Marants 4300

Alt om GDS

Marants 4300

Indlægaf niklas » søn 21. okt 2012 23:52

Jag har precis köpt en Marantz 4300 som jag tänkte börja fixa till nu. Jag betalade 200 svenska kronor
Här kommer lite bilder. Locket står bredvid
2 knappar fattas och tuner delen där bak. Sen är den fån usa så 120 volt...

Front
Billede

Back
Billede

Top
Billede

Power cord
Billede
Senest rettet af niklas man 22. okt 2012 12:10, rettet i alt 1 gang.
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: Marants 4300

Indlægaf Fredmarantz » man 22. okt 2012 00:51

Flot ting - én af de større....Tillykke med den - den er ikke almindelig - faktisk ret sjælden på vore breddegrader.

Der forestår, synes jeg at kunne se med mit skarpe øje- en mindre hovedrengøring, før vi kan komme til det elektriske. Tænd den ikke -

Tag en gennemgribende rengøring helt i detaljen - og få den checket fuldstændig for fejl, mangler og trætte komponenter.

Alliér dig med en supertekniker med forstand på den slags, som du har tillid til - og få den kørt i stilling. For de sparede penge kan du gå på jagt efter servicemanualen og betale den pgl. tekniker. (eller evt. downloade manualen.)

Ja- vær opmærksom på, om den kan omstilles til 230V - ellers få fat i en trafo. Du kunne jo starte med at aflæse partsnummeret på trafoen (er stamped ind i metalklokken).

Når du er kommet så langt, vil vi kunne hjælpe dig igennem, så du har noget i nærheden af en spilleklar receiver, men ....der er øjensynligt et pænt stykke vej endnu.

Held og lykke - og hold os gerne underrrettet, hvis du ønsker hjælp.. :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marants 4300

Indlægaf niklas » man 22. okt 2012 01:12

Tackar så mycket Freddy Jag kommer rengöra den i morgon eller på tisdag
parts nummret på transformern är TS6330201 enligt service manualen
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: Marants 4300

Indlægaf Fredmarantz » man 22. okt 2012 09:18

niklas skrev:Tackar så mycket Freddy Jag kommer rengöra den i morgon eller på tisdag
parts nummret på transformern är TS6330201 enligt service manualen


Jeg kan, af mangel på svensksproglige evner, ikke helt blive klog på, om du har læst partsnummeret i servicemanualen (Har du servicemanualen?) - eller på trafoen i apparatet. Kan du præcisere lidt??

Jeg er intereseret i partsnummeret på trafoen i apparatet. - herefter kan du krydschecke med nummeret i servicemanualen..

Der er forskelligt trafonummer på en 110V og en multivoltage unit. Desuden er der ofte en terminalblok på en multivoltageenhed - hvilket kan mangle på en "fixed" 110V-version. Serienummeret kan også fortælle lidt - især pre - eller suffixer.

Du taler om at du vil foretage en rengøring i dag eller i morgen. Det lyder satme effektivt, men sådan en omgang ville jeg nok bruge flere uger på - men nu er jeg jo også lidt hysterisk, men jeg har set, hvordan det kan komme til at se ud, hvis man er supersupergrundig. Noget af det kræver omfattende adskillelse af apparatet. Ved en sådan omgang vil du komme rundt over det hele, og kan lettere se, om der er noget, som kræver særlig opmærksomhed.

Pas på skruer/spændeskiver mv.... - og få dem lagt i system og langt væk fra støvsuger - kæledyr og børn, hvis du har....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marants 4300

Indlægaf eggers » man 22. okt 2012 11:59

enligt = ifølge
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Marants 4300

Indlægaf Marantzman » man 22. okt 2012 22:08

Hej

Tillykke med fundet, den skal nok blive flot:-)

Her er der blandt andre muligheder et sted
http://www.ebay.com/itm/Marantz-volume- ... 19d5c3a5ac

hvor kan du købe de manglende knapper til fronten, når du kommer så langt i renoveringen.

mvh
Bjarne
Marantzman
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 18 maj 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Re: Marants 4300

Indlægaf niklas » ons 24. okt 2012 01:42

Jag håller på att undersöka allt med transformatorn innan jag börjar. På ett annat forum har de sagt att jag behöver ha en stor transformator på 1000 w Får se hur jag gör, den kostar ju lite sen vet jag inte om den funkar...
Kan ha hittat en himla lite transformator nu har frågat igen på det andra forumet... Sen har jag hittat ett ställe där jag kan prova receivern. Men när tycker ni kan kan koppla in och prova den när jag rengjort allt eller behöver jag göra något mer innan jag testar?
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: Marants 4300

