. Nu omhandler det relæer, men kan i praksis overføres på alle afbrydere der indeholder slutte/bryde/omskifter funktion. Mht. til korroderede overflader, viser nedenstående link meget tydeligt, hvordan kontakt punktet i en hjt. omskifter er brændt set under mikroskop. Desuden fortages, efter polering, en forsølvning af overfladen, noget der selvfølgelig ikke er hver mands eje, men ret interessant at følge. :thumbsup:
https://www.youtube.com/watch?v=lwfhcYRb5xM
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Indlægaf spuncut » ons 16. aug 2023 17:18

Hej
En kammi havde købt en brugt effektforstærker, noget NAD-værk, og bad mig om at tjekke den af for lytter, bias osv. Jeg testede den af på mine små 2-vejs Dali'er og efter udskiftning af lytter, transer i RIAA, fransk vask og strygning fik han forstærkeren hjem. Der gik dog ikke længe før jeg havde ham i telefonen, hvor han fortalte at at forstærkeren lød skrattende. Hjem til mig med den igen, på med de små dali'er, ingen problemer. På med de store Dali'er, ingen problemer. På med Scandyna A45 og så var der skrat. Højtalerrelæets kontakter så ikke medtagne ud så kontakterne blev blot renset med et stykke papir, vædet i kontakt 60, lade virke, papir vædet i petroleum og et pift vaseline. På med Scandyna A45, fuld skrald, "Dunga-Dunga-musik", ingen problemer. Fejlen viste sig således ikke med mine små rør-venlige dali'er, ej heller med Dali 18 II, som ellers går for at være noget af en mundfuld for mange forstærkere. Men min kammi's B&W DM7 og A45 kunne afsløre det namsede højtalerrelæ, denne fejl kan således være lidt lumsk og som Arnborg er inde på, kan et relæ godt lave ballade lang tid før det virkelig fejler/bliver uden tvivl hørbart. Jeg tænker at det kan blive svært at finde et relæ som eliminerer denne fejl. Min anbefaling går på at man renser relæet med jævne mellemrum, måske en gang om året og så kan man da lige give potmetre og omskiftere en tur i samme ombæring.
MVH Henning

PS:
Ham der "Mend it Mark" er altså god til at blive klog af.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Indlægaf kbekke » ons 16. aug 2023 17:30

Jeg synes det er skønt med saglige og veldokumenterede indlæg af teknisk karakter.

Især dem, som selv jeg umiddelbart kan forstå :thumbsup:

Fjumregøj som jeg er, er jeg for længst holdt op med selv at prøve at "reparere" eller "servicere" gammelt udstyr. Det er bedst overladt til dem, der kan og dem har vi jo heldigvis et par stykker af her. Men jeg har da skiftet et par højtaler relæer undervejs bla. i Nikko effektblokke - og været heldig at det gik helt som det skulle.

For mig var den største udfordring, efter at have fastslået den rigtige spolespænding, at finde et relæ, der passede både i de fysiske dimensioner og mht. ben-konfiguration. Jeg tror aldrig, at jeg har brugt andet end Omron-relæer.

Vigtigst er selvfølgelig at huske på, at højtaler relæer, ligesom sikringer jo sidder der i tilfælde af, at der er noget andet, der går galt. Så det skal man selvfølgelig checke - og det har Arnborg helt sikkert også gjort.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Indlægaf Gah » ons 16. aug 2023 20:23

Jeg er tilfældigvis lige igang med at undersøge markedet for 2 erstatnings relæer.
Jeg har kik på 2 Omron relæer, men jeg er i tivivl om, hvor at jeg skal købe dem, er der nogen der har et forslag til, hvor jeg lettest kan bestille 2 Omron relæer ?
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Indlægaf Arnborg » ons 16. aug 2023 21:57

Gah skrev:Jeg er tilfældigvis lige igang med at undersøge markedet for 2 erstatnings relæer.
Jeg har kik på 2 Omron relæer, men jeg er i tivivl om, hvor at jeg skal købe dem, er der nogen der har et forslag til, hvor jeg lettest kan bestille 2 Omron relæer ?


Det kunne være Conrad elektronik, Elektronik lavpris, eller el-extra, mener de alle sælger til privatpersoner. Der findes sikker mange flere af den slags butikker. prøv en søgning på nettet.

Men som nogle også skriver så kan det være lidt af et puslespil at finde noget der passer i printet (footprint) der er ikke sådan rigtigt en standard for det, men der er nogle footprints som går igen mange steder.

De fleste anerkendte producenter af relæer laver serier med forskellig type kontaktbelægning, og jeg vil anbefale at vælge guldbelægning (Au), hvis budgettet tillader det. Sølvlegeringer er det mest benyttede til arbejdsrelæer som benyttes ofte til større strømstyrker.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Et lille indspark om højttaler relæ i forstærkere

Indlægaf Arnborg » ons 16. aug 2023 22:14

his067 skrev:Så er det spørgsmål som melder sig i mit hovede: Hvordan vælger man så et passende relæ (du må selvfølgelig gerne nævne navne)?
Ville Niels Larsens patenterede kredsløb ('Højttaler beskyttelse’, patent DK438282A) være en ide?

Højttaler relæ.jpg


Jo men her afhænger det bare af forbindelsen i thermo-kontakten i stedet.

Højttaler relæet i de fleste forstærkere tjener to formål. forsinket indkobling, og beskyttelse mod DC på højttaler terminalerne. Niels Larsen opfindelse her er mere til for at beskytte højttaleren mod overbelastning.

Det er i grunden et spøjst kredsløb, det minder lidt om den meget aggressive beskyttelse i QUADs legendariske elektrostater ESL-63. Her sidder der en triac direkte over terminalerne, og hvis indgangsspændingen overstiger 20V, eller den lille antenne registrere overslag i dipolerne, så kortsluttes terminalerne, og dermed forstærkeren, indtil polariteten vender.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 148 gæster