Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Alt om GDS

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » ons 13. nov 2013 02:33

huuuhh - -hvis du har én liggende, som du ved kunne være en "drop-in" - replacement, så kunne det være interessant. fantastisk, at du lige kan se, at det er en "standard-psu", men sådan er der jo så meget. Det ville godtnok gøre det hele en smule lettere...... ;)

Det er ikke min maskine - så i det tilfælde vil jeg gerne lige høre ejeren ad, om han er interesseret i at ofre lidt på at få den op at køre - og i givet fald, hvor meget. (Det var egentlig meningen, at jeg bare tog den i favnen og skulle prøve at "fixe" den som en vennetjeneste mellem kolleger - og det var så også før jeg kunne se, hvad jeg overhovedet stod med) ;)

Hvis du én til at ligge - vil det selvfølgelig være helt ok med et prisoverslag.

tilledningerne fra powerswitch og "fraledningerne" til resten af maskinen - er det en standardting eller...?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf mcs_5 » ons 13. nov 2013 02:57

Jeg har en liggende med samme mål (ser det ud til - 13*7cm) og samme stik. Men den kan kun klare 1A på 12V, og til gengæld 3A på 5V. Men om 1A er nok, er svært at sige. Hvis du kan bruge den, koster den gratis.

[edit]Her kan du få en der helt sikkert er kraftig nok: http://www.cypax.dk/vare/PT-45B
Benforbindelserne på udgangen skal du checke - de er ikke altid ens.[/edit]

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Nillerviborg » ons 13. nov 2013 16:11

http://skynet.industrialpartner.com/pro ... p-3031.htm

12V1.5A - 5V2A - -12V0.3A ...

Standard "Open Frame" forsyning. ...

Men uc3842 som controller - nærmest moderen til alle SOPS forsyninger, dem har vi sgu reppet mange af, de blev brugt i Grundig BilledrørsTV mm. i min læretid.
Strøm på uden transistor i, kontrollere udseende / DC på pulserne ud af kontrolleren, skifte hick-up - kondensatoren ( 1-10uF ), måske skifte fladmodstandende til ensrettet lysnet, måske skifte uc3842, og ny trans i. ...

- Eller smide de op til 200,- som en ny koster incl. moms og forsendelse. ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » ons 13. nov 2013 17:08

Hej mcs_5 og Nillerviborg!

Tak for kompetente indspark - jeg sidder på arbejde og vender tilbage sent i aften med reaktioner :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf X-ray » ons 13. nov 2013 18:28

Nillerviborg skrev: - Eller smide de op til 200,- som en ny koster incl. moms og forsendelse. ...

Lyder som en yderst fornuftig løsning...!

Var ikke obs. på at sikring også var gået... - så nu "tror" jeg også på def. mosfet... ;)

Hilsen X-ray.
Øj - hvor har jeg skiftet mange rep.-kit til Philips SOPS forsyninger....! Flere hundreder.... mindst... :shock:
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. nov 2013 00:51

Hej Igen....en dag senere end beregnet....

Jeg er meget interesseret i at købe en drop-in enhed til apparatet, da jeg ikke skal ud i noget, som jeg ikke er vant til at håndtere. (switch mode psu). Apparatet skal bare fungere efter hensigten igen - og afleveres til den spændte ejer.

Til brug for et indkøb, har jeg brug for at vide, hvad jeg skal være opmærksom på.

12V - 5V ???- 1A- 2A eller 3 A??? samt om ("pinout") på forbindelserne er identiske med den gamle defekte.

Hvad skal jeg checke? - hvordan kan jeg se, hvilken A jeg skal bruge? (sikringen i PSU'en, som jeg har her, skal være en F 2A.

På boardet er der printet: 115V 1A / 230V 0,5A De fysiske mål er de af Mikkel omtalte 7 x 13 cm nøjagtigt.

Er der brug for bedre og mere detaljerede billeder af den defekte, for at I bedre kan se, hvad der skal til?

venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. nov 2013 01:05

Måske er det vigtigt, hvad der står på den lille trafo?

Der står følgende på siden af den:

inputtet giver vel sig selv (230VAC, men på DC-siden (output) står der følgende :

V1 +5V/2A V2 +12V/1,5A V3 -12V/0,5A

outputtet fra boardet ses her:

Billede

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. dec 2013 00:42

Ok- jeg "bumper" lige denne tråd igen - idet jeg jo skal videre i projektet og håber på fortsat hjælp ;) .

Jeg står med en Switch-mode PSU, som i selve printboardet måler 7 x 13 cm - og med huller i hjørnerne til iskruning i forudstøbte huller i apparatet. Hmm....

Desuden kan jeg se, at ( som også ovenstående billede viser)

V1 = +5V /2A (2 gule kabler til højre)
V2 = +12V / 1,5A (det violette kabel t.v.)
V3 = -12V / 0,5A (det røde kabel)

2 sorte kabler mærket "ground"

Disse forbindelser går derefter, sikkert lige efter bogen, i printboardet, som er fyldt op med alskens IC'er af anselig størrelse - krydret med SMD-komponenter over det hele. Intet af dette forstår jeg en disse af. :shock:

Spørgsmål: ER der nogen her, som enten har én, som de vil sælge (jeg ønsker at betale markedspris - jeg er ikke ude i et "billigst option-ærinde" - eller kan pege én ud, som "lige" er den, som jeg skal bruge?

Jeg er rede til at give køb på de fysiske mål (7x13cm) - hvis ikke dette kan findes. Så må jeg finde ud af en mekanisk alternativ måde at montere den på. Det er ikke et must for ejeren, at det skal se "helt rigtigt ud"

Med håb om fortsat bistand [kryds]

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. dec 2013 00:49

Til især Mikkel...

Den dér fra Cypax (Karup??) - som du linkede til er, som du skriver sikkert "stærk" nok - men hvordan checker jeg benforbindelserne og hvordan får jeg det tilpasset, hvis de ikke passer??

http://www.cypax.dk/vare/PT-45B

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. dec 2013 00:49

Til især Mikkel...

Den dér fra Cypax (Karup??) - som du linkede til er, som du skriver sikkert "stærk" nok - men hvordan checker jeg benforbindelserne og hvordan får jeg det tilpasset, hvis de ikke passer??

http://www.cypax.dk/vare/PT-45B

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. dec 2013 00:51

så skulle det sidste indlæg være sikret godt og grundigt..... :thumbsup:
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf mcs_5 » fre 6. dec 2013 01:16

Benforbindelserne står sikkert på den døde du har - ellers er her nok hjælp at hente. Benforbindelserne på den nye, kan du finde i et datablad på Cypax' hjemmeside.

Og ja, Cypax = O. Hansen Elektronik i Karup.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. dec 2013 01:19

Tak - Mikkel! :thumbsup:

Jeg kontakter ham og håber det bedste.

jeg vender frygteligt tilbage, når jeg har den i hus :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf snod » fre 6. dec 2013 21:01

Fredmarantz skrev:så skulle det sidste indlæg være sikret godt og grundigt..... :thumbsup:

Hvad gør man ikke for at komme foran Mikkel på "kun" 1426 indlæg ;)
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Transistor mosfet 2SK538 - what to do?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 10. dec 2013 01:15

Ja- let ska' det sgu'tte være.

Nu er jeg så i gang med at købe denne strømforsyning hos Cypax http://www.cypax.dk/vare/PT-45B og jeg får at vide, at man ikke handler med private. hrmpf :Megetvred:

Så Er det altså op ad bakke.

Kan nogen, som har forbindelserne i orden evt. købe denne dims for mig og jeg lader pengestrømmen flyde i dén retning - eller bliver det for bøvlet???

hilsener fra afkølingsrummet

Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 127 gæster