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. okt 2012 08:56

Jeg ville gøre helt rent først og få gennemført gennemgangen af hele receiveren for evt. mistænkelige komponenter og evt. ompakket udgangs - og drivertransistorer ( nye glimmerskiver + kølepasta)- få disse checket. Det er desuden nærmest ret sikkert, at elektrolytkondensaorer på strømforsyningsboardet trænger til udskiftning - disse står ofte varmt og varmen fremskynder malfunktion. Den receiver lignet ikke noget, som jeg ville turde fyre op for,før førnævnte som minimum er gennemført.

Jeg ville herefter køre den på variotrafo m. ampere-forbrugsudlæsning, så jeg kan vurdere, om den bruger mere end den skal. Hvis noget er helt galt, vil det kunne aflæses på denne på A-metret og man kan ofte nå at afbryde igen uden at noget begynder at tage yderligere skade.

Min eventuelle iver for få den tændt ville jeg holde i ave indtil jeg havde overstået disse manøvrer. Jeg ville i det hele taget først tænde (på vario), når den var blevet rengjort fuldstændigt og serviceret for ting, som var åbenlyse, selv i slukket tilstand, inden jeg ville sætte spænding på den.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marants 4300

Indlægaf guh » ons 24. okt 2012 09:15

Hej
Jeg sidder med en tanke/spørgsmål, hvis den er til 120 Volt, og der så er et 220 Volt stik på den - og hvem har sat det på - det giver mig lidt bekymring - da den jo kan have været sat til , og syntes du skal få en teknikker til at se på den inder du bruger et hav af timer på den, det ku jo være den ikke umiddelbart kan laves - jeg håber selvfølgeligt at den er O. K.
MVH Gunnar
guh
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 jan 2011
Lokalitet: Horsens

Re: Marants 4300

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. okt 2012 09:46

guh skrev:Hej
Jeg sidder med en tanke/spørgsmål, hvis den er til 120 Volt, og der så er et 220 Volt stik på den - og hvem har sat det på - det giver mig lidt bekymring - da den jo kan have været sat til , og syntes du skal få en teknikker til at se på den inder du bruger et hav af timer på den, det ku jo være den ikke umiddelbart kan laves - jeg håber selvfølgeligt at den er O. K.
MVH Gunnar


God pointe! :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marants 4300

Indlægaf Jan » ons 24. okt 2012 16:34

Det er set før at folk har sat et 220 Volt stik på, fordi det passer i mange danske variotrafo'er.
Farligt ja, men...
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Marants 4300

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. okt 2012 17:33

Nu ER jeg altså ikke så hård til det svenske, men jeg synes ikke, at det klart fremgår, hvorfor Niklas drager den slutning, at det ER en 120V's enhed - hvordan VED man det?

Et kig på den eksisterende trafo kan man se partnummeret på "klokken" og så kan man læse i servicemanualen, om det nummer korresponderer med det partsnummer, som der angives for hhv. den amerikanske "fixed" 110/120V's - trafo eller den, som er beregnet til det internationale marked 110-120 - 220-240V. Det vil da kaste en del lys over land.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marants 4300

Indlægaf niklas » ons 24. okt 2012 20:38

Läste precis på klockan och det står TS63302010 Det ser ut som en 0 på slutet eller D
i service manualen står det TS6330201. Hmm det är iallafall 1 bokstav eller siffra till...
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: Marants 4300

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. okt 2012 20:43

fint - fint, så skal du via servicemanualen (har du servicemanualen??) finde ud af, hvad den "internationale" trafo skal hedde og hvad den "amerikanske" trafo skal hedde - og heraf udlede, hvilken det er. Normalt står begge trafonumre i servicemanualen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marants 4300

Indlægaf niklas » ons 24. okt 2012 21:03

Vad jag kan se i service manualen så står det bara en transformator L003 parts nummer TS6330201
Jag har sett 2 europeiska marantz 4300 så har även frågat hur de gjort och om det finns en europeisk variant av denna
Senest rettet af niklas ons 24. okt 2012 21:46, rettet i alt 1 gang.
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster