Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Alt om GDS

Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » lør 16. mar 2024 20:43

Et kuldsejlet rør projekt fra før 2011 rumsterer......

.. et nyt kredsløb der ikke var testet medførte unødvendige arbejdstimer... derfor et par spørgsmål før en opstart. Der følger et diagram over psu, linje - og riaa forstærker, men først spørgsmål til et print jeg har fået.

EAR834 mm/MC LP Amplifier står der på printet...som skulle stamme fra Jim's Audio. Er der en vintagemand i forum som ligger inde med info eller en brugervejledning over dette pcb? På printet er der afsat plads til to MC trafo'er, hvilke typer er det? ....nogen der har et link?

Af de mange kredsløb som findes over riaa forstærkere, bliver det de tre trioder Tim D.P. brugte i denne EAR834 konstruktion, men med én forskel. Udgangs bufferen bliver en ECC82(evt ECC81) i stedet for den oprindelige ECC83.
Det er bare ikke afgjort, om jeg gør brug af printet eller vælger at hardwire forstærkeren.

Linjetrinnet bliver taget fra Marantz 7 kredsløbet, hvor buffertrinnet ligeledes bliver udskiftet med en ECC82. Der skal kun ændres på 2 modstande for skifte rørtype, og det gøres lettest ved hardwiring.

To jpg's ...skrottet 6DJ8 x 9 projekt 2010 ......Print EAR834P årgang?

Bør måske flyttes til "gør det selv" ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Fredmarantz » lør 16. mar 2024 22:19

Så er det flyttet

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » lør 16. mar 2024 22:47

Har også et af de print. Og der er en fejl i printet. Der mangler en forbindelse mellem R1A og R2A.
Plus seriegløden. Den bør måske gentænkes. ;)

Men ellers er det en dejlig opstilling, som sagtens kan give lidt smil om munden...

Med hensyn til MC trafoerne, er der frit slag. - Afhængig af ønske til impedans selvfølgelig...

Diagram? tjo'e:

Jims_834p.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » søn 17. mar 2024 01:15

Tonni skrev:Har også et af de print. Og der er en fejl i printet. Der mangler en forbindelse mellem R1A og R2A.
Plus seriegløden. Den bør måske gentænkes. ;)

Men ellers er det en dejlig opstilling, som sagtens kan give lidt smil om munden...

Med hensyn til MC trafoerne, er der frit slag. - Afhængig af ønske til impedans selvfølgelig...

Diagram? tjo'e:

Jims_834p.jpg


Tak for diagrammet ( jeg havde et uden numre)...nu er jeg fri for at søge rundt på printet....jeg havde nok opdaget, at der manglede noget når der skulle lyd igennem :p

Udgangs punktet bliver en VRT trafo ~ sek.side 220AC 130mA / 6,3V 3A / 12V 1A ...så 6,3VDC glød bliver det ...fordi spændingen er der og fordi EZ81 godt kan lide 6,3V......de 12V bliver doblet til 24VDC for omskifter relæ'er...EAR834 printet fylder også noget..må se om der er plads i kassen...
Er du til print eller hardwire?...

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » søn 17. mar 2024 13:43

Det sidste rørforforstærker kredsløb der gik i "skuddermudder" var tegnet af en ekspert...
....denne gang er de viste kredsløb mine idé'er...og hjælp modtages gerne fra vintagehifi folk hvis I ser eventuelle fejl i de tegnede diagrammer, eller hvis der kan anbefales ændringer.

Der er fundet info bl.a. fra tyske hjemmesider....tyske sider der som regel holder sig til relevante oplysninger.

Det bliver taget i et step ad gangen...først med gløde forsyningen til forforstærkeren og strømforsyningen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » søn 17. mar 2024 14:18

Diagram over strømforsyning til rørforforstærker: HT 281VDC og 6,3VDC glød til EZ81/80 / ECC83/82 plus 24VDC til omskifter relæer.

Spørgsmål til EZ81: Som det ses er der indføjet 2 zener dioder til anoderne på pin 1 og pin 7 (dæmpe returpuls)..
Kan der opnås en fordel ved at bruge yderligere 2 zener dioder direkte fra trafo'ens AC udgang med sølvbåndet til hver anode a & a',....som en slags Graetz-kobling?

