DIY delefiltre

Alt om GDS

Re: DIY delefiltre

Indlægaf spuncut » lør 23. nov 2013 13:47

Det er nemlig lige det den ka' :thumbsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: DIY delefiltre

Indlægaf henhlars » lør 23. nov 2013 14:28

Siddeer og læser noget om fasen i delefiltre. :'(
Det er noget besværligt noget med 12db giver 90 graders fasedrej og 18 db giver 180 grader.
Det er ikke lige gyldigt, hvordan man vælger, og især hvor stejlt man vælger sine flanker.
Butterworth er vist gode impulsforløb, hvorimod energimæssigt er der andre, der er bedre.
Frem for alt, skal der lyttes! :oops:
DET ER EN JUNGLE.
Spuncut's links er fremragende.

Bare på grund af at jeg er løbet ind i et par 10" Tannoy'er, hvor det er nødvendigt med en eller anden form for delefilter. :roll:
Hvis jeg bliver afgørende klogere, vender jeg tilbage.
Henrik
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: DIY delefiltre

Indlægaf Tube mania » lør 23. nov 2013 14:35

Her er en der kan lave bandpass...altså mellemtone filter...i enhver konfiguration.

http://archive.pac-audio.com/crossover/crossoverbp.asp
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: DIY delefiltre

Indlægaf acj1980 » lør 23. nov 2013 14:39

Tak Tubemania,, det ser jo rigtig fint ud, jeg har prøvet att lege lidt med den.. den er meget simpel ;-), dog efter at ha læst lidt på siden har jeg endnu ikke fundet ud af hvad den box med frekvens i HZ skal bruges til , er det den øvre/nedre grænse eller crossoveren man tænker på?
acj1980
 

Re: DIY delefiltre

Indlægaf Tube mania » lør 23. nov 2013 14:53

Highpass Frequency...afskærings frekvens nedad (bas høvl), Lowpass Frequency (diskant høvl). Det imellem de 2 frekvenser går til mellemtonen. Jeg ved ikke om det var det du mente
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: DIY delefiltre

Indlægaf acj1980 » lør 23. nov 2013 15:30

Tak skal du havde Tubemania.. du er sku sej til det pjat ;-)
acj1980
 

Re: DIY delefiltre

Indlægaf Tube mania » lør 23. nov 2013 19:20

:thumbsup: Super...de er ganske gode de calculatorer omend de skal opfattes som en vejledende hjælp.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: DIY delefiltre

Indlægaf x-tian » fre 20. dec 2013 23:38

Når jeg fumler med højttalere plejer jeg at gøre flgn:

Hvad skal højttaleren bruges til herunder foretrukken musikstil.

Hvilke type enheder har lyd idealet og hvad er der penge til, bruger venner, producentens beskrivelse og div. fora lytter til mange forskellige færdige højttalere og bemærk enhederne og kabinettet.

Sørge for at enhedernes følsomhed passer nogenlunde (bassen skal være den lavest da det er en dødssynd at dæmpe bassen). man kan lave et trick med at blande 8 ohm's og 4 ohm's enheder for at matche en følsomhed , men hvis det gøres skal man tænke på at højttaleren måske ikke er så velegnet til rør forstærkere og ss forstærkere med lav dæmpningsfaktor

Lave et prøvekabinet, nogle gange kan man komme tættere på ens lyd ideal ved at over/under size kabinettet i bas og mellemtone og lave tricks med reflex og eller udluftning, Producentens Vas bør kun bruges vejledne.

Så bygger jeg delefiltret på søm.brædt, læs om forskellige filtre og find den type du finder mest anvendelig, man kan med fordel lave et 6dB i bassen og 12dB eller 24dB (skal bare have styr på faserne) i mellemtone og diskant, det er lave frekvenser der brænder enheder af. Regn med at det skal bygges om og om og om og om ..........

Brugr lang tid på at modificere filtret og regn med at man bliver "døv" i længere tids prøvelytning, en ting man kan prøve er at stikke fingerne i ørene og være opmærksom på hvilket der lyder forkert lige efter du har fjernet fingerne ellers vent til næste dag/ uge /måned /år.

Lave det endenetlige kabinet (eller tage et skeisterene som konen kan lide og modificere det ) ;-)

Lave forsøg med dæmpning (jeg er af den religion at et kabinet skal helst være matrix stift som en i helv... og at frontbaffel forvrængning skal elimineres totalt, nøgen og klinisk lyd (monitor agtigt).

Jeg bruger min kone for at høre forbedringer. man kan hører sig blind ved at man har investeret flere hundrede timers arbejde og flere tusind kroner på noget der lyder som noget der er købt i bilka for 500,- incl forstærker.

Og husk det er dig der laver højttalere til dig og dit eget lyd ideal, så undgå religioner. os med en smule erfaring får nogle ting som vi syntes er den eneste rigtige måde at gøre tingene på. DET BEHØVER IKKE AT BLIVE DIN MENING lyt og sorter i gode råd og meninger.

Håber ikke jeg har skræmt dig men vi har alle været begyndere og lært af erfaringer og investeret meget tid og mange penge i DIY / GDS højttalere det er en spændende hobby hvor man kan få stor viden og mange gode oplevelser Held og lykke med projektet.

Måske en god ting at have på hylden http://www.parts-express.com/loudspeake ... k--500-035

Det var vist også lidt off tropic sorry :oops:
Senest rettet af x-tian lør 21. dec 2013 01:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: DIY delefiltre

Indlægaf x-tian » lør 21. dec 2013 00:56

Lige lidt sider der kunne tænkes at være nyttige ved delefilterberegning
Delefilter beregning

http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/
Filter 2 og 3 vejs, notch, dæmpeled, impedans tilpas. og meget andet

http://www.erseaudio.com/CrossoverCalcu ... rder-3-Way
2 og 3 vejs Bessel, Butterworth Linkwitz-Riley vejs X-over

http://www.41hz.com/forums/content.php?253-TSLDB
T/S parametre for enheder (virker ikke)

http://www.trueaudio.com/st_lrxo1.htm
Teori omk. Linkwitz-Riley filtre
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 130 gæster