Decca Corner Horn från 1949

Alt om GDS

Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf DrBoar » fre 13. sep 2013 19:45

1949 Kom Decca med ett Decca Corner Horn som egentligen är en Voigt kvartsvågspipa. Elementet är vänt bakåt uppåt och högtalaren skall stå i eller nära ett hörn. Högtalaren saknar helt dämpmaterial och tanken är att väggarna i 9mm plywood skall absorbera resonanser genom att vibrera! Min version är den moderniserade där ett stag har tagits bort enligt Ralph West artikel i HiFi News & Record Review.
I princip ser den ut så här från baksidan.
Billede


Notera att den avviker kraftigt från vanliga Voigtpipor. Det börjar med en area i den slutna änden som är större än elementarean för ett efter en expansion, minska mot elementet sedan ökar den igen?

Den preliminära planen är att bygga högtalaren helt enligt byggbeskrivningen och testa några element, mäta hur de och pipan bär sig åt. Sedan kan jag prova med vanlig dämping och se vad man kan göra åt eventuella problem. Hjälper inte det är planen att dämpa ut väggarna med bitumen impregnerad mjuk board och också använda dessa till att minska på pipans volym innan elementet och få till en mer konventionell utvidgning fram till pipan. Likaså pipans konstifika öppning nedåt borde kunna göras bättre genom att man använder en öppning på baksidan. När jag kollar på min samling av artiklar om Voight pipor så brukar start arean vara 0-50% av element arean och pipan öppning 50-100 % av elementarean så där någon stans kan jag tänka mig att sikta på.

Detta är vad jag fick hem från brädgården med dom stora raka snitten.
Billede

Här har vi sidostyckena fastlimmade med stödlister för den inre kanaldelen som skuvat och limats dit.
Billede


I nästa steg så tätade jag alla fogar med latexlim och sedan limmade jag dit en massa små hörn stöd i furu.
Billede


Sedan var det dags att skuva limma och täta kanaldelen.
Billede

Det är den del udda former på de andra stöden som jag tillverkat något liknande med trekantslister och fyrkantslister i olika konstellationer. Dags att låta lim och latex torka över natt och ta sig en öl!

Jag har några 45 graders kanter att fixa med en överhandsfräs. En sådan har jag inte använt tidigare så jag skall allt prova på några spillbitar först.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf Almarx » fre 13. sep 2013 20:00

Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf DrBoar » lør 14. sep 2013 09:20

Det är det decca hornet som Almarx hänvisar till. Jag har Philips9710 att prova med samt vanliga baselement från vettiga element som ett Peerless med ett Q på 0.4 till hög Q element från KEF och Seas och PA element som Fane 8M studio. Det mesta Vintage elementet jag har är detta, fast det är svårmonterat...
Billede
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf DrBoar » tirs 17. sep 2013 14:52

De märkliga hörnstagen satte jag ihop av olika kombinationer av trekantslister och fyrkantslister
Billede

Sedan var det de två stagen i pipan frontdel, här är bilden uppifrån med fronten neråt i bild.
Billede

Fram för premiärturen med överhandsfräsen, inte dumt alls men övening ger färdighet så det kunde gjorts bättre. En del av hörnstagen skuvades och limmades fast i sido och bakstyckena. Tanken är att man skall kunn ha skruvar som håller ihop det hela tills limmet torkat!
Billede

Billede
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf kbekke » tirs 17. sep 2013 17:15

Et imponerende og meget spændende projekt!

Bygger du endast eet horn til mono-brug eller to nu hvor du er i gang?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf Louis » tirs 17. sep 2013 18:38

kbekke skrev:Et imponerende og meget spændende projekt!

Bygger du endast eet horn til mono-brug eller to nu hvor du er i gang?


Jeg synes jeg kan se to fronte på et af billederne med 2 enheder:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf kbekke » tirs 17. sep 2013 19:12

Louis skrev:
kbekke skrev:Et imponerende og meget spændende projekt!

Bygger du endast eet horn til mono-brug eller to nu hvor du er i gang?


Jeg synes jeg kan se to fronte på et af billederne med 2 enheder:-)


Har skam set dem, Louis :p

Men opfattede dem bare som noget, der "kom-fra-noget-andet-og-måske-var-ved-at-blive-gjort-klar".

Men skidt med det. 2 x mono er vel også bare dobbelt så godt?

:ide:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf Louis » tirs 17. sep 2013 19:32

kbekke skrev:
Louis skrev:
kbekke skrev:Et imponerende og meget spændende projekt!

Bygger du endast eet horn til mono-brug eller to nu hvor du er i gang?


Jeg synes jeg kan se to fronte på et af billederne med 2 enheder:-)


Har skam set dem, Louis :p

Men opfattede dem bare som noget, der "kom-fra-noget-andet-og-måske-var-ved-at-blive-gjort-klar".

Men skidt med det. 2 x mono er vel også bare dobbelt så godt?

:ide:


Hah, ja det kan man vel næste kalde det der stereo :Skor:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf Almarx » tirs 17. sep 2013 20:39

Et meget spændende og inspirerende projekt !
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf DrBoar » tirs 17. sep 2013 21:35

Det är ett horn jag bygger för att prova på om det över huvud taget går att göra vettigt om det inte är vettigt från början.
Nu har jag skruvat ihop baksidan, snyggt blev det inte men det fungerar. Det skall få torka över natten. Jag har elementbafflen kvar med många konstiga vinklar, toppen och förslutningen på pipan kvar att göra.

Jag kommer förmodligen att såga hål i bakstycket för en ny öppning av pipan och då limma igen öppningen i botten. Att ha en avtagbar elementbaffel är svårt. Det är lättare att limma fast den första baffeln och såga att 10" hål och sedan skruva fast en mindre baffel på den gamla både för att prova 10" element och för 8" element som skall monteras bakifrån.. Skall jag göra experiement med dubbel väggtjockek i fronten är det lättare att göra det på utsidan än insidan.

Slutresultatet kommer att bli en sönderskruvad och ful låda.

Om jag kommer att bygga riktiga lådor så skulle jag använda MDF och kanske fanerad front och målade sidor och rygg. Eller täcka fronten med måttskuret spegelglas, eller en snygg tapet, tyg vem vet vad. Man skulle till och med göra hyllor för paperback och ha en spelande bokylla!
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf DrBoar » ons 18. sep 2013 21:40

Många stag blir det
Billede

Philips 9710 Keramisk magnet och hål taget fronten och i baffeln för magneten.
Billede

Så här ser baksidan ut om man jämför med något i stil med IMF 80. Fast decca hornet kan man lyfta med ena handen det gör man inte med Stridbecks TLS!
Billede

Trots att pipan mynna ut i slitsar mot golvet verkar mattor, trä eller betonggolv inte göra någon större skillnad. Notabelt är att impedenstopparna för övertonerna är rätt blygsamma.
Billede

Sedan lite preliminära lyssningar med 9710 pekande mot bokhylla, fönster och gardiner :Thumpsup:
Billede

Mycket hög verkningsgrad! Djupbasen saknas jämfört med Stridbeck men det är inte många högtalare som går ner till 20 Hz. Jag byggde ett par små varianter av IMF i halv skala med Peerless CSX 145H och de lät riktigt illa utan dämpmaterial. Dessa har inte bara total avsaknad av dämpmateral utan ochså väggar i 11mm OSB ( i roginal 9mm Plywood) :QQS:

Handpåläggning tyder på vibrationer i frontens nedre tredjedel annars OK.

Frekvensmätningar blir en annan dag men jag är mycket positivt överaskad över lyssningsresultatet :OLO:
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf kbekke » ons 18. sep 2013 22:15

Jättesnyggt! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf DrBoar » tors 19. sep 2013 14:28

Provade hur impedansen varierar med olika placeringar av pipöppningen.

Grönt är i ett hörn med betongväggar, den enda vettiga hörnan av 48 stycken i huset! Avstämmning runt 45 Hz och en topp vid 180 Hz.

Mitt på trägolvet ökar avstämmningen med 2-3 Hz och toppen har flyttat 210 Hz.

Vänder jag Deccan upp och ner så ökar avstämmningen med ca 10 Hz då den smala golvslitsen är en viktig del av avstämmningen.

Hur skall man nu mäta hela systemet.
Billede
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf DrBoar » tors 19. sep 2013 20:45

Preliminära frekvensmätningar med handhållen mikrofon ( Dayton Omnimic). Micen i 90 graders vinkel och framför centrum av den mindre konen.
Svart= den "slutna" lådan med pipan packad med dämpmaterial från de två stagen mot fronten. Det var svårt att få bord den nedre impedans toppen, mycket dämpmaterial går åt.
Röd= är med pipan odämpad och högtalaren stående på golv. Grundresonansen ser ut att vara vid 50 Hz men det finns en top vid 40 Hz i alla mätningar som stör så det kan vara ca 45 Hz. En stor störning vid 180 Hz och mindre sådana vid 120 och 300 Hz.
Grön= i hörnet,grundresonansen verkar ligga några Hz lägre övertonerna är ganska lika mätningen på golvet.

Billede

Mätningar i pipan i öppningn på fronten mellan framfötterna

Röd på trägolv har pipan hög nivå från 35 till 120 Hz och sean 5e och 7 övertoner ca 5 till 0 dB högre vid 180 och 300 Hz. Inte dumt alls.
Brun samma på tjock matta, några dB lägre 35-40 Hz annars ingen skillnad under 1 kHz.
Svart= i hörnet, identiskt med golvvarianten under 80 Hz men sedan är är 3e övertonen vid 120 Hz ner 3-4 dB, 5e övertonen vid 180 Hz -10 dB och 7e övertonen -8 dB.

Allt detta i en mycket stor låda i 11 mm OSB utan tillstymmelse till dämpmaterial! Jag är djupt imponerad. Jag hade förväntat mig ett ljud fyllt av lådresonanser och en massa hyss från kvartsvågspipan
Billede

Jag kanske inte bryr mig om den konstiga utvidgningen men jag skall prova att dämpa den lätt för att se om man kan putsa den lite. Men faktum är att den låter bra som den är, konstruerad 1949, mono, rör och stenkakor :Thumpsup:
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Decca Corner Horn från 1949

Indlægaf DrBoar » tors 26. sep 2013 22:14

Vintage konstruktion behöver vintage driver.
Billede

Så här ser den ut monterad, det ser tätt ut men elementet är bara gjort för att monteras på baksidan av bafflen, så helt säker kan jag inte vara
Billede

Axiette har ganska hög resonansfrekvens, lätt kon och högt Q värde och verkar ganska resonant i sig kolla på hur impedanskurvan har orgegelbundenheter.
Billede

I pipa blir det så här
Billede

Billede
Elementet har en höjning runt 100 Hz pga sitt höga Q värde och pipan maximala bidrag ligger över avstämmningen vid 50 Hz.

Axiette är inget vidare i pipor och horn. En variovent låda kanske skulle passa, eller en riktigt fullpackad sluten låda. Eller öppen baffel vid låga ljudnivåer. Det finns någar Peerless element som passar riktigt bra, heja Danmark!
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 140 gæster