Mod eller ikke mod

Alt om GDS

Mod eller ikke mod

Indlægaf luc » man 14. okt 2013 19:54

Ved ikke om det kunne være interessant for andre, men hvad siger i til modificeringer - vel at mærke hvis man forsøger at forbedre noget hifi?

Skal det være originalt eller hvad ?
Hvad siger I?

Jeg er igang med at modificere en Era mk6 pladespiller. Blygummi indeni, bedre signalkabler, er voldsomt medtaget i bilklasser så den bliver også lakeret.
Er det hifi blasfemi?

Samler på Omega ure - de SKAL være originale alt incl. Selv nos dele er jeg ikke glad for i et ur fra 1970.


Hilsen luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf spuncut » man 14. okt 2013 20:16

Hej luc
"bilklasser" ??
Først og fremmest skal skidtet virke så optimalt som muligt. Om hvorvidt tingene er holdt originale er nok mest interessant for dem som driver et museum.
MVH spuncut
Senest rettet af spuncut man 14. okt 2013 20:24, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf luc » man 14. okt 2013 20:23

hmmm
hvis man nu exvis har et gammelt quad 33 sæt - så kan man købe kit hvor man udskifter til nye moderne komponenter.
Men så er det jo ikke et quad anlæg mere.
Så kan man lige så godt købe noget nyt.

Hvis man har et gammelt quad anlæg så skal det vel lyde som det oprindeligt er tiltænkt. !?!?!
Jeg fjerner i samme ombæring også 45/33 skift - for det skal jeg ikke bruge.
Sætter ERA mærket fra fronten ovenpå det hul skifteren efterlader.
Skal alligevel lakere kabinettet.

Jeg har det OK med det - men har jo alligevel på en måde ødelagt ERA'en.

ik?
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Tonni » man 14. okt 2013 20:37

Det kan man mene. Men. I de tilfælde hvor det alligevel er et hærget vrag kan jeg ikke se noget forkert i at ombygge det.
Og da især ikke når der er tale om et apparat der findes i ret store tal!
Havde det været en ting der var lavet i små styktal, og stod i flot stand, var diskussionen nok en noget anden!

En helt tredie ting er så udskiftning af stumper. Tager man den ovennævnte Quad 33/303/FM3 hvor lytterne er udtørrede og flere af modstandene er skredet langt ud over tolerencerne, dyret/dyrene dør, og man ikke kan finde "originale" stumper, skal man så reparere? Eller stille et lig hen på hylden? - Een ting er sikkert her. Hellere have glæde af en gammel perle med enkelte nye(re) stumper i, end se en "museumsgenstand" samle støv henne på hylden!!!

Bare mine ti liter benzin...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Fredmarantz » man 14. okt 2013 22:46

luc skrev:hmmm
hvis man nu exvis har et gammelt quad 33 sæt - så kan man købe kit hvor man udskifter til nye moderne komponenter.
Men så er det jo ikke et quad anlæg mere.
Så kan man lige så godt købe noget nyt.


Det kan der være en vis grad af sandhed i - god logik :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Fredmarantz » man 14. okt 2013 23:17

luc skrev:Ved ikke om det kunne være interessant for andre, men hvad siger i til modificeringer - vel at mærke hvis man forsøger at forbedre noget hifi?

Skal det være originalt eller hvad ?
Hvad siger I?

Jeg er igang med at modificere en Era mk6 pladespiller. Blygummi indeni, bedre signalkabler, er voldsomt medtaget i bilklasser så den bliver også lakeret.
Er det hifi blasfemi?

Samler på Omega ure - de SKAL være originale alt incl. Selv nos dele er jeg ikke glad for i et ur fra 1970.


Hilsen luc



Der er vel i princippet en ret stor forskel på at "modificere" = ændre, oftest i "forbedringens" øjemed. Dette foretages ofte af fritidsoveringeniører ------- og så at servicere nænsomt og kyndigt med henblik på apparatets sundhed, funktion og originalitet. Førstnævnte vil bl.a. ofte indebære udskiftning af komponenter, som ikke længere kan forsvares at have til at sidde i apparatet (oftest gamle elektrolytkondensatorer). Udskiftning af mindre lytter til nye - ej NOS samt ved store strømforsyningslytter udskiftning af indholdet i bægrene, hvis disse er store nok at arbejde med/i - og hvis apparatet er dyrebart nok til at man vil vælge at gøre det på den måde.

Findes decideret defekt u-reparerbar hardware/ manglende hardware - så prøver jeg at skaffe det originale jf. parts-# - eller OEM-dele hvis muligt. Drejer det sig om elektriske komponenter, finder jeg det, som enten er identisk med eller bedst mulige moderne direkte erstatning.

Jeg går ofte til yderligheder for originalitetens skyld - hvilket nok ikke er ubekendt blandt de, der kender mig og min tilgang til vintagehifi.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 15. okt 2013 12:03, rettet i alt 4 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf spuncut » tirs 15. okt 2013 00:58

Som udgangspunkt udskifter jeg ikke til lytter/bipolare hvis der er plads til filmcaps. Ladelytter bliver generelt udskiftet til samme fysiske størrelse ofte selv om det bliver nødvendigt at opgradere ensretterne.

Jeg rådfører mig dog altid med kunden og redegør for de konstruktive ændringer som jeg har i sinde, i det tilfælde at vedkommene skulle have særlige præferencer, hvilket jeg selvfølgelig respekterer.

Capacitor-stuffing gir' jeg mig ikke af med. Det er ofte 4-dobbelte ladelytter til rørforstærkere som ikke fås mere der får folk til at overveje capacitor-stuffing. Men I ved jo godt at denne type faktisk er noget skidt og at man ofte kan opnå en reduktion af brum ved at placere 4 stk. enkelt-kondensatorer de rigtige steder i stedet for centralt.

Irreversible modifikationer syntes jeg generelt at man skal holde sig fra, men at øge Hi-Fi-niveauet en kende kan jeg ikke se noget forkert i. Det er jeg ret sikker på at Marantz og Sansui også ville ha' gjort hvis de havde haft mulighederne.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Fredmarantz » tirs 15. okt 2013 01:09

Jeg tænker ikke i at få tingene til at lyde "bedre" end de gør ("at øge Hifi-niveauet en kende"). Det er tanken fra min side, at de skal lyde, som de gør jf. originalkonstruktionen og komponentvalget. .
I.ø. er jeg da overmåde tilfreds med lydkvaliteten i både Vintage Marantz bedre sager og Sansui's ditto. Hvis jeg vil have en anden lyd, må jeg købe et apparat, som fra grunden har den eftersøgte lyd, ville jeg da mene.

Nu er du jo lidt til instrumenter også - ikke? - her kunne analogien vel være, at jeg ikke smed humbuckers i en vintage strat for at få humbuckerlyd, men derimod ville jeg så fx købe en Gibson LP får at få den lyd.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf spuncut » tirs 15. okt 2013 01:53

Hej Freddy
Du er helt klart en større vintage-fundamentalist end undertegnede, derom hersker ingen tvivl og hvor ville det da osse være kedeligt hvis det havde været anderledes :Thumpsup:

Mht. Guitarlignelsen kunne jeg selvfølgelig aldrig finde på at lave det du der beskriver, men jeg syn's osse at du sammenligningsmæssigt stiller den noget på spidsen min ven. Hvis vi skal blive i terminologien vil jeg hellere sammenligne det med at montere locking-tuners på en vintage-strat (hvilket jeg godt ku' finde på, uden at gøre vold på træet forstås) og på denne måde gøre tremoloen og dermed guitaren mere brugbar og mindre museumsgenstand.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Tube mania » tirs 15. okt 2013 11:50

Jeg er hverken for eller imod...nærmest tværtom. Jeg tager bestik af situationen...er det ren museum kan jeg gå på kompromis med halv-trætte komponenter. Er det derimod noget jeg vil bruge dagligt vil jeg hellere skifte elektrolytter med nye end høre på brum og dårlig lyd + risikere at ruinere et fint apparat vil jeg heller ikke. NOS kondensatorer er spild af penge...de er jo lige så gamle som de orig og det holder de ikke til...det gælder elektrolytter og PIO kondensatorer. NOS modstande kan jeg måske godt finde på at bruge...
Senest rettet af Tube mania tirs 15. okt 2013 12:48, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Tonni » tirs 15. okt 2013 12:13

Hvor er nu den pokkers "like" knap... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Tube mania » tirs 15. okt 2013 12:51

Tonni skrev:Hvor er nu den pokkers "like" knap... :)

:thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf dfms » tirs 15. okt 2013 15:26

Tube mania skrev:er det ren museum kan jeg gå på kompromis med halv-trætte komponenter. Er det derimod noget jeg vil bruge dagligt vil jeg hellere skifte elektrolytter med nye end høre på brum og dårlig lyd + risikere at ruinere et fint apparat vil jeg heller ikke. NOS kondensatorer er spild af penge...de er jo lige så gamle som de orig og det holder de ikke til


Undskyld, men selvmodsiger du ikke dig selv:

