Dynaco Stereo 70 - Mods?

Alt om GDS

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 30. jul 2010 08:42

Nope, jeg misforstod vist din ellers grundige forklaring, jeg målte mellem ben 3 og 4 på samme sokkel :lol:
Du får en ny måling senere!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Tonni » fre 30. jul 2010 10:14

mcs_5 skrev:
Tonni skrev:Hej igen Mikkel!

Det er dejligt at høre! - Jeg glæder mig til at høre når du får strikket en ordentlig psu sammen!
De trafoer... Et gæt er Henitz & Kaufmann men er ikke sikker! - Jeg har kun set deres rør...

Nej, men H og K hedder David og Herb til fornavn. David H. startede senere en lille biks der solgte forstærkere i byggesæt 8)

Den Stereo 70 jeg har er den gode gamle med stofledninger und alles!
Hvad regner du med sodan et pcb kommer til at koste? - Er der evt. andre der kunne være interesseret?
Normalt er større kvanti jo at foretrække...

Ved små antal (under 12 stk.) koster de 24 euro + moms pr. 16*10cm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Mikkel dog! - Hvor har du samlet de dejlige ting op? Og hvilke amps har du slagtet for at få dem udvundet?
- Nej jeg skal nok lade være med at røbe navnet endnu. - Det kunne jo være der var andre der ville være med...

Med hensyn til printene, så lyder det jo ikke afskrækkende! Hvad med rullefortinning med enten 60/40 eller 63/37, er det muligt? i stedet for den forgyldning? - Har haft en snak med en af mine gode venner, der er ingeniør, af slavevejen, der fortalte at et forgyldt print kun havde en garanteret loddebarhed på 1½ år, og at der i forb. med forgyldningen ofte blev brugt nikkel eller lignende for at spare på guldet! - Han anbefalede tyk rullefortinning eller bølgefortinning med en fed bølge, hvis det skulle være til at arbejde med, også efter 20-30 år... Og han mindede også om at når det ikke gjaldt nyproduktion af konsumerelektronik måtte blyholdigt tin gerne bruges. - Man skulle bare fortælle printfirmaet at printet var til reparation, og specificere brug af blyholdigt... - Er det noget du har erfaring med? - Dette var en ting jeg ikke selv var klar over!
- Bær over med mig Mikkel men skal det være, så....

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf mcs_5 » fre 30. jul 2010 16:16

Tonni skrev:Mikkel dog! - Hvor har du samlet de dejlige ting op?

Jeg købte dem på eBay for nogle år siden. Jeg tror sælgeren har samlet dem op i en container - de er ret bulede og ridsede. Men på grund af udseendet var de også til at betale.

Og hvilke amps har du slagtet for at få dem udvundet?

Ingen. Men de kommer sikkert fra et selvbyg-projekt. Det blev de fleste af deres trafoer jo solgt til.

- Nej jeg skal nok lade være med at røbe navnet endnu. - Det kunne jo være der var andre der ville være med...

Du er den eneste der har gættet det. Der er ikke nok nørder her på stedet ;)

Med hensyn til printene, så lyder det jo ikke afskrækkende! Hvad med rullefortinning med enten 60/40 eller 63/37, er det muligt?

Man kan få fortinning med rent tin, hvilket også virker fint sammen med "rigtigt" loddetin. Men man skal desværre op i antal. De billige print er jo netop billige fordi de bliver fremstillet med samme materialer og metoder.

i stedet for den forgyldning? - Har haft en snak med en af mine gode venner, der er ingeniør, af slavevejen, der fortalte at et forgyldt print kun havde en garanteret loddebarhed på 1½ år, og at der i forb. med forgyldningen ofte blev brugt nikkel eller lignende for at spare på guldet!

Ja, det er gul belægning - ikke guldbelægning. Man kan få rigtigt guld også, men det er ret kostbart. Printet i min gamle HP oscillator er forgyldt - med guld.

Det med det 1½ år skal nok passe. Men når først printet er loddet sammen, er det vel ikke det store problem? Du kan stadig "lodde om" efter mange år. Når først der er tin på loddeøerne oxiderer de jo ikke.

Og han mindede også om at når det ikke gjaldt nyproduktion af konsumerelektronik måtte blyholdigt tin gerne bruges. - Man skulle bare fortælle printfirmaet at printet var til reparation, og specificere brug af blyholdigt... - Er det noget du har erfaring med? - Dette var en ting jeg ikke selv var klar over!

Det kan selvfølgelig lade sig gøre at få print fortinnet med 60/40, men da de mængder print der bliver fremstillet med den belægning er forsvindende lille, tror jeg det bliver meget dyrt. Hvis de først skal tømme maskinen for Sn100, fylde den op med 60/40, fortinne 5 print til tossede danskere, og så tømme maskinen igen tror jeg det kommer til at koste lidt ;)
Men jeg har heller ikke oplevet problemer med guld eller sølvbelægning, når bare øerne bliver "forseglet" inden for tidsgrænsen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Tonni » fre 30. jul 2010 16:58

Hej igen!

