Smøring af omskiftere.

Alt om GDS

Smøring af omskiftere.

Indlægaf Klarskov » lør 17. feb 2024 01:12

Et simpelt spørgsmål til profferne herinde:
Vintage hi-fi af især japansk oprindelse er fyldt med Alps omskiftere med sølv+bronce kontakter. De skal skilles ad og renses (intet andet dur!). Nogen siger at de også skal smøres, men hvad skal man smøre dem med?

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Smøring af omskiftere.

Indlægaf skjold » lør 17. feb 2024 11:32

Kontaktfedt tænker jeg :) Søg på ordet her på foraet, der er flere hits.

Go' lørdag.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Smøring af omskiftere.

Indlægaf OleTC » lør 17. feb 2024 11:47

På værkstederne bruger de kontaktrens fra spraydåse som fjerner oxydering og også indeholder olie, så de samtidigt smøres.
Jeg bruger det f.eks. også til gamle minitangent kontakter i min lejlighed, da det er dem jeg bedst kan lide. Så fungerer de fint.
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse

Re: Smøring af omskiftere.

Indlægaf Nillerviborg » søn 18. feb 2024 12:59

OleTC skrev:På værkstederne bruger de kontaktrens fra spraydåse som fjerner oxydering og også indeholder olie, så de samtidigt smøres.
Jeg bruger det f.eks. også til gamle minitangent kontakter i min lejlighed, da det er dem jeg bedst kan lide. Så fungerer de fint.



Mnaerh, det er kun på de værksteder der kun giver meget kort eller ingen garanti. ALPS Stigebåndsomskifterne og de tilsvarende Drejeskydekontakter der typisk sidder på fronten skal ganske rigtig skilles ad, poleres og samles igen med Specialfedt.
Taget fra hukommelsen hedder det vi bruger CG60 og kommer fra Electrolube. ...

Mvh. Lars / Sound2Vision A/S, Viborg
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Smøring af omskiftere.

Indlægaf OleTC » søn 18. feb 2024 20:45

Ja, det viser jo at lidt viden kan bringe en i store problemer. Altså mig.
Beklager mit forkerte svar. Er glad for at en fagperson korrigerede.
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse

Re: Smøring af omskiftere.

Indlægaf kj2005 » man 19. feb 2024 00:53

Klarskov skrev:Et simpelt spørgsmål til profferne herinde:
Vintage hi-fi af især japansk oprindelse er fyldt med Alps omskiftere med sølv+bronce kontakter. De skal skilles ad og renses (intet andet dur!). Nogen siger at de også skal smøres, men hvad skal man smøre dem med?

Vh
Hans Jørgen


...proff er jeg ikke... til afrensning af "åbne" omskiftere har jeg med held brugt, natron pulver blandet op med en 1/2 teskefuld bagepulver og en smule vand...ved at gnide sølvoverfladen med en blanding af ovenstående med vat-ørepinde. I modsætning til alm. flydende sølvrens , fjerner natron og bagepulver oxydering af sølvoverflader uden at gøre sølvfladen "ru" eller matteret. Der forsvinder ikke materiale...bagefter bruges syrefri Ford kontakt grease:
Ford-Specification WBS-M1C239-A , 100g , varenummer: 1 122 540/ YS5J M1C239 AA

Ford kontaktfedt klarer at skabe forbindelse for selv meget slidte relæ-kontaktpunkter af sølv....også uden at afrense sølvet for oxydering. Brugte metoden på B&O 3300 tangential pladespiller hvor alle de små åbne forsølvede micro switche var voldsomt oxyderede. 3300'eren reagerede som "i slet ikke" på opstart...en tynd urmager skruetrækker og lidt Ford grease på samtlige micro switche's kontaktpunkter og alle afspilnings funktioner kom tilbage. Det bedste ville have været at udskifte alle micro switche...men til en helt anden udgift.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Smøring af omskiftere.

Indlægaf zyzomus » man 19. feb 2024 11:51

Et mirakelprodukt, jeg brugte det til at rense en integreret forstærker, der aldrig blev åbnet fra dens dæksel, forbløffende resultat.

Det nytter ikke nogle smøring af omskifterene , medmindre det anbefales af producenten selv.

https://www.vmditalia.com/en/prodotto/VMD-37
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
zyzomus
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 10 sep 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg

Re: Smøring af omskiftere.

Indlægaf Klarskov » man 19. feb 2024 21:00

Mange tak for alle svarene. Her gik jeg og troede, at det var en simpel sag, men herligt at blive oplyst. Jeg læser alle indlæg med interesse.

vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 132 gæster