Da bufferrøret, ECC82, har ca 140V over pin 3 og pin 8 bliver gløden hævet ca 60V

På VRT trafoen er der kun tre udtag på sek.siden: 220VAC, 6,3VAC og 12VAC. Trafoen er til 220VAC på primær siden og vil med 230VAC ind på primæren levere knap 5% mere på sekundær siden...håber på 228-230VAC ~ ca 320-325VDC

Er der anbefalinger vedr. 6,3VDC eller 12VDC glød til forforstærker rørerne 83/82?...der ligger mange (rigtig mange) 10.000uF/16V på lager
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » søn 17. mar 2024 17:37

Ja. Skal du lave 6,3 V på det print, skal du enten klippe nogle printbaner. Eller løfte glødebenene på soklerne.
I fald du vælger det sidste, er der lige den hævede katode at huske...

Og det har du jo så valgt at klare, på særdeles fornem vis.
Zenerne ville jeg dog lige afkoble, da de kan lave en hulens masse spetakel.

Print eller hard wire? Hvad med en mellemting? - Loddelister, eller fiberplade, med hardwirede "printbaner"?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » søn 17. mar 2024 17:42

Hovs. Glemte sidste spørgsmål. ved DC er det vel ligegyldigt, om man vælger det ene, eller det andet. Men ville nok foretrække en AC glød (evt på omkring 100 - 150kHz) hvis man hverken vil slåsse med brum, eller problemstillinger omkring (teoretisk) emisionsforskelle...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » søn 17. mar 2024 20:14

Tonni skrev:Hovs. Glemte sidste spørgsmål. ved DC er det vel ligegyldigt, om man vælger det ene, eller det andet. Men ville nok foretrække en AC glød (evt på omkring 100 - 150kHz) hvis man hverken vil slåsse med brum, eller problemstillinger omkring (teoretisk) emisionsforskelle...


Tak for dine indspark...stor hjælp......

Hej, der løb du fra mig......mht. en "kombi" tænker jeg at strømforsyningen bliver på et eller to "prototype" glasfiber print...jeg har et højspændings print til zenerne, men tror at lyden bliver bedre med EZ81?...lysegrønt er håbet :p...og så at hardwire forstærkerdelen... mht. zenerne afkobling med 10n?....og ville du vælge de to ekstra ned imod anoderne?

Hvad mener du med AC glød omkring 100 - 150kHz?..skal der sættes en frekvensomsætter på 6,3VAC udgangen?...har aldrig hørt om det...

mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » søn 17. mar 2024 21:31

Ja jeg tænkte at bore huller, lige som med print, men hardwiret under neden.

Det ser pænere ud, end fumleprint. Man har jo "kun" de huller man selv laver.
Evt kan man endda bruge et uætset print, som så kan skærme/stelle samtidig.
Dog skal der så gøres lidt ekstra afgrating omkring hullerne...

Og med afkobling af zenere. Både over dioderne, og ift stel/nul.
Og ja, jeg ville nok vælge noget der omkring. 10-47nF men noget hurtigt, som keramisk el.l.
Diodernes pulser er uhyggelig hurtige.

Jeg har endnu ikke selv leget med HF glød, men har det i planerne.
Dog i forbindelse med direkte opvarmede trioder.
Fungerer lige som smpsu, med comparator.
Har hørt om nogle på diy audio, som skulle lege med lignende...

Hvorfor? Let at filtrere fra. Og at skærme inde.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » ons 20. mar 2024 13:47

Tonni skrev:Ja jeg tænkte at bore huller, lige som med print, men hardwiret under neden.

Det ser pænere ud, end fumleprint. Man har jo "kun" de huller man selv laver.
Evt kan man endda bruge et uætset print, som så kan skærme/stelle samtidig.
Dog skal der så gøres lidt ekstra afgrating omkring hullerne...

Og med afkobling af zenere. Både over dioderne, og ift stel/nul.
Og ja, jeg ville nok vælge noget der omkring. 10-47nF men noget hurtigt, som keramisk el.l.
Diodernes pulser er uhyggelig hurtige.



.... tænker at benytte 4 dioder før EZ81 som foto... og har fundet glasfiberprint uden kobber i 2 mm tykkelse i DK...jeg gider ikke købe udenfor DK...og kun med Mobilepay...så hvor kan man finde sølv "Turrets" eller gode "loddeflige" ...ellers bliver det 1mm sølvspyd fra EL-Supply....jeg har loddelister fra UK og nogle hulprint..

Er der en fordel ved at benytte f.eks. 1uF eller 2uF som "kondensator-bank" umiddelbart efter EZ81 ?..EZ81 datablad siger 50uF som max. reservoir kondensator ...der bliver jo "masser" af opsparet energi lagret lige efter drosselspolen :!:

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » ons 20. mar 2024 16:29

Hvad med 10nF over hver diode, og så 33µF som første lyt? Jeg ser ingen fordel ved at gå længere ned.

