Frontstof

Alt om GDS

Frontstof

Indlægaf csso » tors 29. mar 2012 22:27

Nogen der ved lidt om højttaler frontstof......?

Hvad er forskellen på dyr aftermarket frontstof, og det helt tynde almindelige stof fra stofbutikken?

Er der en lydmæssige forskel, og i så fald hvorfor? - eller er det endnu et hifi placebo??
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Frontstof

Indlægaf knv » fre 30. mar 2012 03:24

Csso, det var et rigtig godt spørgsmål.

Umiddelbart, så vil jeg ikke anbefale stof fra en stofbutik. Hvis man køber frontstof beregnet til formålet, så har det ofte fået en behandling, som gør det mindre tiltrækkende over for støv, holder bedre på farven og er mindre porøst efter mange års udsættelse for sollys. Det er også ofte af en kvalitet, som er bedre end det man køber i stofbutikken.

Når det handler om frontstof og frontskum, så skulle det gerne være "acoustic transparent" og derfor ikke påvirke lyden. Jeg tror nu ikke, at der er en lydmæssig forskel på frontstof og stof fra stofbutikken, men man kan sikkert finde andre af en anden overbevisning.

Hvis det er muligt, at skaffe frontstof tilsvarende det originale (ligesom man kan skaffe frontskum tilsvarende det originale på JBL L100), så ville det være at foretrække.

Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl :D

Med venlig hilsen Karen
Brugeravatar
knv
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 29 apr 2011

Re: Frontstof

Indlægaf Sorenki » fre 30. mar 2012 08:04

Jeg tror nu, at der hvor der er mest forskel mellem frontstof og stof-butik-stof, er på den transparens man ønsker.
jeg tror hverken der er behandlinger eller andre tiltag for at gøre frontstof mere holdbart - tværtimod, stof fra stofbutikken skal tit holde til at blive revet i, siddet på etc. stof på højtaleren skal bare være transparent, hvorfor det typisk er meget fint og vævningen skal så helst være "åben" så lyden kan trænge igennem.
ang. holdbarhed taler den erfaring vi sidder med idag at beklædningstof nok har været væsentligt mere holdbart end højtalerstof med tiden for øje. ;)

se billedet herunder:
Billede
det er rødt frontstof, af den ikke-high-end agtige slags, dog kan det næppe købes i stofbutikken.
jeg ville vælge sådan noget, netop fordi vævningen er så åben som den er: mere lyd kommer igennem.

du vil altid, uanset hvor du køber dit frontstof kunne høre at det er foran din højtaler, mest noterbart diskanten.

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Frontstof

Indlægaf csso » fre 30. mar 2012 10:18

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, at der skulle være en umiddelbar fordel ved at købe decideret frontstof, frem for et stykke meget tyndt stof i stofbutikken.

Det billede santashooter har lagt op viser, efter hvad jeg kan dømme, noget tykt stof af en grov vævning - hvilket så skulle give lyden mulighed for at trænge igennem.

I min logik, og det kan sagtens være jeg tager fejl, så bør front stof være så tyndt som muligt, for at undgå en slags difuser effekt der påvirker lydbilledet. Med andre ord skal det virke som om det ikke er der.

Også er vi tilbage ved udgangspunktet igen - hvad er det man betaler de ekstra penge for?

Og tak for svarene i øvrigt :thumbsup:
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Frontstof

Indlægaf MDA » fre 30. mar 2012 11:04

Jeg tror man betaler mere fordi at det sælges som højttalere front stof.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Frontstof

Indlægaf r-l-b » fre 30. mar 2012 11:15

der kunne være en retro grund til det

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=562&t=2048
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Frontstof

Indlægaf Tube mania » fre 30. mar 2012 12:27

Disse dejlige Rectilinear High Boys som jeg købte af Jesper var jeg nødt til at købe nyt stof til...dette er fra TubeTown. Jeg kan godt lide det er så åben at konturer synes bagved og lyden kommer fint igennem. Rammen burde måske have været sværtet sort, men det går...det er nu vist blitzen der gør den så tydelig. Billedet skal ses i fuld forstørrelse...ellers er der inteferens i mønsteret...

Dyrt?? Tjahh...jeg har ikke fortrudt det endnu...nyder stadig at se på dem...og lytte på dem.

Billede

Muligvis denne

http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -Blue.html

Eller denne
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -AGED.html
Senest rettet af Tube mania fre 30. mar 2012 12:56, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Frontstof

Indlægaf mcs_5 » fre 30. mar 2012 12:54

csso skrev:Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, at der skulle være en umiddelbar fordel ved at købe decideret frontstof, frem for et stykke meget tyndt stof i stofbutikken.

Tyndt, men tætvævet, stof æder diskanten. Det er vigtigere at du finder noget "åbent" stof. Men hvor du køber det, kan vidst være ret ligegyldigt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Frontstof

Indlægaf Sorenki » lør 31. mar 2012 16:52

mcs_5 skrev:
csso skrev:Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, at der skulle være en umiddelbar fordel ved at købe decideret frontstof, frem for et stykke meget tyndt stof i stofbutikken.

Tyndt, men tætvævet, stof æder diskanten. Det er vigtigere at du finder noget "åbent" stof. Men hvor du køber det, kan vidst være ret ligegyldigt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


jeg er helt enig - og ang. dine spørgsmål så er mit svar ihvertfald klart:
der er forskel på stof, både højtaler frontstof imellem og "almindeligt stof" imellem.

en ting er helt sikkert: du vil altid påvirke lyden ved at putte stof foran, det afhænger så af måden stoffen er på hvordan den påvirker lyden og det skal selvfølgelig afhænge af den lyd dine højtalere giver som du vil beholde, hvilken type stof du ønsker.

jeg ved ikke hvad "fordelen" er - jeg ved ikke om du får mere for dine penge ved at købe "det rigtige" frontstof.
du kan sikkert lave et kup et eller andet sted, men så skal du ud og lede, hvilket jo også tager tid og energi.
og du risikere jo at det absolut ikke virker, hvorfor pengene er spildt.

jeg ville personligt vælge at bruge pengene på det rigtige frontstof, med en tyk åben vævning, for netop at opnå mindre luftmodstand i stoffet. men hvis jeg virkelig skal lytte - så skal stoffet af, og det er uanset hvilken type stof der sidder på. ;)

jeg er så i den situation at skal jeg indkøbe frontstof, skal det være den type der sad på mine JBL'er da de blev lavet. det mangler nemlig lige nu, og med en niece på start et år, så går der ikke lang tid før jeg skal have mulighed for at holde barnefingre væk fra enhederne.
men i min situation vil jeg bruge tid og energi på at finde det helt rigtige stof og så indkøbe det, højst sandsynligt fra USA - noget som er præcist magen til det originale frontstof - så farver det lyden som det nu engang farver lyden, og altid har farvet lyden.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Frontstof

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 31. mar 2012 17:16

Det kan hurtigt blive smag og behag det her. Jeg er ikke i tvivl om at man i en stofbutik kan finde noget der er akustisk ok. Men om det matcher højtaleren? Og knv har jo også ret i synspunktet om det blegner pga. Lyset... Jeg ville nok både google og gå i den lokale stof pusher for at afklare hvad der er muligt.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Frontstof

Indlægaf MDA » lør 31. mar 2012 17:34

Synes bare man skal følge sin mave fornemmelse.
Vi har alle vores meninger, nogle af os ligger tæt, andre ligger kilometer langt fra hinanden, men derfor har vi jo det hyggeligt alligevel, se bare når vi mødes til træf :cool1:

Når jeg ser folks forskellige tilgang til restaurering af forskellige ting og sager, (ikke kun her på forummet) ryster jeg tit på hovedet, men jeg er absolut også sikker på, folk tit ryster på hovedet af mig! :Skor:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Frontstof

Indlægaf csso » lør 31. mar 2012 17:57

Jeg kan faktisk godt følge argumenterne, både den ene og anden vej.

Jeg har besluttet at prøve noget uhyre tyndt, nærmest gennemsigtigt, almindeligt stof - så må jeg få syn for sagen eller høre for sagen.

Giver det bøvl - ja så trækkes stoffet ind således det dækker det hele undtagen enheden - en mulighed med lockwood :D
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Frontstof

Indlægaf csso » søn 1. apr 2012 16:55

Som det ses af billederne i den anden tråd, så valgte jeg at trække stoffet indbag enhederne til at starte med.

viewtopic.php?f=565&t=2049

Dette giver et anderledes udseende til mine Lockwood - og løser problemet med frontstoffet :OLO:

Tak for alle bidragne - og lad blot debatten rulle :cool1:
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Frontstof

Indlægaf P. M. Hedegaard » tirs 19. mar 2013 17:21

Jeg genoptager tråden. Denne gang handler det om lim.
Hvilken type lim er bedst til montering/limning af frontstoffet? Mit skal monteres på en træramme, men jeg ved ikke hvilken træsort, blot at det er for hårdt til hæftning. Størrelsen er ca. 14x14 mm.
P. M. Hedegaard
 

Re: Frontstof

Indlægaf spuncut » tirs 19. mar 2013 17:50

Jeg har engang brugt kontaktlim. Lav først en test på et mindre stykke stof, cellulosefortynderen i kontaktlimen kan opløse visse syntetiske fibre. Stoffet skal muligvis behandles med lim adskillige gange før selve limningen da nogle stoffer kan opsuge en del lim. Lad ikke kontaktlimen tørre helt op inden samling. Det er vigtigt at du kan holde limningen under kraftigt pres et døgn eller to. Pas på ikke at få limet det du bruger til at presse med fast til stoffet, brug evt. bagepapir mellem presse og stoffet. Omgivelsestemperaturen skal helst ligge på 20gr eller højere, ellers tager det limen en evighed at tørre.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 138 gæster