Volt på elektrolytter

Alt om GDS

Volt på elektrolytter

Indlægaf Jan » tors 7. nov 2013 16:25

Hejsa i stuerne :)

Sidder og skal bestille en masse lytter, kom i den forbindelse til at tænke på, hvad og hvor meget betyder volt på lytten?

F.eks. sidder der en masse 22 uF/16 V, men også en del 22 uF/25 V, da der ofte er rabat når man køber mange ens, kan man så ikke bare bruge 22 uF/25 V til dem alle sammen?

Jeg er klar over at Volt selvfølgelig ikke må være mindre, men må den være (meget) større (forudsat der er fysisk plads)?

Overdrivelse fremmer jo som bekendt forståelsen; vil en 47 uF/10 V bliver "set" på samme måde af kredsølbet som en 47 uF/400 V?

Er f.eks. ESR ens på en 47 uF/10 V og en 47 uF/400 V?
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf larsne » tors 7. nov 2013 17:11

Du kan uden problemer anvende lytter med større volt rating, der er sådan set ikke nogen øvre grænse. Det gør ingen forskel set med "kredsløbs" øjne.
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf mcs_5 » tors 7. nov 2013 17:12

Du kan roligt gå fra 22µF/16V til f.eks. 35V eller 50V. Hvis du går helt op til 400V, får du tit nogle lytter med dårligere egenskaber, så det ville jeg holde mig fra.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf Tonni » tors 7. nov 2013 18:34

mcs_5 skrev:Du kan roligt gå fra 22µF/16V til f.eks. 35V eller 50V. Hvis du går helt op til 400V, får du tit nogle lytter med dårligere egenskaber, så det ville jeg holde mig fra.

Mikkel

Enig! men 63/80 V lytter i et kredsløb med eksempelvis 12 V over dem vil ikke gøre noget. - Ud over de er fysisk større...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf Jan » tors 7. nov 2013 22:29

Tak for svar, det var heldigvis som jeg forventede :)

Det under mig i øvrig hvor tæt på grænsen man nogen gange går, i den Sony TA-F6B jeg roder med, er ladelytterne på 50 V, forsyningsspændingen er 49 V, det kan da ikke være godt for levetiden...
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf mcs_5 » tors 7. nov 2013 23:19

Nej, hold dig mindst 20% over den faktiske spænding, for at få en god holdbarhed.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf X-ray » tors 7. nov 2013 23:57

Jeg syntes dog, at jeg på det store 'www' et par gange nu, er stødt på artikler, hvor der advares mod at øge Volt spec. for meget. For at undgå at ændre lyd-'signaturen' væsentlig fra det originale...! Det er sikkert nok møntet på dem direkte i signalvejen...! Og altså ikke elko's i PSU - som denne tråd vidst drejer sig om...!

Jeg har selv mistanke om, at jeg - én enkelt gang - har recap'ed en receiver - ikke til døde, men til en lyd som lå forlangt fra det oprindelige...! Som jeg husker det - har der sikkert siddet 16V og 25V - som jeg rundhåndet har skiftet til hhv. 35V og 50V. Der skal nok ha' været skiftet en 30-40 stykker 'all over'... ;)

Ligeledes kan det være i delefilter, hvor der f.eks. har siddet en 10µF/35V Glatfolie - typisk vil man gerne skifte den til en Polypropylen 10µF/250V...... :Tanke:
Tror ikke - at det altid er "ligegodt" - med de renoveringer... ;)

Det var lidt tanker herfra..... Til en FED tråd - som hurtigt kan gå hen og blive "langhåret"...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf mcs_5 » fre 8. nov 2013 00:01

X-ray skrev:Jeg har selv mistanke om, at jeg - én enkelt gang - har recap'ed en receiver - ikke til døde, men til en lyd som lå forlangt fra det oprindelige...!

Gamle dårlige lytter -> nye gode lytter = anderledes lyd - uanset spænding. Skift til nye dårlige lytter, hvis du vil have noget der minder om den oprindelige lyd ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf X-ray » fre 8. nov 2013 00:08

mcs_5 skrev:
X-ray skrev:Jeg har selv mistanke om, at jeg - én enkelt gang - har recap'ed en receiver - ikke til døde, men til en lyd som lå forlangt fra det oprindelige...!

