Genopfriske palisanderfinér

Alt om GDS

Genopfriske palisanderfinér

Indlægaf mickr » man 6. jan 2014 02:54

Jeg sidder og lægger sidste hånd på et af mine børneværelsesanlæg inden, det skal videre morgen: Beomaster 3000-2, Beogram 3000 og et sæt Beovox S25, alle i palisander. Kabinetterne er flotte, uden ridser af nogen art, men jeg tror at finéren godt kunne fremtræde med lidt mere glød. Værst er det med Beomasteren, hvor træet virker lidt udtørret og mat visse steder, måske har den en lille fugtskade på toppen, hvor finéren er lysere. Og ja *piccc*
men det er for mørkt til at tage billeder lige nu.

Beovoxerne har et par grimme klistermærker fra genbrugsen, der også lige skal fjernes. Skal jeg være særligt påpasselig for ikke at beskadige alufronterne på disse?

Jeg har flg. til rådighed: Sterling MØBEL POLISH (indeholder naturvoks), TM-NATUR - TRÆOLIE, Tenton Teakolie samt slipol (som nok ikke er anvendeligt her)? + sprit, salmiak, terpentin. Til påføring har jeg: Vådslibepapir (korn 800/1000), standardståluld (der står ikke noget på pakken om finhed), "grønne svampe", mikrofiberklude og masser af gode gamle slidte bomuldsklude.

Bonusspørgsmål: Akryllåget på pladespilleren fremstår flot, med kun hårfine "ridser" og en smule mathed. Jeg har kun Slipol og ikke Slipoline til rådighed. Kan jeg få det helt gennemsigtigt og klart alene med slipol?
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Genopfriske palisanderfinér

Indlægaf Fredmarantz » man 6. jan 2014 07:54

mickr skrev:
Bonusspørgsmål: Akryllåget på pladespilleren fremstår flot, med kun hårfine "ridser" og en smule mathed. Jeg har kun Slipol og ikke Slipoline til rådighed. Kan jeg få det helt gennemsigtigt og klart alene med slipol?


Ja! :p

Slipol (altså den slibende) - giver faktisk et decideret fornemt resultat på acryllåg t. fx pladespillere. Hvis låget er ridsefrit kan det komme til at se helt nyt ud - skideflot. Arbejd i bløde cirkler med en blød bomuldsklud - et gammel forvasket lagen el. lign.. En rigtig grundig omgang gør det kun endnu flottere.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz man 6. jan 2014 12:55, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Genopfriske palisanderfinér

Indlægaf KlausM » man 6. jan 2014 12:48

Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Genopfriske palisanderfinér

Indlægaf evox » man 6. jan 2014 17:22

Hvad 'køre' du så med af sandpapir inden

evox
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Genopfriske palisanderfinér

Indlægaf mickr » man 6. jan 2014 18:56

Jeg tror ikke, det er nødvendigt at slibe først. Der er ingen ridser, træet fremstår blot lidt mat, og mangler ligesom lidt glød. Jeg har forsøgt med møbelpolish på et par S45 højttalere (samme finér som på S25 og her opnåede jeg en dybere glød fremfor med teakolie
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus

Re: Genopfriske palisanderfinér

Indlægaf Malling » man 6. jan 2014 20:24

Jeg kan anbefale en blanding af linolie og vegetabilsk terpentin (fransk terpentin)ca. halvt af hver.
Fungerer glimrende, lugter desuden godt! Husk at smide evt. brugte klude væk, de kan selvantænde.
Mvh
Malling
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Genopfriske palisanderfinér

Indlægaf mickr » tirs 7. jan 2014 21:05

Tak for hjælpen. Akryllåget blev næsten som nyt :thumbsup:

Jeg endte med at gå med Sterling Møbelpolish. Kan godt være, det ikke er helt forskriftsmæssigt, men det blev flot, og så lugter det dejligt :Skor:
Brugeravatar
mickr
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2012
Lokalitet: Århus


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 129 gæster