Om Turrets kan findes i DK, ved jeg desværre ikke. Som gammel radioamatør, har jeg samlet døde måleinstrumenter op, og reddet loddelister der fra. Hvis de ellers ikke har kunnet reddes. Eller de bare har været håbløst forældede.
Bl.a. har jeg høstet nogle dejlige keramiske loddelister, fra et Tektronix 545 og et 547. Begge med døde katodestrålerør.
Eneste ulempe med de Tek lister, de har det bedst med sølvloddetin, hvis de ikke skal gå til. ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf kj2005 » ons 20. mar 2024 19:08

Hvad med 10nF over hver diode, og så 33µF som første lyt? Jeg ser ingen fordel ved at gå længere ned.


Ok..bliver der

Om Turrets kan findes i DK, ved jeg desværre ikke. Som gammel radioamatør, har jeg samlet døde måleinstrumenter op, og reddet loddelister der fra. Hvis de ellers ikke har kunnet reddes. Eller de bare har været håbløst forældede.
Bl.a. har jeg høstet nogle dejlige keramiske loddelister, fra et Tektronix 545 og et 547. Begge med døde katodestrålerør.
Eneste ulempe med de Tek lister, de har det bedst med sølvloddetin, hvis de ikke skal gå til. ;)


Smart...men dine lister kan blive "spist op" af fluss og tin med bly...derfor sølvloddetin?....

...jeg har nogle meter i 0.7mm ren sølvtråd der blev fejlindkøbt, som jeg vil bruge hvis der bliver behov for nogle korte forbindelser....jeg har også et næste ubrugt 24 punkt logaritmisk 250K potentiometer bygget på 1% modstande med guldkontakter købt hos Aage N. Eftf.... jeg søger et tilsvarende i ledende (conductiv) plast....kan der købes andet mærke i DK end Alps?

mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » ons 20. mar 2024 19:31

kj2005 skrev:
Hvad med 10nF over hver diode, og så 33µF som første lyt? Jeg ser ingen fordel ved at gå længere ned.


Ok..bliver der

Om Turrets kan findes i DK, ved jeg desværre ikke. Som gammel radioamatør, har jeg samlet døde måleinstrumenter op, og reddet loddelister der fra. Hvis de ellers ikke har kunnet reddes. Eller de bare har været håbløst forældede.
Bl.a. har jeg høstet nogle dejlige keramiske loddelister, fra et Tektronix 545 og et 547. Begge med døde katodestrålerør.
Eneste ulempe med de Tek lister, de har det bedst med sølvloddetin, hvis de ikke skal gå til. ;)


Smart...men dine lister kan blive "spist op" af fluss og tin med bly...derfor sølvloddetin?....


Nemlig ja ;) Oprindeligt, blev der endda medleveret en lille smule, internt i Teks instrumenter. Men jeg har endnu til gode at finde et, hvor det stadig sidder i.

...jeg har nogle meter i 0.7mm ren sølvtråd der blev fejlindkøbt, som jeg vil bruge hvis der bliver behov for nogle korte forbindelser....jeg har også et næste ubrugt 24 punkt logaritmisk 250K potentiometer bygget på 1% modstande med guldkontakter købt hos Aage N. Eftf.... jeg søger et tilsvarende i ledende (conductiv) plast....kan der købes andet mærke i DK end Alps?

mvh Kim


Pas godt på det sølvtråd, det er ikke dumt...
Elma laver nogle gode omskiftere, ala den attenuator du har.
Med hensyn til Alps. Måske nogle andre producenter kan findes?
Hvad var det, det i High Fidelity's preamp hed?
Var det Bourns? - Om de kan findes i DK, ved jeg desværre ikke?
Eller var det Penny & Giles? De bliver sikkert ikke lettere at finde? Og helt sikkert IKKE billigere!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør linje-og riaa forstærker Marantz 7 & EAR834P MM

Indlægaf Tonni » ons 20. mar 2024 19:45

Som en lille sidebemærkning, angående Tektronix's loddelister, fandt jeg lige denne tråd:
https://groups.io/g/TekScopes/topic/cor ... r/40578834
- Hvor det postuleres 3-4% sølv er den rigtige legering. Så 60 Sn / 37 Pb / 3 Ag eller lignende...

Bare hvis du skulle få lignende idéer... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 88 gæster