Gamle dårlige lytter -> nye gode lytter = anderledes lyd - uanset spænding. Skift til nye dårlige lytter, hvis du vil have noget der minder om den oprindelige lyd ;)

Mikkel

;) ...... :RE:
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf Jan » fre 8. nov 2013 00:16

X-ray skrev:Jeg syntes dog, at jeg på det store 'www' et par gange nu, er stødt på artikler, hvor der advares mod at øge Volt spec. for meget. For at undgå at ændre lyd-'signaturen' væsentlig fra det originale...! Det er sikkert nok møntet på dem direkte i signalvejen...! Og altså ikke elko's i PSU - som denne tråd vidst drejer sig om...!


Det var ikke specielt PSU lytter jeg mente, men lytter generelt, min bekymring går da også mest på netop dem i signalvejen.

Jeg har selv mistanke om, at jeg - én enkelt gang - har recap'ed en receiver - ikke til døde, men til en lyd som lå forlangt fra det oprindelige...! Som jeg husker det - har der sikkert siddet 16V og 25V - som jeg rundhåndet har skiftet til hhv. 35V og 50V. Der skal nok ha' været skiftet en 30-40 stykker 'all over'... ;)


Interesandt, havde troet man skulle højere op i V, før det (hvis det gør) en forskel.

Ligeledes kan det være i delefilter, hvor der f.eks. har siddet en 10µF/35V Glatfolie - typisk vil man gerne skifte den til en Polypropylen 10µF/250V...... :Tanke:
Tror ikke - at det altid er "ligegodt" - med de renoveringer... ;)


Hvilket trigger et nyt spørgsmål: hvordan tester man egenligt en lyt? altså sådan så man er 100% sikker på den ikke bare virker, men holder specs.

Man kan måle kapasitet og ESR, men er der andet man kan gøre?

Det er mit indtryk at det mest er de små (både fysisk og uF) der dør først, hvor imod ladelytterne i min 25+ år Musical Fidelity A100 stadig formår at holde liv i forstærkeren op til 30 sekunder efter den er slukket, til trods for det er en klasse a.

Det er ærgeligt at skifte, især, ladelytter, hvis der ikke er grund til det, dels er det næsten umuligt at finde nogen der passer, dels koster de en mindre bondegård.

Det var lidt tanker herfra..... Til en FED tråd - som hurtigt kan gå hen og blive "langhåret"...!


Ja, det bliver nok hurtigt langhåret :) (øv, der mangler en langhåret smiley)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf Jan » fre 8. nov 2013 00:22

mcs_5 skrev:Nej, hold dig mindst 20% over den faktiske spænding, for at få en god holdbarhed.

Mikkel


Det var skam Sony der var gået så tæt på grænsen, de orginale lytter er på 50V (der står også xxxxuF/50V i diagrammet, til trods for at spændningen er 49V.
Skal de skiftes, bliver det til mindst 63V :)
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf mcs_5 » fre 8. nov 2013 01:04

Jan skrev:Det var skam Sony der var gået så tæt på grænsen, de orginale lytter er på 50V (der står også xxxxuF/50V i diagrammet, til trods for at spændningen er 49V.

Det så jeg godt. Men du behøver ikke være helt så sparsommelig som Sony - de originale skulle jo bare klare sig igennem garantiperioden ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf Jan » fre 8. nov 2013 01:24

Joh, men tænkte man sådan allerede i 70'erne?
Resten af forstærkeren bærer ikke præg af det http://www.thevintageknob.org/sony-TA-F6B.html
Læg bl.a. mærke til det lækre ALPS volumen potmeter.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf mcs_5 » fre 8. nov 2013 01:38

Jan skrev:Joh, men tænkte man sådan allerede i 70'erne?

Ja! Det har aldrig været meningen udstyret skulle holde mere end 4-5 år - folk skulle jo gerne købe noget nyt...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Volt på elektrolytter

Indlægaf Tophøj » fre 8. nov 2013 09:37

Luxman, og især Forstærkeren L120, led af lytter der kørte helt til grænsen mht til spænding. Der var det ikke umuligt at efter to år, så skulle der nye i. Og ventede man for længe, løb væsken ud, og kortsluttede en af udgangene, og så blev det dyrt... Har også selv haft en L530, der efter 4 år skulle have skiftet ladelytter, af samme årsag.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 144 gæster