Pladevægt

Alt om GDS

Pladevægt

Indlægaf mickr » ons 19. dec 2012 10:30

Jeg kom til at købe en håndfuld ishockeypucks i går. Der er sikkert mange og delte delte meninger om hvorvidt det er en god idé, (i) at bruge en pladevægt i det hele taget, og (ii) at bruge en ishockeypuck til formålet, men det vil jeg altså hoppe op og falde ned på. De er flotte, godkendt af "SVENSKA ISHOCKEY FORBUNDET", prydet af et vikingeskib, og så er de "smetfri" :thumbsup:

Hvilken størrelse hul skal jeg få boret i dem? De skal kunne bruges på pladespillere med og uden flydende ophæng, så ikke noget med at de skal mases på, og er der andre ting, jeg skal tænke på?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Pladevægt

Indlægaf Max » ons 19. dec 2012 11:35

Pinden på din pladespiller er nok omkring ø7,1 mm, så hvis du ikke vil presse, ja så bor ø7,2 mm

Ps: jeg brydder mig personlig ikke om ideen, spillen er jo ikke bygget til den belastning og det må medføre mere slid og rummel.

Pps: hvis du nu opdaterede din profil med din lokation, ja så kunne man jo se om man evt. kunne tilbyde at lave hul for dig med en drejebænk til hjælp.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Pladevægt

Indlægaf kbekke » ons 19. dec 2012 11:59

Syg ide. Den tiltaler mig :Skor:

En ishockey-puck vejer 160g ikke? Jeg ville ikke være super-bekymret over ekstra slid, hvis ellers centerlejet er i orden og velsmurt. Men pas lidt på med at tilføje for meget vægt på noget med flydende ophæng.

Spørgsmålet er nok snarere, hvormeget effekt du får ud af den som pladevægt, hvis den bare lægges ned ovenpå pladen? Mange af de pladevægte, der fungerer på den måde, er væsentlig tungere. 4-500g er vist ikke ualmindeligt. De lette typer har typisk en funktion, der gør det muligt at skrue dem fast om spindlen.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pladevægt

Indlægaf mcs_5 » ons 19. dec 2012 15:09

Max skrev:Pps: hvis du nu opdaterede din profil med din lokation, ja så kunne man jo se om man evt. kunne tilbyde at lave hul for dig med en drejebænk til hjælp.

Og hvis du nu skrev andet end et postnummer, behøvede man ikke en googlesøgning for at finde ud af hvor du bor ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Pladevægt

Indlægaf Max » ons 19. dec 2012 15:38

Og skrev du nu et postnummer, ja så vidste man hvor i DK Haderslev lå.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Pladevægt

Indlægaf haflermicro » ons 19. dec 2012 20:15

Den pladestrammer jeg bruger er Micro Seiki's ST10 i gunmetal som vejer stolte 900 gram.
Som det osse nævnes andetsteds i tråden, vil et underdimensioneret leje arbejde under stressende forhold, hvis man anvender en pladestrammer af sådan kaliber..man bør undersøge om centerlejet kan klarer mosten inden man smider en tung strammer på.
En strammer på 160 gram, strammer efter mine begreber ingenting, men det kan da være en supersjov gimmick at have en ishockey-puck liggende på sin pladespiller!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Pladevægt

Indlægaf mickr » ons 19. dec 2012 20:35

Jeg kan desværre ikke tage æren for at have fundet på det selv: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=42681

Hvis 160 gram ikke er nok, så kan man jo bygge et tårn af dem :QQS:

Regner med at tage ned på "Husets træværksted" i Århus i morgen aften. Will keep you posted.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Pladevægt

Indlægaf Max » ons 19. dec 2012 20:57

Jeg lavede engang en pladestrammer der ikke vejede ret meget, man trykkede den ned mod pladen og spændte den fast på centerakslen, jeg endte med ikke at bruge den, så den blev foræret væk.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Pladevægt

Indlægaf kbekke » ons 19. dec 2012 21:22

mickr skrev:Jeg kan desværre ikke tage æren for at have fundet på det selv: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=42681

Hvis 160 gram ikke er nok, så kan man jo bygge et tårn af dem :QQS:

Regner med at tage ned på "Husets træværksted" i Århus i morgen aften. Will keep you posted.


Please do ogæh Michael... du laver os' en til mig, ik? :Thumpsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pladevægt

Indlægaf mickr » ons 19. dec 2012 23:17

Selvfølgelig gør jeg det Kim :)
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Pladevægt

Indlægaf mickr » tors 20. dec 2012 00:47

Jeg blev utålmodig, og lavede en tutorial ;)
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Pladevægt

Indlægaf Max » tors 20. dec 2012 01:06

Der er da en der intet aner om hvordan man kan finde center med en skydelære, sjovt når man betænker at den faktisk er bygget til det.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Pladevægt

Indlægaf mickr » tors 20. dec 2012 23:41

Var forbi Husets metalværksted til aften. Den gode nyhed er at jeg fandeme har betjent en metaldrejebænk, endda en overdrevet flot vintagemodel. Fuck, den var fed! Den dårlige nyhed er at 7,2 mm er for lidt hvis den ikke skal mases på. Jeg vil forsøge at nå derned i morgen...
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Pladevægt

Indlægaf Max » fre 21. dec 2012 00:04

mickr skrev:Var forbi Husets metalværksted til aften. Den gode nyhed er at jeg fandeme har betjent en metaldrejebænk, endda en overdrevet flot vintagemodel. Fuck, den var fed! Den dårlige nyhed er at 7,2 mm er for lidt hvis den ikke skal mases på. Jeg vil forsøge at nå derned i morgen...


Problemet er nok at boret ikke skære godt nok, så maser det gummiet lidt væk og hullet bliver mindre end boret.

Prøv at spørge dem om de ikke har en lille Dremelsliber man kan spænde op i stålholderen og så slibe hullet til den rigtige dimension.

Forøvrigt er det helt korrekte mål på en centerpind 0.286" og det er 7.264 mm.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Pladevægt

Indlægaf mickr » fre 21. dec 2012 00:39

Jeg testede med boret i hullerne bagefter og de passede med 7,2 mm. Som skrevet i første indlæg, vil jeg ikke have noget der skal mases på, så hullerne skulle nok have været 7,3 mm. De flinke hjælpere kiggede lidt skævt på mig, da jeg spurgte om de måske havde et 7,25 mm bor... Jeg har da forresten også en (vintage) dremmellignende maskine liggende et eller andet sted, så måske kan jeg fixe det selv.
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster