Technics SE-A3 mk1, erfaring søges

Alt om GDS

Technics SE-A3 mk1, erfaring søges

Indlægaf Mik112 » tors 21. mar 2024 19:25

Søger erfaringer udi rep. af denne kæmpe. Den er urørt rep. mæssigt, men brændt af i h/kanal. Collector/emitter
er kortsluttet på alle 4 sæt.
Den er bestykket med de oprindelige Dual-Npn/Pnp transistorer der selvfølgelig skal udskiftes til Toshiba 2SA1987 og 2SC5359. Det kræver afmontering af køleplader og boring af nye huller til 16 stk. TO 247 transistorer.
Det er en kendt sag at de originale Dual transistorer brændte ud efter 3-5 år, men tog de andet med sig i døden?.
Senest rettet af Mik112 man 25. mar 2024 14:07, rettet i alt 1 gang.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Technics SE-A3 mk.1 erfaring søges

Indlægaf Tonni » tors 21. mar 2024 19:54

Jeg kommer til at tænke, det er en opgave for Tophøj. Han er bruger her inde.
Men kan også findes på denne url:
https://tophojteknik.dk/

Og hvis du selv vil i krig, vil jeg antage der skal kigges godt på (pre)driverne, og de omkringsiddende caps og evt (zener)dioder...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Technics SE-A3 mk.1 erfaring søges

Indlægaf Fredmarantz » tors 21. mar 2024 20:01

Det er også min tanke. Ellers ved vi, at Nillerviborg har restaureret en SE-A1 samt tilhørende preamp for år tilbage. Da vi er oppe i "Raum Græsted" ville jeg prøve Tophøj.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Technics SE-A3 mk.1 erfaring søges

Indlægaf Mik112 » tors 21. mar 2024 20:42

Tak for henvendelserne. Først skal den dog adskilles så begge udgangstrin og køleplader kommer fri så der kan bores huller
til de nye transistorer, og alle print gennemgås, kondensatorer og drivere tjekkes osv. Nok en +1-2 års plan.
Vil lige nævne at den desværre ikke er min, men en ven af huset, som mener, at den er jeg med på ;-)
Og det er jeg, men jeg ved også vi skal have professionel hjælp på et tidspunkt længere henne i forløbet.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Technics SE-A3 mk.1 erfaring søges

Indlægaf Nillerviborg » tors 21. mar 2024 22:50

Jeps. ...
Har haft 4 stk. SE-A1 og en del A3mk1 og mk2 og A5 igennem.
A3'erne hvor der skal byttes om på Basis og Emitter Transistorer er der da lidt opgave i. Er man begynder og vil gerne fixe lidt selv, var det ikke en af dem jeg vil anbefale man starter med.

Vi plejer og bruge 2SC5200 og 2SA1943, måske endda i de små huse ( -n versionen ) det er er et par år siden sidst så hukommelsen er lidt vag.
Ret sikker på jeg har lavet fuld dokumentation og FB Album over sådan en reps. ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Technics SE-A3 mk.1 erfaring søges

Indlægaf Mik112 » fre 22. mar 2024 21:57

Tak til Nillerviborg for yderligere info. De transistorer jeg nævnte er allerede indkøbt, så det er dem vi starter op med.
Er ikke helt newbie, har arbejdet 45 år som elektroniktekniker før jeg gik på pension. Det er dog ikke det samme som at nye opgaver altid lykkes ;-) Men giver dig helt ret, rep. af SE-A3 er ikke et anbefalelsesværdigt begynderprojekt.
Al info vedr. rep. af SE-A3-mk1 er langt bedre end ingen info. Diagramæssigt har jeg kun det diagram der findes på Hifiengine, men går ud fra det er ok i startfasen.

Mvh/Michael
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Technics SE-A3 mk.1 erfaring søges

Indlægaf Tophøj » søn 24. mar 2024 10:15

Jeg kan kun give Lars ret, det er langt fra et projekt man kaster sig over, hvis man ikke har erfaring med dem. Der skal jo formentlig renoveres, ud over udgangen Jeg reparerede en del af dem da jeg var ansat på Panasonic, da flere af min kollegaer havde dem. Det er en del år siden, så jeg vil anbefale at lade Lars reparere den, da han har haft fingre i dem senere end mig.
Den kan bare være en drilsk satan.

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Technics SE-A3 mk.1 erfaring søges

Indlægaf Mik112 » søn 24. mar 2024 15:39

Også tak for advarslen fra Tophøj.
Vil lige nævne at der også er indkøbt drivere og udgangs-relæer. Dioder, modstande, kondensatorer og små-lytter udskiftes hen ad vejen, som printene kommer fri.
Vi renoverer og skifter så meget som muligt selv da der ligger voldsomt meget tid i den del.
Senere, når vi ikke kan komme længere, finde flere fejl, må vi have fat i nogen der har modet og indgående styr på at sætte strøm til banditten.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 144 gæster