Du har helt ret i dine betragtninger Mikkel! - Men da jeg ikke kender firmaet, er jeg bestemt heller ikke kvalificeret til at gå ind i en længerevarende spillen bold! :lol:

Men det korte af det lange var også holdbarheden. Og jeg kan jo bare lade være med at være en så umanerlig doven rad. - Og selv fatte tinskovlen og printlakken...! - Det skal jo heller ikke være alt for let. - Vel? :oops:

Med hensyn til HP's brug af (ægte) guld, kan jeg kun sige at selv her er standaden faldet! Jeg har en mindre stak af deres lommeregnere 11, 15, 25 (røde led segmenter), 41C, 41CX der aller er med forgyldte print. Og så de nyere 22S, 42 og 48GX der bestemt ikke er oppe i den gamle standard! - Selv om der stadig er lidt ned til konkurrenterne... :cool1:

Men skal man snakke kvalitetselektronik er noget af det bedste jeg har set stadig når jeg piller svøbene af mit gamle Tektronix 547!!! - 50 MHz der kan vise et 145MHz signal direkte!!!
De gamle militærting kommer aldrig tilbage :Gammel:

Men hvorfor skal jeg nu også bruge din tid? Du har jo en psu der venter!!!

PS: De nørder du efterlyser skal nok komme (de er her jo) og dermed flere gæt!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 31. jul 2010 01:51

0,67 V, 14,56 V ind. Lige efter dine anvisninger, målt af en på feltet udpræget nonnørd!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf mcs_5 » lør 31. jul 2010 02:24

Det lyder straks meget mere sandsynligt. Det giver 3k8 på primærspolen. Det er mindre end Dynaco's 4k3, og meget mindre end Philips' anbefalede 6k6-7k men stadig sandsynligt. Et af de eksperimenter jeg skal have lavet er at teste med forskellige belastningsimpedanser...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf mcs_5 » man 2. aug 2010 04:04

Så fik jeg bygget en bedre teststrømforsyning også. Hvordan stiller folk bias i deres Dyna* forstærkere? 30-40mA? Det er jo 50mA Dynaco anbefaler, men det er vel lidt højt.

Desværre er min wave analyser (model Asus L8400) afgået ved døden, så jeg skal have skaffet en ny... Jeg vil måle på forvrængningsspektre ved forskellige belastningsimpedanser.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Boptilyoudrop » man 2. aug 2010 08:32

Jeg holder min under 50, syntes den bliver lidt kold omkring de 30 og mister lidt præcision over de 50.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Tonni » man 2. aug 2010 11:39

Afhængigt af rør ville jeg nok også ligge omkring de 40! - Men der skal nok lyttes en smule...
Har et sæt Dynaco/Mullard der stadig er lidt tilbage i, og dem kører jeg konservativt ved 38-40
Dette selvf. når trinet en sjælden gang i mellem er i drift!
Dette skulle gerne ændres. Og derfor også min drøm om at få et board med CV1985 og 6SN7 i !!!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Tonni » tirs 3. aug 2010 18:02

Hej Mikkel!

Hvordan går det med eksperimenterne? - Får du lyttet? - Ja ja jeg ved godt jeg er anmasende, håber du kan bære over med mig! Men det er sørme spændende hvad du får fundet ud af!
- Hvad nummer har de opt's i øvrigt?

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Edge » tirs 3. aug 2010 20:41

Hov! mikkel tror du der kunne blive plads til din klon i min cigarkasse?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf mcs_5 » ons 4. aug 2010 01:09

Tonni skrev:Hvordan går det med eksperimenterne? - Får du lyttet?

Det går dårligt - kunderne er kommet tilbage fra ferie... Jeg får nok lidt tid imorgen.

- Hvad nummer har de opt's i øvrigt?

300. Det er en 6L6-type fra før EL34 blev "moderne" i USA.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf mcs_5 » ons 4. aug 2010 01:37

Edge skrev:Hov! mikkel tror du der kunne blive plads til din klon i min cigarkasse?

Her er lidt mål:

Print 88*147mm (1 stk.)
Udgangsrør Ø32mm (2 stk.)
Udgangstrafo 64*95mm (4 stk.)
Nettrafo 95*114mm (1 stk.)

Du kan jo se hvor rørene sidder på printet. Du kan godt placere nogle dele ovenover printet hvor der ikke stikker rør op. Prøv at se om puslespillet går op :Skor:

Men til horn kan du vel godt klare dig med de 2*8W?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Tonni » ons 4. aug 2010 10:16

mcs_5 skrev:
Tonni skrev:Hvordan går det med eksperimenterne? - Får du lyttet?

Det går dårligt - kunderne er kommet tilbage fra ferie... Jeg får nok lidt tid imorgen.

Ja det er træls så lidt man når, når hverdagen banker på...

mcs_5 skrev:
- Hvad nummer har de opt's i øvrigt?

300. Det er en 6L6-type fra før EL34 blev "moderne" i USA.

Oki Det ser også ud til at være en rigtig god trafo til formålet! Mon ikke den overgår A470'erne?
Jeg håber at du får noget "luft" til dig selv!!!
Pøj pøj med det hele!!!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco Stereo 70 - Mods?

Indlægaf Edge » ons 4. aug 2010 11:00

mcs_5 skrev:
Edge skrev:Hov! mikkel tror du der kunne blive plads til din klon i min cigarkasse?

Her er lidt mål:

Print 88*147mm (1 stk.)
Udgangsrør Ø32mm (2 stk.)
Udgangstrafo 64*95mm (4 stk.)
Nettrafo 95*114mm (1 stk.)

Du kan jo se hvor rørene sidder på printet. Du kan godt placere nogle dele ovenover printet hvor der ikke stikker rør op. Prøv at se om puslespillet går op :Skor:

Men til horn kan du vel godt klare dig med de 2*8W?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Ja, eller med 2 x 4.5W måske: http://www.musicalparadise.ca/mp/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=68
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster