Forslag til ny loddekolbe

Alt om GDS

Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf Edge » ons 15. sep 2010 09:39

Jeg mangler en ordenlig loddekolbe, gerne en der kan reguleres i temperatur. Vil gerne osse vide hvad slags loddetin generalt (om noget) man skal bruge, loddevand og loddefedt hvornår man bruger det?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf KlausM » ons 15. sep 2010 09:47

Jeg bruger denne her fra RS, jeg har ikke kunnet finde en der kan matche den på prisen:

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0186719

Den er på 50 watt, nok til det meste apparat lodderi, findes også i en 80 watt version, til større lodninger (fxhøjttaler delefiltre etc.) Hvis ikke du kan handle hos RS, kan jeg købe den for dig.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf Edge » ons 15. sep 2010 10:19

Den ligner meget den jeg har fundet her: http://www.importas.dk/loddestation_med_digital_display-p-129.html?bgsid=hucpq9d9ff2spssfnukn9v1270

Mon ikke de er omtrent lige gode?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf Sorenki » ons 15. sep 2010 10:43

uha den er lidt svær - jeg ville ikke være for hurtig til at købe, da jeg et par gange (3 gange faktisk) har smidt penge væk på loddekolber der overhovedet ikke blev varme i spidsen ordentligt - og derfor var de ubrugelige.
jeg sluttede med at købe en brugt Weller af Freddy, da han fik en blå (den jeg købte var rød)
jeg kan kun anbefale at få en weller, selvom prisen skræmmer, men de holder og man har sku ikke lyst til at skifte foreløbigt!

men det afhænger selvfølgelig af brug, jeg vil gerne kunne lodde ud og ind på små kredsløb uden risiko for at der går lort i den, pga. udstyret, derfor har jeg været villig til at smide lidt ekstra.

se om du kan finde nogle anmeldelser på de produkter du kigger på, ligesom man ville gøre med alt andet!

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf Tonni » ons 15. sep 2010 10:47

Bruger en gammel Weller TCP hvor jeg skifter spidserne efter hvad der skal loddes. Den er på 50W
Spidserne bestemmer både temperattur og via spidsernes geometri hvor hurtig varmeoverførslen skal ske!
Prøv at lodde et stelplan med en smd spids!!! :twisted: :lol:

Den jeg har er ca 25 år gammel, og jeg har skiftet termostat en enkel gang... :thumbsup:
Spidserne koster ca 50,- stykket rundt om. Og jeg gav ca. 380 - 400, for kolben, den gang!
Den skal bare have 24V og godt 2A for at leve, og sådan en trafo kan findes ved de fleste elektronikfuskere!

De kan findes brugt til ret fornuftige priser. Set til er par hundrede...
Men ny koster nok omkring de 700 for kolben, plus holder trafo mm i dag!

De findes i øvrigt også i variabel udgave der så hedder WECP. Men så er prisen lidt højere...

Se eks. her.

Med venlig hilsen
Tonni
Senest rettet af Tonni ons 15. sep 2010 20:45, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf Edge » ons 15. sep 2010 12:03

Efter hvad jeg kan læse mig til på nettet om kolben jeg fandt, er den vist rost til prisen, den er med i overvejelserne ;) Jeg må jo hellere få mig en ordenlig kolbe hvis jeg skal lave et DIY anlæg.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf angute » ons 15. sep 2010 13:15

Jeg har en Danotherm loddestation regulerbar fra 250-450 grader, spidsen kan også skiftes. Har prøvet at gå ind i deres hjemmeside, men kunne ikke finde den.
Jeg bruger ganske almindelig loddefedt og loddetin, har alrig haft problemer.
Mvh.
angute
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 jul 2010
Lokalitet: 7400

Re: Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf mcs_5 » ons 15. sep 2010 13:48

Edge skrev:Jeg mangler en ordenlig loddekolbe, gerne en der kan reguleres i temperatur.

Glem den kineser du har fundet. Jeg har en lignende (bygget sammen med min udloddestation), og den er ikke fremragende...

Jeg er enig med Tonni - køb en TCP uden strømforsyning. Så meget koster den ikke, og den holder. Hvis du finder et 30 år gammelt eksemplar på et loppemarked fungerer den sikkert også fint.

Den anden loddekolbe jeg bruger meget, er den loddestation jeg selv byggede på teknisk skole. Den har en rød "Danohm" loddekolbe. Den fungerer faktisk fint, og der burde være mange af dem til salg. Jeg vil gætte på at 50% af eleverne fra nogle årgange på el-retningen har bygget sådan en...

Vil gerne osse vide hvad slags loddetin generalt (om noget) man skal bruge,

Almindeligt 60/40 elektronikloddetin, eller det med lidt sølv i også. Og det skal være 60% tin - ikke det der kan fåes i byggemarkeder med 60% bly! Hold dig LANGT væk fra blyfrit loddetin. Det er sværere at lodde med, og du skal bruge højere temperaturer, så du ødelægger let gamle print m.m. Mange gamle (gode) komponenter kan heller ikke tåle de høje temperaturer fra blyfri lodning. Sørg for at få en spids til din Weller der er beregnet til rigtigt loddetin også ;)

loddevand og loddefedt hvornår man bruger det?

Når man leger med vandrør og tagrender.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Forslag til ny loddekolbe

Indlægaf Runkeldunk » ons 15. sep 2010 23:07

Ersa loddekolber er topdollar :Thumpsup:
Brugeravatar
Runkeldunk
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Eksilfynbo bosiddende i Grenaa


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 127 gæster