Bedste værksted til kantophæng?

Alt om GDS

Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf felsby » man 16. apr 2012 11:02

Jeg har arvet et flot sæt JBL L-40 som trænger til nye kantophæng.

Der findes flere værksteder - Basrep, JJteknik og andre, jeg ikke kender. Men hvilket skal man vælge? Jeg vil gerne give lidt ekstra for et kosmetisk og lydmæssigt godt resultat, og har for mange tommelfingre til selv at gå i gang.
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf larsne » man 16. apr 2012 11:51

Det bedste du kan gøre for enheden er at få den reconet - dvs. alle bløde dele udskiftes ikke kun kantophænget, men det er dyrt, og udføres efter hvad jeg ved kun af jj-teknik her til lands. Til gengæld står du med en enhed der ser og måler som var den lige kørt af samlebåndet i USA.

Ellers ville jeg nok vælge basrep, og huske ham på at kantophænget skal monteres originalt dvs. på bagsiden af membranen, men det vil han formentlig gøre under alle omstændigheder.
larsne
 
Indlæg: 1279
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf Captain Phoenix » man 16. apr 2012 18:03

felsby skrev:Jeg vil gerne give lidt ekstra for et kosmetisk og lydmæssigt godt resultat, og har for mange tommelfingre til selv at gå i gang.

Helt afgørende at ophængene monteres korrekt (=på bagsiden) som Larsne skriver og at der er garanti på rep'en (hvis du skulle opdage nogen fejl efterfølgende - der har været ex. på dette i andre tråde herinde).
Tjek også om de fjerner/remonterer støvhætten (dust cap). Det er faktisk ikke nødvendigt, men mange gør det for at kunne centrere membranen efter montering af det ny ophæng. I så fald det er vigtigt, at de monterer en korrekt en bagefter. Spørg.

Jeg mener ikke det er nødvendigt at recone hvis membran og svingspole er helt i orden - de slides/ældes ikke ved normalt brug. Og det koooster...

Jeg skifter altid ophængene selv, så jeg har ikke erfaringer med montører.
Af de nævnte kender jeg kun JJTeknik (og de ridsede min klassiske Harman-Kardon forstærker og sendte den tilbage med halvdelen af kabinetskruerne smidt væk, så dem er jeg færdig med - men måske var jeg bare uheldig?)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf Nillerviborg » man 16. apr 2012 20:44

Fuld reconing klarer vi alle - hvis der findes kit's til de aktuelle enheder.

Min officielle holdning til kun at skifte skumkanten tror jeg ikke skal skrives her - for hvis man ikke kan sige noget pænt, har jeg lært man skal holde sin mund.
Der er simpelthen Aaaaalt for mange fejlmuligheder, og jeg har simpelthen set AAAAaaaalt for mange "knap-så-heldige" løsninger i kant-udskiftning til at jeg vil anbefale det som andet end sidste nødløsning...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf repete » man 16. apr 2012 22:51

Helt klart en stemme for at en reconing selvfølgelig som udgangspunkt er nummer et.

Men....
Når udgangspunktet er et sæt L40 kommer der så også en faktor indover som består i om det overhovedet er muligt at fremskaffe originale recone kits.
En hel del af de gamle kits produceres efterhånden ikke mere og lagrene rundt omkring er svundne eller kittene forgået.

Derudover...
Skulle du på et tidspunkt ønske at sælge dine L40 vil det overraske mig ganske meget hvis de så vil kunne indbringe bare tilnærmelsesvis i nærheden af hvad du kommer til at slippe for en reconing.

Så hvis valget risikerer at blive mellem reconing med et uoriginalt kit og en refoaming af en enhed med en ellers sund cone, spider og VC er holdningen klar herfra.
Få klaret kanterne og Basrep er imho det bedste bud på arbejde af ordentlig kvalitet.
At Glen hos Basrep skulle kunne finde på at montere ophæng på den forkerte side nægter jeg blankt at tro på.

SÅ er der så JJ teknik.
Jeg er en af dem der inderligt begræder at der ikke er andre herhjemme der officelt kan recone.
(sidder nogen med viden om alternativer hører jeg det gerne)
Principielt er jeg enig i at hvis ikke man har noget godt at sige bør man tie....
Men.....
Har haft et sæt der var reconet hos JJ som var absolut top notch men også senere oplevet et fuldstændig uholdbart forløb med et andet sæt enheder.
Jeg mener som udgangspunkt at en reconing med et originalt kit som jo kommer forsamlet ikke ligefrem er raketvidenskab og kan ikke andet ed henføre det jeg har set til decideret sløseri. Det er bare ikke i orden til de priser eller i det hele taget når en kunde vælger at tage "the high road.."

Så ville anytime så vidt muligt vælge en reconing af en kær eller værdifuld enhed men heller ikke bekymres over at vælge at få nye kanter monteret på andre enheder blot det gøres korrekt.

I mine erfaringer har jeg set at det lige så let kan gå galt med en reconing.....for et autoriseret værksted.

Blot mine 10 cents...
/Repete
JBL - JBL - JBL - JBl - JBL and then some..... ;)
Brugeravatar
repete
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11 feb 2012
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: ~ Silkeborg

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf Gottschalck » tirs 17. apr 2012 09:16

Jeg har nok fået lavet 30 sæt enheder hos Basrep er der er måske 2 sæt, der har været lidt sjusket lavet (lim på kanterne). Rent mekanisk har der aldrig været noget i vejen med det han har lavet for mig og så er det til at betale. I min verden er det da også fjollet at bruge mere på at få lavet basenheder end højtalerne er værd - ja undskyld mig. Jeg kunne forstå det, hvis det var et sæt ekstrem sjældne JBL højtalere. Jeg har forøvrigt heller aldrig kunnet høre forskel på om hele membranen er skiftet eller om det kun er kantophængene der er skiftet.
Min 10 øre!

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf MDA » ons 18. apr 2012 19:14

Man skal ikke tro på alt hvad man læser på nettet, men synes da lige du skulle læse dette

Nu er dine jo ikke Pro. Men alligevel
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3370
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf felsby » søn 29. apr 2012 22:26

tak for tips, alle sammen! Jeg er i tænkeboks, men tror umiddelbart at jeg vil vælge den nemme løsning og bare lade Basrep sætte nye ophæng på. Der mangles ikke højttalere herhjemme! Fx har jeg fået mine konfirmationshøttalere (40 år gamle) hjem igen - et sæt Beovox 1600 som spiller flot. Der er lige et par lodninger der skal fixes...
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf felsby » man 1. jul 2013 10:38

opdatering: projektet er skrottet.
Hvem kunne tænke sig at afhente sådan et par L40 med (vistnok) fungerende diskanter, flotte kabinetter og to forskellige basser, der skal recones - mod en flaske rødvin?
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf csso » man 1. jul 2013 10:55

felsby skrev:opdatering: projektet er skrottet.
Hvem kunne tænke sig at afhente sådan et par L40 med (vistnok) fungerende diskanter, flotte kabinetter og to forskellige basser, der skal recones - mod en flaske rødvin?


Det kunne jeg måske nok - hvor i landet bor de?
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf felsby » man 1. jul 2013 11:13

Brabrand.
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf csso » man 1. jul 2013 11:17

felsby skrev:Brabrand.


Mine forældre bor i Mårslet, så det varer ikke længe før jeg er på de kanter.

Kan de stå hos dig lidt endnu?
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso
 
Indlæg: 412
Tilmeldt: 29 maj 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Bedste værksted til kantophæng?

Indlægaf felsby » man 1. jul 2013 11:20

ja da
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster