"Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Alt om GDS

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf vanja » fre 14. dec 2012 17:25

WD 40, er et smøremiddel, ikke til rens. Jeg vil ikke anbefale at sprøjte noget som helst ind i potmeter eller kontakter. Det er kun en stakket frist, da "fedstoffet" samler mere skidt og gør problemet værre for hver gang det bruges. Skal det virke, er der kun mekanisk rensning. Du kan godt bruge lidt kontaktrens, til at opløse skidtet, men det hele skal renses af. Sådan får du noget til at virke længe. HV Vanja
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf stiv » fre 14. dec 2012 17:42

Edge skrev:Min Rega Planet CDafspiller matcher ikke min Forforstærker særlig godt, et klik fra 0 og der spilles højt (ca. 90db)

Kan man lave et dæmpeled med noget modstande eller andet spørger jeg de ærede medlemmer?



Hej Edge, det som jeg umiddelbart tænker på, er en "spændingsdeler"...!

2 stk. 10 K. ohm's modstande (altså 4 i alt, til stereo), den ene på plus og den anden mellem plus og minus.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Max » fre 14. dec 2012 17:48

Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 14. dec 2012 17:56

vanja skrev:WD 40, er et smøremiddel, ikke til rens. Jeg vil ikke anbefale at sprøjte noget som helst ind i potmeter eller kontakter. Det er kun en stakket frist, da "fedstoffet" samler mere skidt og gør problemet værre for hver gang det bruges. Skal det virke, er der kun mekanisk rensning. Du kan godt bruge lidt kontaktrens, til at opløse skidtet, men det hele skal renses af. Sådan får du noget til at virke længe. HV Vanja


Mjae, den har vi nu været en del omkring herinde. Vi er en del der bruger det med godt resultat - uden nogensinde at have haft problemer. Jeg har også ægte elektronikrensespray på hylden der fedter/smører med risiko for at samle guf. :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Max » fre 14. dec 2012 18:46

Som jeg ser det er der kun et problem ved WD40, og det er at man ikke har styr på hvordan det påvirker de plasttyper man komme i nærheden af.
Kontaktrens er nok baseret på ting man har erfaring for ikke angriber de plasttyper man bruger i almindelighed i omskifterverdenen.
Der skal forøvrigt bruges 3 dåser hvis man vil sikre sig bedste mulig virkning efter fabrikantens anvisning.
Man bruger en opløsende type først der opløser de overfladebelægninger der er kommet, så bruges der en der renser disse opløste belægninger væk, og til sidst bruger man en der smørre og forsegler kontakterne.
Forøvrigt er en glashår's børste gud's gave til gør det selv folket, desværre er det ikke alle steder man kan komme til med den.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Tube mania » fre 14. dec 2012 18:59

Jo, men nu er det jo heller ikke meningen man skal fylde apparatet op med med WD40...man kan jo samle en lille skvæt i et låg og tage en dråbe op med en stykke tråd og derpå anbringe det der det gør gavn. Min Pioneer
SX1080 receiver der var ubrugelig pga knas/skrat i dreje-kondensatoren...virker stadig fint...efter flere år. Men hvis jeg nu havde sprøjte-lakeret den indvendig med bemeldte middel er det ikke sikkert den ville se så pæn ud i dag...som den gør. Jeg kan kun sige det funker og Kontakt produkterne (som blev afp uden virkning) de er smidt på bålet...det var ret sjovt.
Senest rettet af Tube mania fre 14. dec 2012 19:14, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Max » fre 14. dec 2012 19:13

Nu er en drejekondensator jo også en ren mekanisk komponent der ofte er lavet helt af metal, så den tåler naturligvis en noget anden behandling. Forøvrigt husker jeg med gru disse drejetromler der blev brugt i gamle kanalvælgere i TV apparater :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Tube mania » fre 14. dec 2012 19:18

Ja...jeg har faktisk en Eltra Skymaster (voldsom stue modtager) der modtager fra 150Khz til 30Mhz...den har netop afstemnings-spolerne i en tromle som er kæde-trukket...virker fint.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Max » fre 14. dec 2012 19:22

Ja, man kan være heldig at det er lavet ordentlig, jeg har en Eddystone, den køre også fint, men til gengæld har jeg haft mange problemer med Drake og Yaesu.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf sommer » man 17. dec 2012 17:49

Nåh, så fik jeg afprøvet ideen med at bruge min forforstærker som "dæmpeled" imellem både riaa-indgang og linje (CD) og min Naim. Det kører glimrende, og egentligt tåbeligt jeg ikke bare prøvede det før. Jeg tror det var ideen om de to potmetre i signalvejen der skræmte, men når de er af god kvalitet, så gør det altså ikke det store kan jeg hilse at sige. Og rensningen behøvede jeg ikke - fandt det rigtige "hak" i pot'en og hørte musik i stedet. Ingen knas eller tab overhovedet, når det står stille, og kun let knas når man drejer. Skulle man vælge at rense sådan et ELMA-pot, så er det vist lidt sværere end som så. Det er indkapslet i plastik, og på nettet kan jeg læse, at den eneste måde at få det helt renset, er at skille det ad. Det har jeg set billeder af, og det gider jeg ikke :-)...

Tak for tippet!

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: "Dæmpeled" mellem CD/Forstærker

Indlægaf Edge » man 17. dec 2012 23:43

jeg tror et sæt Goldenjacks vil være løsningen til min CDafspiller. Må indrømme jeg ikke lige har fulgt så meget med i tråden på det sidste, jeg var til jobsamtale idag og kan måske snart skrive Pro. Mekaniker på visitkortet.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 114 gæster