Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Alt om GDS

Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf toppe » søn 30. jun 2013 22:28

Jeg har luret herinde et stykke tid, men nu er det vist på tide at springe ud :-) Jeg synes der en en fantastisk god stemning herinde, som jeg gerne vi bidrage til, men jeg er ikke den helt store vintage-nørd og min manglende tekniske kunnen/viden er monumental...

Jeg mere end fornemmer at der er en helt forrygende viden om nærmest alt godt mellem himmel og jord herinde, men det er næsten lidt intimiderende, når man, som jeg, er ret blank. Jeg har dog en følelse af, at der er flere som jeg, så jeg tillader mig hermed at oprette en tråd for at kunne koncentrere noget af al jeres viden på ét sted.

Vintage hifi bliver hurtigt en dyr fornøjelse, hvis man ikke selv er i stand til at udføre den påkrævne restaurering selv. Jeg efterlyser derfor råd til hvordan man, som nybegynder, selv kan tage del i det. Jeg går ud fra, at det mest åbenlyse er at starte med at kunne rengøre og rense ældre grej, så det vil jeg fokusere på i denne tråd. Jeg håber i vil øse af jeres råd og viden, så tråden kan blive et godt sted at starte, hvis man som nybegynder ønsker at bringe nyt liv til ældre udstyr.

PT har jeg en reciever og en forforstærker, som volder mig problemer. Recieveren er en Beomaster 4400 og forforstærkeren en Denon PRA 1100. Beomasteren virker lidt for svær at starte med, så jeg vil genre have råd til Denon'en (den er vist fra '88, så teknisk set er den med nød og næppe vintage, selvom det nok er de færreste herinde der vil betragte den som det).

Denon PRA 1100 er en forforstærker, som jeg har lånt af en ven. Da vi tog den ned fra hans loft i sin til, lød den meget dårligt. Uden at vide noget om det, sprøjtede vi en masse Kontakt60 ind i alle potmetre/knapper, og den blev vækket til live igen. Nu har jeg haft den til låns i en måned tid, men den begynder at vise unoder: Signalet i venstre kanal forsvinder og bliver erstattet at en foruroligende skratten. Jeg forestiller mig, at den kunne bruge, hvad i vist kalder en fransk vask og rens, men jeg kunne virklelig godt bruge en fyldig og grundlæggende forklaring. Jeg har fundet råd og bits&pieces rundt omkring på forummet, men jeg mener det vil være på sin plads at få samlet al jeres viden og erfaringer på ét sted, gerne blottet for indforståede bemærkninger ;-) (hvad ER 'det blå fra Netto/Fakta' iøvrigt?).

Først og fremmest ønsker jeg en idiotsikret vejledning til rensning af potmetre – jeg ved godt der er forskellig holdning til brug af wd40, men giv mig gerne råd til både og :-)
Dernæst vil jeg gerne have råd og vejledning til en generel rens - og gerne detaljeret, forestil jer i skulle forklare processen til jeres kone ;-) Jeg har ingen forstand på elektronik, så jeg vil meget gerne have forslag til hvordan man håndterer det, når ex printplader sidder i flere lag osv. Jeg er nybegynder og ved som sådan ingenting, men jeg er ikke nogen komplet idiot - jeg vil bare gerne igang ;-)
Min drøm er at kunne bringe nyt liv til et par gamle forstærkere i ny og næ og med tiden få modet og evnen til at skifte lyttere og andet forholdsvist basalt.

Jeg håber i vil hjælpe mig med mit lille projekt, og jeg tror at det vil kunne gavne forummet, hvis noget af al jeres fantastiske viden blev lidt lettere tilgængeligt for 'nye' ;-)

De bedste hilsener,
Torben
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf Tube mania » søn 30. jun 2013 22:42

Jamen velkommen...du er kommet til rette sted...

Ja...ang WD40...det kan virkelig skille vandene, men brugt med forsigtighed mener jeg det er et rigtig godt middel til gammelt HIFI. Jeg har kun gode erfaringer med det og det har mange andre også. Så er der dem der siger det er støv og skidt samler, jo jo men man skal jo ikke oversvømme apparatet med det...kun bruge det i små mængder anbragt lige der det skal virke.

Og det dersens kontakt spray kan virkelig lave ballade...det har jeg også prøvet, men gør det ikke igen. VIL man bruge det skal man købe 3 forskellige dåser og bruge dem i korrekt rækkeføge...så måske...stadig ikke noget for mig.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf Elway » man 1. jul 2013 06:03

"det blå" er Rigtig Ren Vinduerens...
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf spuncut » man 1. jul 2013 11:39

Rensning af apparater :
Start med at adskille apparatet så der er fri adgang til begge sider af printplader. Eventuelle dele af træ afmonteres. Rør udtages og placeringen noteres.
Det er ofte en fordel at afmontere forpladen. Knapper lægges i blød i varmt vand med opvaskemiddel. Riflede knapper kan, efter at de har ligget i blød, nemt renses med pensel eller neglebørste. Skyld efter med varmt vand og tør med viskestykke. Giv eventuelle skruer et pift WD40.
Forpladen vaskes forsigtigt med varmt vand og opvaskemiddel, brug IKKE mikrofiberklud. Efter vask tørres forpladen med viskestykke. Samme procedure med metalsvøb.

Blæs indmaden fri for løst støv med trykluft, fastsiddende støv børstes løs med pensel og blæses væk.
Derefter et bad i lugtfri petroleum. Proceduren er ikke stuevenlig, rensning og tørring bør afsluttes inden for 2 timer.
Brug en forstøverflaske (vinduespuds) til at sprøjte petroleum godt ind i potmetre og kontakter så skidtet skylles ud. Printplader sprøjtes og pensles rene.
Der kan være voks i tunerens spoler som opløses af petroleum. Kølepasta ligeledes. Pas på med at drukne trafoen, skala, skalatræk, s-metre og VU-metre.
Overskydende petroleum blæses væk med trykluft inden det fordamper. Vær særlig opmærksom på at få blæst drejekondensatorer rene. For at få den sidste petroleum væk kan man enten bruge en varmeblæser eller stille apparatet en times tid ude i solskinsvejret. Når hele apparatet har været oppe på en temperatur på 70 grader er petroleummen fordampet.
Jeg havde for nylig en forstærker som der var hældt cola i. Sukkeret kunne ikke fjernes med petroleum, der skulle rigeligt med varmt vand til. Efter rengøring med vand er det ekstra vigtigt at få varmet apparatet rigtigt godt igennem, da vand ikke er nær så flygtigt som petroleum.
Lad apparatet køle af inden du starter det op.
Petroleum fjerner smøremiddel, mekanik skal derfor straks smøres igen.
Så er det kontrollernes tur til at få en gang kontakt 60.
Sprøjt i kontrollen og gymnasticer medens der er skum. Overskydende kontakt60 og løsnet skidt blæses væk
med trykluft og der efterbehandles med et lille pift WD40, ikke smøle, rens evt. efter med lugtfri petroleum.
Samme frengangsmåde anvendes til interne/externe stik, rørsokler m.m.
Relækontakter kan renses ved at trække et stykke papir, vædet i kontakt60, ind imellem kontakterne, herefter trykluft og WD40. Samme procedure med jackstikkontakter og andre "platiner".
Trimmepotentiometre renses med kontakt 60, trykluft og piftes med WD40 under justering.

MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf acj1980 » man 7. okt 2013 17:02

Et spørgsmål til dig Toppe, hvorfor har du en forforstærker foran din ellers udmærkede beomaster 4400?? den receiver var topklassen medio 1970erne med særdeles fine data og en klar forbedring af 4000eren som man lavede nogle år før, ikke mindst at man gik væk fra de store TO3 husede transistorer der kunne finde på at gå af ganske umotiveret, det man skal være obs på i begge modeller er Frako kondensatorer der enten er grå eller bordeux farvet med skrift på toppen, disse kan lække store strømme og vride transistorerne i stykker på deres vej, udskift til nye i god kvalitet, de blå Philips der sidder plejer som regel aldrig at fejle noget, men være udkig på dårlige lodninger, herunder til div. lamper samt til driver transistorer.

Jeg har udskiftet min kedelige sony receiver fra 2006 til en beomaster4400 og har mine beovox5700 som for og beovox1200 som bag, det spiller fantastisk :-), jeg vil give de der er tilhænger af wd40 ret, det kan snilt bruges og er de fleste tilfælde meget bedre end det normale "kontaktspray" da sidstnævnte oftest holder op med at have en virkning efter kort tid..
acj1980
 

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf spuncut » man 7. okt 2013 17:28

Jeg har foresten ændret procedure.
1. Kontaktspray, god til at løsne skidtet.
2. Petroleum, god til at skylle skidtet væk.
3. Trykluft og varme.
3. WD40 i beskeden mængde, god til at smøre og beskytte kontaktflader mod korrosion.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf toppe » man 7. okt 2013 17:36

Tak for de meget fine svar. Jeg har ikke fået noget gjort ved projektet henover sommeren, men med efterårets komme håber jeg, at jeg kan få taget mig sammen... Eneste forhindring er, at jeg ikke har adgang til trykluft, så det kan være jeg må bide i det sure æble og købe noget luft på dåse. Nu har jeg ihvertfald nogle meget fine retningslinier at gå efter :-)

@ acj1980: Jeg har ikke udtrykt mig klart nok i mit indlæg. Jeg har to anlæg: et primært, som består af ovennævnte forforstærker samt en Proton AA 2080 (ikke vintage, men den er vist baseret på effekt-trinnet i NAD 3080, så det...); det andet anlæg drives af Beomasteren – ingen grund til at sætte en forforstærker på den, den er aldeles glimrende, men den har det problem at venstre kanal nogle gange falder ud - hvis jeg slukker og tænder, er der lyd igen med det samme. Jeg forestiller mig, at det er noget en grundig rens kunne hjælpe med.
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf spuncut » man 7. okt 2013 18:15

Hej Toppe
Trykluft på dåse bliver du hurtigt træt af. Køb denne her :
http://www.jemogfix.dk/Butik/Vaerktoej/ ... 584&view=1
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf Captain Phoenix » man 7. okt 2013 18:40

Eller denne, der måske er lidt lettere at anbringe/oplagre.
http://www.harald-nyborg.dk/p7450/stanl ... 1-5-hk-6-l
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf spuncut » man 7. okt 2013 19:14

Den er godt nok søøøø
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf Tonni » man 7. okt 2013 19:37

spuncut skrev:Den er godt nok søøøø

Ja men ikke ved ørene!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf spuncut » man 7. okt 2013 21:46

Jem & Fix-kompressoren larmer osse pænt meget.
No pain...no gain.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf toppe » tirs 8. okt 2013 00:42

Hmm, ja det kan godt være jeg må købe mig en kompressor. Det huer mig bare ikke helt, for jeg ved ikke om jeg kan finde på andet at bruge sådan én til...
Men jeg bukker og takker for linksene ;-)
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej?

Indlægaf acj1980 » tirs 8. okt 2013 12:04

toppe skrev:Tak for de meget fine svar. Jeg har ikke fået noget gjort ved projektet henover sommeren, men med efterårets komme håber jeg, at jeg kan få taget mig sammen... Eneste forhindring er, at jeg ikke har adgang til trykluft, så det kan være jeg må bide i det sure æble og købe noget luft på dåse. Nu har jeg ihvertfald nogle meget fine retningslinier at gå efter :-)

@ acj1980: Jeg har ikke udtrykt mig klart nok i mit indlæg. Jeg har to anlæg: et primært, som består af ovennævnte forforstærker samt en Proton AA 2080 (ikke vintage, men den er vist baseret på effekt-trinnet i NAD 3080, så det...); det andet anlæg drives af Beomasteren – ingen grund til at sætte en forforstærker på den, den er aldeles glimrende, men den har det problem at venstre kanal nogle gange falder ud - hvis jeg slukker og tænder, er der lyd igen med det samme. Jeg forestiller mig, at det er noget en grundig rens kunne hjælpe med.


Hehe Helt iorden Toppe ;-), hvis du ikke har potmeterknas er det en løs forbindelse, og de kan være rimelige giftige at finde frem til, ellers må du ha åbnet den og finde indgangen til højre forstærker og så et skop på og lade opstillingen stå og så afvente til den falder ud og så se om fejlen er før eller efter indgangen af forstærkeren, det skille fårene fra bukkene at man ikke skal sidde og måle over hele apparatet
acj1980
 


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 142 gæster