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=2305

Tube mania skrev:Undskyld, men er det ikke at voldtage den gamle dame...jeg tror hun uanset friske komponenter kommer til at synge lidt falsk,


;)
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Fredmarantz » tirs 15. okt 2013 17:01

spuncut skrev:Hej Freddy
Du er helt klart en større vintage-fundamentalist end undertegnede, derom hersker ingen tvivl og hvor ville det da osse være kedeligt hvis det havde været anderledes :Thumpsup:

Mht. Guitarlignelsen kunne jeg selvfølgelig aldrig finde på at lave det du der beskriver, men jeg syn's osse at du sammenligningsmæssigt stiller den noget på spidsen min ven. Hvis vi skal blive i terminologien vil jeg hellere sammenligne det med at montere locking-tuners på en vintage-strat (hvilket jeg godt ku' finde på, uden at gøre vold på træet forstås) og på denne måde gøre tremoloen og dermed guitaren mere brugbar og mindre museumsgenstand.
MVH spuncut


Ja- jeg gik nok lige langt nok ud på planken med min sammenligning med pu's (SC vs. HB) på de nævnte guitarer.

Jeg har i princippet intet imod at blive kaldt "vintagefundamentalist" - eller "sygeligt hysterisk" (mit eget ordvalg) med originalitet for den sags skyld - for det vel sandheden. ;)

Jeg har det derimod anstrengt med den på forummet meget frie brug af ordet "museumsgenstand-(e)" - idet jeg for mit eget vedkommende får nogle ret kedelige associationer i retning af lange hyldemeter fyldt med støvede og originale - ikke køreklare - og ikke vellydende relikvier fra oldtiden, hvor ejeren kun samler for at have dem til at stå og med jævne mellemrum lige kører en fjerkost over dem..

Min egen indfaldsvinkel til originalitet synes jeg afviger en del fra dette. Jeg er interesseret i Vintagehifi og deltager på dette forum da jeg er interesseret i Vintagehifi - både historisk og designmæssigt - såvel udenpå som indeni - nok fortrinsvis af æstetiske og nostalgiske årsager. Jeg samler på sagerne (primært klassisk/vintage Marantz- forstås :lol: )
Derfor falder alle forsøg på ændringer/modifikationer ikke ind i denne ramme. Jeg har i et tidligere indlæg skitseret, hvad jeg dog gerne gør med tingene, hvis sundheden eller funktionen på apparatet er truet. (ønsker man, at jeg skal uddybe, gør jeg gerne det). Mine apparater spiller med jævne mellemrum og nydes af mig, når jeg har lejlighed til det. Jeg kan dog af indlysende grunde ikke have alle til at spille så ofte, som jeg gerne vil det - sådan bliver det jo med alle os, der har skrabet alt dette isenkram til os. Selv blandt modifikatorerne (som åbenbart ikke ejer de omtalte "museumsgenstande"??) kan man se udstyr, der har stået i årevis uden at blive tændt.
Langt størstedelen af mine apparater er faktisk 100% køreklare og måler og opfører sig efter specs - og de apparater, der ikke gør det, står for tur, når lejligheden byder sig til service og samvittighedsfuld restaurering = 0 modding.

Jeg er IKKE interesseret i Vintagehifi, fordi det er den billige måde at kunne få et vellydende stereoanlæg på. Det er faktisk en halvdyr og meget tidskrævende affære at holde en original maskinpark i orden.

Jeg har tidligere på dette forum haft en lignende - ikke særlig behagelig debat om dette og har virkelig ikke lyst til ,at den skal gentage sig - så derfor håber jeg da, at læsere af mine indlæg ikke føler optræk til konfrontation, men blot registrerer, at min indfaldsvinkel er sådan.

venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Mod eller ikke mod

Indlægaf Tube mania » tirs 15. okt 2013 17:20

dfms skrev:
Tube mania skrev:er det ren museum kan jeg gå på kompromis med halv-trætte komponenter. Er det derimod noget jeg vil bruge dagligt vil jeg hellere skifte elektrolytter med nye end høre på brum og dårlig lyd + risikere at ruinere et fint apparat vil jeg heller ikke. NOS kondensatorer er spild af penge...de er jo lige så gamle som de orig og det holder de ikke til


Undskyld, men selvmodsiger du ikke dig selv:

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=2305

Tube mania skrev:Undskyld, men er det ikke at voldtage den gamle dame...jeg tror hun uanset friske komponenter kommer til at synge lidt falsk,


;)


Nej...det gør jeg ikke da jeg betragter den som museums genstand...hvad du gør er din sag :thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster