Islagmøtrik gået løs - hjælp…

Alt om GDS

Islagmøtrik gået løs - hjælp…

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. okt 2023 17:24

I et par små højttalere, jeg er ved at renovere, er den ene af islag-møtrikkerne til bas-enheden gået løs.
Den drejer med når skruen forsøges drejet -også selv om jeg samtidig prøver at trække hele enheden op/ud af kabinettet.

Jeg kan ikke komme til hele enheden/fronten bagfra, så:
Er den nogen som kan foreslå en metode der kan hjælpe.

Selv kan jeg kun finde på:
1) Forsøge at trække islags-møtrikken med op/ud og så reparere skaderne på træ-fronten som det vil give.
2) Skære/vinkelslibe skrue-hovedet af, udtage enheden og banke skrue + møtrik ned/ind og erstatte med nye ved gen-montering.

IMG_9270.jpeg

IMG_9269.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Islagmøtrik gået løs - hjælp…

Indlægaf trikker » søn 8. okt 2023 17:31

Kan du skære hovedet af skruen og så kører den ned i højtaleren
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Islagmøtrik gået løs - hjælp…

Indlægaf ralphandersen » søn 8. okt 2023 17:41

Løft skruehovedet op med et lille brækjern eller lignende, så islagsmøtrikken sidder i spænd og så løsne skruen. Det har virket for mig, men det var en unbrako, så det var lettere at skrue mens hovedet sad i spænd.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Islagmøtrik gået løs - hjælp…

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. okt 2023 17:50

ralphandersen skrev:Løft skruehovedet op med et lille brækjern eller lignende, så islagsmøtrikken sidder i spænd og så løsne skruen.

Tak Ralph - men det er det, jeg har prøvet (måske ikke så tydeligt formuleret, men "også selv om jeg samtidig prøver at trække hele enheden op/ud af kabinettet." ). Desværre uden succes.
Fronterne er af spånplade fra 1975, så jeg tror træet er bleve for porøst til at de små tænder på møtrikken kan få fat i noget der holder (og så er skrue/møtrik måske irret/rustet sammen).

Det ender nok med trikker's forslag om at save skruehovedet af - men jeg venter lige og ser om der kommer flere gode råd.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Islagmøtrik gået løs - hjælp…

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. okt 2023 18:18

Nå - jeg er ikke så tålmodig…
Prøvede med Ralph’s (og egen) metode igen - tilsat et pift WD-40.

IMG_9271.jpeg

Troede jeg havde fået det til at lykkes, da skruen kom opad - men det var spånpladen, der blev gnavet igennem til møtrikken kom op/ud…

IMG_9274.jpeg

Det gør ikke så meget - enheden kan roteres 45 gr hvis jeg ikke gider genopbygge det beskadigede/forsvundne område.

PS: Islagsmøtrikken er lavet så de små tænder/flanger bukkes tilbage hvorfra de var udstanset, når der drejes i udskrunings-retningen (som det ses var de reelt nu uden funktion).
De burde lave en EU-regel imod dette…

Tak for rådene til Ralph og trikker :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 134 gæster