DIY hjælp RB-300 litze

Alt om GDS

DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf hmt » fre 18. okt 2013 16:32

Hej alle,

Er løbet ind i problemer; trods omhyggeligt at have fulgt manualen, og koncentreret mig som en gal, så gik min rewiring af en Rega RB-300 arm ikke som hverken planlagt eller håbet. En af lodningerne med litze knækkede i bundstykket af armen, da jeg ville montere den del af kablet der ender i RCA stik - det er et todelt sæt med mini DIN han/hun, hvilket man vist bare kalder et standard SME-stik. Men hverken min loddekolbe eller mine loddekompetencer, når det gælder så små ting som sølv-litze, er helt på niveau med opgaven, må jeg erkende, trods at det ellers er gået ret med det andet, hvis jeg selv skal sige det.

Findes der en venlig sjæl i Københavns området, som har erfaringen og vil hjælpe med lodningen af litzen til bundstikket - jeg vil være taknemmelig hver gang jeg (forhåbentlig snart) får mulighed for at lytte på en af de mangle LP'er der venter på at blive afspillet?

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf eggers » fre 18. okt 2013 18:45

Jeg sidder med samme problem. Tip til denne delikate operation modtages med kyshånd.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf Highmass » fre 18. okt 2013 19:01

Hej.
Hvis man gider tage til Virum (Lidt Nord for København) så skal jeg da gerne gøre et forsøg. Jeg har tidligere med held rewired en del arme, så det tror jeg da bestemt at jeg kan klare. Send gerne en pb.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf hmt » fre 18. okt 2013 20:21

Hej Highmass

Tusind tak for tilbuddet, men i mellemtiden har jeg fået tilbudt hjælp fra en anden bruger, som jeg har sagt ja til.

Til andre der vil rewire en RB-300, så vil jeg nok vælge en løsning, hvor litze og rca-kabel er i et stykke, a la det her:

http://www.ebay.co.uk/itm/Rega-Cardas-rewire-kit-for-RB250-300-tonearm-etc-/271297135752?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Turntables&hash=item3f2a91c488

Mit er et ISOkinotek, hvor isoleringen på litzen er af teflon, hvilket gør det nemt at føre gennem armen, men svært at af-isolere og samtidig også det overskydende kabel til at passe ind i hulrummet over armens bundstik - det var der det gik galt for mig. Ellers er det faktisk ikke så svært, men kræver selvfølgelig ro og koncentration, og tungen lige i munden, når litzen skal af-isoleres.

@ Eggers, hvis det er en RB-300, du er i gang med at rewire, så er der en god guide her;

http://www.vinylengine.com/hotwiredrega.pdf

Det er et generøst forum det her, dejligt at være en del af.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf Tonni » fre 18. okt 2013 20:29

Dejligt at høre at der er fundet en løsning Henrik!

Så mangler vi bare en tråd med den dejlige franskmands sammenføring med de gamle "ærkefjender" Østrig og England er beskrevet..! :D

Med venlig hilsen
Tonni

[Edit] Og det var så ikke Østrig, men Schweitz, der skal forene... :oops: [/Edit]
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf eggers » fre 18. okt 2013 20:36

hmt skrev:@ Eggers, hvis det er en RB-300, du er i gang med at rewire, så er der en god guide her;

http://www.vinylengine.com/hotwiredrega.pdf


Det er nu en anden arm, men det vanskelige består i at lave en god lodning på det ultratynde "fehår". Så hvis I har tips til det så kom gerne med dem.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf Tonni » fre 18. okt 2013 20:57

Det jeg plejer at gøre er at fortinne det tynde emne og derefter det i kontakt med det andet. Derefter varmer jeg det kraftige emne op til tinnet smelter og løber ud. Det kraftige emne vi så have varme nok akkumuleret til at det smelter fortinningen på det tynde emne uden dette bliver for varmt, og får ødelagt isoleringen. Altså lodning ved brug af varme-shunt.

Derefter vil det ofte være en god ide, ved sarte emner, at trække et stykke fleks over for at aflaste lodningsstedet...

Der er givetvis mange andre måder at klare dette problem på. Men ovennævnte virker for gamle fummelfingrede mig! ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf hmt » fre 18. okt 2013 22:04

Hej Tonni

Litzetråde og Schweiz/ England/ Frankrig. Altså Schweiz har 26 kantoner, lidt mere end der er litzetråde, men ellers giver jeg tabt på din ref.?

Tak tor tippet til lodning. Måske jeg også skulle prøve en ny og bedre loddekolbe.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf Tonni » lør 19. okt 2013 13:32

Bentz=Schweiz, England=Rega og Den dejlige fjederbund=Frankrig... ;)

Og den med en god loddekolbe kan jeg kun tilslutte mig! - Som ked det meste andet arbejde er det rigtige værktøj halvdelen af jobbet...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf eggers » lør 19. okt 2013 14:10

Tonni skrev:Det jeg plejer at gøre er at fortinne det tynde emne og derefter det i kontakt med det andet. Derefter varmer jeg det kraftige emne op til tinnet smelter og løber ud. Det kraftige emne vi så have varme nok akkumuleret til at det smelter fortinningen på det tynde emne uden dette bliver for varmt, og får ødelagt isoleringen. Altså lodning ved brug af varme-shunt.

Derefter vil det ofte være en god ide, ved sarte emner, at trække et stykke fleks over for at aflaste lodningsstedet...

Der er givetvis mange andre måder at klare dette problem på. Men ovennævnte virker for gamle fummelfingrede mig! ;)


:thumbsup:
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf evox » lør 19. okt 2013 17:48

Her er også en side ang. Rega 300

http://www.winmagic.dk/ramses/htm/wm_di ... 0step.html

evox
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: DIY hjælp RB-300 litze

Indlægaf hmt » ons 23. okt 2013 20:25

Hej Evox

Tak for link, min RB300 er oppe at køre, takket være hjælp fra en venlig bruger herindefra. Overvejer yderligere mods af armen, da den inviterer til det - f.eks. a la Mitchells mods, men lige nu nyder jeg bare lyden fra den og en Micro Benz/ PT too.Og så selvfølgelig en masse musik, som jeg ikke har hørt i årevis.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 136 gæster