EPI 120c

Alt om GDS

EPI 120c

Indlægaf niklas » søn 1. sep 2013 16:45

Jag köpte ett par EPI 120c för 200 svenska kr :Thumpsup:
Den ena basen är lite intryckt hur får man ut den på bästa sätt?
Hur sätter man fast diskanten i plasten som sitter på lådan?
Det är någon massa som sitter där nu som torkat och ramlat av...

De låter himla bra och de var himla billiga med.
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: EPI 120c

Indlægaf niklas » søn 1. sep 2013 19:35

Den ena basenheten låter inte så mycket som den andra kan det bero på dust capen?
Eller är det någon som är sönder.
Jag har provat lite av varje och får inte ut dust capen så får i så fall köpa nya...
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: EPI 120c

Indlægaf larsne » søn 1. sep 2013 20:02

Prøv at tage bas enheden ud og se om den er slap i stoffjederen(spideren) hvis den er det det vil den ikke spille korrekt.
'
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: EPI 120c

Indlægaf Kberg » man 2. sep 2013 16:22

Dustcaps kan ind i mellem trækkes ud med en støvsuger ! Men vær meget forsigtig :QQS:
Dit andet problem kan måske løses ved at vende bassen 180 grader...er spideren blevet slap med årene tvinger du den nu til at hænge den anden vej.. :ide:
Lad os høre hvad der sker; og så ser vi da gerne billeder af skønhederne, som ikke ses så tit på brugtmarkedet i DK.
Kberg
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23 aug 2010
Lokalitet: Kerteminde

Re: EPI 120c

Indlægaf niklas » man 2. sep 2013 16:50

Jag har provat med en støvsuger men det fungerar inte tror den är intryckt lite lång för att det ska gå. Fick rätt på e liten del men inte den stora. Ok tackar kan prova att hänga den på andra hållet :cool1:
Det fungerade inte att hänga den upp och ner provade 90°
Sen skorrar basen med, spelade lite högre för att testa. Får använda mina vanliga högtalare tills det är fixat


Vad gör jag med diskanten, hur sätter jag fast den i plasten, lim eller och vilket?
Senest rettet af niklas man 2. sep 2013 19:22, rettet i alt 1 gang.
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: EPI 120c

Indlægaf niklas » man 2. sep 2013 19:16

Billede
Billede

Video
http://www.copras.com/epi-120c.mp4

Jag har tagit ut båda enheterna och det är 2 olika magneter på dem. Det är enheten med den gamla magneten som fungerar dåligt. Kan det vara magneten som är dålig eftersom bitar har lossnat från den kanterna...
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: EPI 120c

Indlægaf niklas » ons 4. sep 2013 20:09

Jag har hittat problemet nu, basen som är intryckt sitter lite snett eller något hänger. Trycker jag den lite uppåt så låter den bra igen. Har frågat en om magneterna... så borde få svar snart
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: EPI 120c

Indlægaf DrBoar » tors 5. sep 2013 08:13

Diskanten ser fastskruvad ut annars kan du ta en tunn sträng av silikonlim /latex och fästa diskanten med.

Det är inte magneten i sig som är problemet utan passformen mellan magnetgapet och talspolen. Konen har två upphängningar dels skumplastringen runt konen i glad blå färg dels en på baksidan i oftast gult vävt veckat material som en mindre ring fästad i metallkorgen bakom konen men framför magneten. (http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ection.svg). Gapet runt talspolen är från 1 mm eller mindre så töjer sig upphängningen så skrapar det i. Att skruva loss elementet och vrida det ett halvt varv och sedan skruva fast det igen kan hjälpa ett tag.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: EPI 120c

Indlægaf niklas » tors 5. sep 2013 10:10

ok provar med silikonlim, tackar för hjälpen. Det är en plast platta som sitter fastskruvad, på den har de limmat fast diskanten och fäst den fram med ledarna.
Jag kommer även lägga upp bilder på damping materialet. Det är olika mycket och ser väldigt mycket ut i dem. Jag vet inte hur mycket det ska vara men tror det är för mycket...
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: EPI 120c

Indlægaf Jarle » tors 5. sep 2013 10:25

Du rette opp problemet med inntrykket støvhette ved å trekke den ut med en synål eller lignende. Hullet etter nålen tetter du i etterkant med litt lim.
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: EPI 120c

Indlægaf Hackenberg » tors 5. sep 2013 12:12

Hej Niklas.

Ikke noget med nåle! Brug støvsugermetoden (damsugere):
1- sæt støvsugerens mundstykke til støvhætten.
2- tænd for støvsugeren.
3- sluk for støvsugeren.
4- når suge-trykket er væk kan du fjerne mundstykket og bulen skulle gerne være væk.
Ellers:
Prøv igen!
Metoden kan, MED FORSIGTIGHED, også bruges til diskantdomer.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: EPI 120c

Indlægaf Gottschalck » tors 5. sep 2013 21:46

Jeg har vist et par diskanter uden fejl og mangler, hvis du skal bruge? Ellers held og lykke med projektet

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: EPI 120c

Indlægaf mickr » fre 6. sep 2013 00:11

Inden man administrerer den lidt voldsomme "støvsugermetode" kan man også forsøge med et tomt køkkenrullerør, hvor man så suger med munden. Jeg har også haft succes med en køkkentragt. Mange danske ord, der nok er svære at forstå for en svensker på disse linjer...
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: EPI 120c

Indlægaf niklas » lør 7. sep 2013 15:50

Diskanterna är bra. i så fall hade ett par matchande basar varit bättre om de inte är för dyra.
Mina dustcovers är väldigt styva så det har inte ens fungerat med en damsugere, sen får jag se om jag kan vända på basen men då måste jag ha en längre sladd så jag kan göra det. Ja lite svårt med danska ibland men får söka om jag inte förstår :p
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: EPI 120c

Indlægaf niklas » tors 19. sep 2013 02:00

Det är inte orginalenheter (basarna) så ska försöka hitta ett par. Någon här som har ett par orginal?
niklas
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 maj 2011
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 134 gæster