Thorens TD-124 Plint + arm

Alt om GDS

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf bjerager » tors 13. maj 2010 15:03

nåh, du synes ikke at den karlson er et godt møbel? På en eller anden måde, så passer de sgu meget godt at det ser lidt improviseret ud.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 13. maj 2010 16:46

Tillykke, megaflot gange 2!!
Ser det ikke ud som om der stadig står står noget Nak-system der omme bagved? Det er måske meget godt, jeg er sikker på at du fortryder det en dag, hvis du får det solgt...
(Giant Steps er i øvrigt en vidunderlig plade)
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Louis » tors 13. maj 2010 16:52

Boptilyoudrop skrev:Tillykke, megaflot gange 2!!
Ser det ikke ud som om der stadig står står noget Nak-system der omme bagved? Det er måske meget godt, jeg er sikker på at du fortryder det en dag, hvis du får det solgt...
(Giant Steps er i øvrigt en vidunderlig plade)


Tak skal du have :-)

Det gør jeg sikkert, jeg fortryder praktisk talt alt jeg sælger. Men jeg har ikke råd eller plads til det hele. Der er trods alt andet i mit liv en Hifi, selvom jeg tvivler id i mellem :roll:

Jeg håber dog der er en der bliver glad for det en dag :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Fredmarantz » lør 15. maj 2010 14:26

Kæft, hvor er en bare blevet flot den Thorens - og det er altså imponerende, hvad du i sådan fart kan klaske sammen med så flot et resultat, sådan noget skal jeg sgu have flere måneder til. Pladespilleren ser jo nærmest "færdig" ud :) - dog ved jeg, at vi måske kommer ud i en gensidig motorrenovering og ny opsmøring med alt hvad der hører til dette.
Jeg ser, at du har valgt at køre uden "Mushrooms" - og det kan man jo gøre. Mange mener, at plinten bedre kan få lov at "opsuge" motor - og lejestøj ved at lade plinten opsuge dette v. direkte kontakt mellem værket og plinten.

Flot arbejde!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Louis » lør 15. maj 2010 15:03

Fredmarantz skrev:Kæft, hvor er en bare blevet flot den Thorens - og det er altså imponerende, hvad du i sådan fart kan klaske sammen med så flot et resultat, sådan noget skal jeg sgu have flere måneder til. Pladespilleren ser jo nærmest "færdig" ud :) - dog ved jeg, at vi måske kommer ud i en gensidig motorrenovering og ny opsmøring med alt hvad der hører til dette.
Jeg ser, at du har valgt at køre uden "Mushrooms" - og det kan man jo gøre. Mange mener, at plinten bedre kan få lov at "opsuge" motor - og lejestøj ved at lade plinten opsuge dette v. direkte kontakt mellem værket og plinten.

Flot arbejde!

Vh
Freddy


Tak skal du have Freddy.

Når man har det rigtige værktøj til rådighed og en uddannet snedker til "de svære tider", så kan man hurtigt få lavet noget. Men jeg har da også haft mit hyr med at få samlinger og det hele til at passe sammen.
Jeg kører uden Mushrums fordi jeg ikke har nogle - og fordi jeg syntes det er latterligt dyrt for et par gummidutter :? Og når det nu lyder godt uden - hvorfor så ikke bruger lidt flere penge på en fed arm :p

Og så mangler jeg også lige nogle fødder.

Jeg skal lige hav isoleret hvor støjen kommer fra - for der er noget. Jeg har ikke rigtig haft lyst/mulighed for at skille den mere ad, end at rense og smøre de forskellige hjul, da jeg ikke har det rigtige værktøj til den slags. så den skal lige renses under bunden. og have lidt nyt smørefedt hvor det er nødvendigt.

Og så bliver det jo spændende med vores motor renovering. Det ser jeg frem til - og frygter samtidig.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Gottschalck » lør 15. maj 2010 16:16

Det ser dælme godt ud. Fantastisk at du bare lige flækker en plinth sammen. Er det spån med valnød?
Jeg er ikke god til at bygge desværre men til at finde - så der står en del her og samler støv.
Jeg synes godt om muslinger på min 124ér og de kan fåes billigt på eBay - bare du ved det.
Må lige høre om hvordan dine Bofatrin ser ud bagpå?
Sagen er jo at jeg fik købt et af samme slags og ville lige høre hvordan tingene er lavet bagpå.
Venligst.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Louis » lør 15. maj 2010 17:02

Gottschalck skrev:Det ser dælme godt ud. Fantastisk at du bare lige flækker en plinth sammen. Er det spån med valnød?
Jeg er ikke god til at bygge desværre men til at finde - så der står en del her og samler støv.
Jeg synes godt om muslinger på min 124ér og de kan fåes billigt på eBay - bare du ved det.
Må lige høre om hvordan dine Bofatrin ser ud bagpå?
Sagen er jo at jeg fik købt et af samme slags og ville lige høre hvordan tingene er lavet bagpå.
Venligst.


Tak Jesper. Det er Spånplade og Mahogni med rå linolie ;) Jeg må vel prøve med mushrooms engang, når jeg lige har plads i budgettet.

Bofa'erne ser sådan ud bagpå.

Billede

Under højtalerkablerne sidder der et RCA stik. Ganske simpelt.

Jeg regner ikke emd at skulle brug Bofa'erne længere hvis jeg finder e integreret røramp der falder i min smag. Men det kan jo have lange udsigter når man er lidt kræsen :?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Gottschalck » lør 15. maj 2010 18:31

Takker for billedet. Mit trin har det orginale stik bagpå.
Jeg har forøvrigt gode erfaringer med min Dynaco ST35 og SCA 35 i forhold til Voigthornene. Det kører bare rigtig godt. Du har vist de samme enheder som mig ikk?
Generelt er de gamle forstærkere med EL84 rør bare musikalske - noget du vist nok selv har været inde på.
Jeg forstår iderimod ikke at du vil af med Bofa'erne. De skulle være rigtig gode.
Hvad kører du med af pu på formulaarmen - vel ikke Denon?
Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Louis » søn 16. maj 2010 10:06

Gottschalck skrev:Takker for billedet. Mit trin har det orginale stik bagpå.
Jeg har forøvrigt gode erfaringer med min Dynaco ST35 og SCA 35 i forhold til Voigthornene. Det kører bare rigtig godt. Du har vist de samme enheder som mig ikk?
Generelt er de gamle forstærkere med EL84 rør bare musikalske - noget du vist nok selv har været inde på.
Jeg forstår iderimod ikke at du vil af med Bofa'erne. De skulle være rigtig gode.
Hvad kører du med af pu på formulaarmen - vel ikke Denon?
Venligst


Jeg tror ikke jeg vil af med dem, bare rolig. Men jeg tror måske jeg skilder med af med V60'erne. Den der KT88'er er ikke lige mig. Hvorimod, som du er inde på, EL84'ere er rigtig lækkert som regel. Der er vel undtagelser. Vi har næsten de samme enheder, Mine er jo 15 ohms Super Golden Eight.

Jo jeg har faktiske Denon på Formula armen, der kan jo skubbs et lille lod der øger vægte - så det går, men er ikke helt optimalt :?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf KlausM » søn 2. jan 2011 00:00

Louis skrev:
Fredmarantz skrev: Pladespilleren ser jo nærmest "færdig" ud :) - dog ved jeg, at vi måske kommer ud i en gensidig motorrenovering og ny opsmøring med alt hvad der hører til dette.
Vh
Freddy


Og så bliver det jo spændende med vores motor renovering. Det ser jeg frem til - og frygter samtidig.


Kom I nogensinde igennem med den motor renovering af Louis motor, har I nogle erfaringer at dele ud af desangående?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. jan 2011 00:48

Hej Klaus!

Jeg er netop "steget op fra de syge" (nej--ikke tømmermænd, men influenza) - her på årets første dag - og bliver ledt lige hen på Thorens-arnestedet for motorrenovering :)

Dette er stadig ikke foretaget på min 124'er - selv om jeg stadig føler behovet (ikke mindst af psykiske årsager, da jeg jo nærmest kan være sikker på at mine filtskiver og bearings i motoren trænger til den store tur. Jeg har tidligere perifert været i kontakt med hhv. Tonni (som havde modet til at gøre det) - og Louis, som vist også stadig mangler. Du selv, Klaus har gjort det - ikke?

Jeg er normalt en modig mand (sådan da), men dette motorrenoveringsprojekt har jeg hele tiden haft en trang til at udføre som en art parallel-leg med en anden (gerne en voksen :lol: ) i tilsvarende situation.

Det er nok foreløbig strandet lidt på, at logistikken/tiden ikke har været den store medspiller her - men hvis den kommer er jeg med. Selv om jeg mildest talt har powerlæst om ement på nettet, føler jeg mig stadig en smule usikker på fremgangsmåden. Det er en alvorlig sag, da man ikke må ødelægge noget - sådan en reservemotor lader sig ikke så nemt opdrive.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Thorens TD-124 Plint + arm

Indlægaf KlausM » søn 2. jan 2011 09:23

Hej Freddy

Jeg brugte fremgangsmåden beskrevet her, inklusiv "udbrænding" af den gamle olie i lejerne i ovnen på et stykke sugende papir:

http://homepage2.nifty.com/pantone/thorens/

Leje skiven i bunden under kuglen havde en fordybning efter kuglen, så den vendte jeg, så kuglen fik en frisk anløbsflade. Jeg lavede selv nye filtringe af 2 mm uld filt (meget vigtigt ikke kunststof filt). Der var ingen olie i lejerne og filtringene var helt tørre.

Jeg var heldig? at motoren var centreret i første forsøg, da jeg samlede den igen.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 102 gæster