IMF på svenska Stridbeck/Tyrland

Alt om GDS

IMF på svenska Stridbeck/Tyrland

Indlægaf DrBoar » tors 6. jun 2013 21:04

Det var en gång en ingenjör på Chalmers i Göreborg (som DTU i Köpenhamn) som var mycket imponerad av IMFs transmissionlinjehögtarare, Han heter Tyrland och för att förstå hur de fungerade gjorde han ett examensarbete om TLS :OLO:
Han mätte pipor på kors och tvärs här några få exempel
Billede

Det slutade med ett bygge snarlikt IMF TLS80
Billede

Hans byggen och artiklar gjorde att fler ville bygga och efter ett tag tog Stridbeck i Göreborg fram byggsatser baserade på Tyrland. Här är byggbeskrivningen
Billede

Billede

Billede

Billede

Resultatet blir en låda avstämd till 20-25 Hz, stora tunga och påfallande effektkrävande
Billede

Slarviga närfältsmätningar med alla element igång med Dayton Omnimic
Svart. KEF B139 Pipavstämmnings syns vid ca 25 Hz och delning uppåt vid ca 300 Hz
Rött: Audax mellanregister spikrakt från 300 till 2000 Hz
Blå och Grön diskant och superdiskant 2kHz -15 kHz- uppåt
Lila: portbidraget 20-120 Hz men hur det samverkar med basen måste utrönas med vektoraddition.
Billede

Mina fulingar som bara kostade dieselpengar ser ut så här
Billede

De låter otroligt bra, de vaknar till liv direkt även på riktigt låg volym och sedan låter de lika bra hela vägen upp till riktigt höga ljudtryck. Basen är torr, fast och avgrundsdjup om det finns bas i musiken, den ger rumlighet. mellanregister och diskant är mjukt detaljerat och skirt. I 20 år hade jag Audiotronic CM3, med två KEF B200 och ett Kelly Gamma Bandhorn. Tyrland är betydligt mer tungdrivna men annars sopar de mattan med CM3. Dessa konstruktioner kan varm rekomenderas till de som har KEF B139, B110 T27 och liknande liggande.

Jag är otroligt nöjd och det är ett sant nöje att plocka fram den ena skivan efter den andra och njuta av allt från Ray Cooder till Rammstein. :p

En sak att tänka på är att de sina 200 liter till trots bara drivs av ett 10" element. Över 30-35 Hz får elementet inte mycket hjälp av pipan så från 300 Hz ner till 35/30 Hz är det en 10" i sluten låda som står för musiken. Ett 15" element med tre gånger så stor konarea har en helt annan "slam" när man spelar mycket högt.

Men vilka musikredskap! Var har jag nu mina Dire straits....
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: IMF på svenska Stridbeck/Tyrland

Indlægaf id19 » tirs 18. jun 2013 20:27

Super lækre højttalere, spiller selv på et sæt TLS 80-2, som jeg netop er blevet færdig med at restaurere, transmission lyder bra :p
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 124 gæster