Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Alt om GDS

Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf Issigonis » tirs 21. jan 2014 12:56

Halløj Godt folk her på siden.

Jeg har luret med fra sidelinjen i længere tid efterhånden her på siden, og er blevet meget klogere på en masse tekniske fakta omkring vintage udstyr.

Jeg har for et halvt års tid siden fået tilsjusket mig en Luxman L100. Den er i udemærket stand rent optisk. Lydmæssigt sker der dog absolut intet! :?

Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring og kan forstå at ofte er det lytterne på strømforsynings printet som er synderen. [kryds]

Jeg har på Hifi engine fundet værksted manualen, og har der er også en fin beskrivelse af de enkelte komponenter på hvert print.
Men nu er jeg kommet lidt i tvivl om de hvad de sidste cifre betyder.
Jeg har vedhæftet en del af den som billede.
Kondensatorerne er dem som hedder C901 - C919.
Jeg er med på farad værdi, volt og om det er en elektrolyt, keramisk osv.
Luxman 1.jpg

Men efter angivelsen af de forskellige værdier står der nogle bogstaver AZ, CY osv.
Hvad angiver de ? Er det tolerance værdier? måske fysisk størrelses angivelse? hvordan hænger det sammen ?

Er det typisk kun elektrolyt kondensatorerne der behøver udskiftning, eller bør man også skifte de andre typer (keramisk, mylar osv)?

Håber der er nogen som kan opklare hvad det står for.

Er der nogen mærker kondensatorer man bør foretrække/undgå ?

Er den eneste måde at finde udad dimensionerne på elektrolytterne ved at hive låget af og måle dem fysisk?

Mvh
Frederik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Issigonis
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 apr 2013
Lokalitet: Valby

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf snod » tirs 21. jan 2014 13:47

Det er koordinater fra printet - altså hvor på printet du finder kondensatoren.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af snod tirs 21. jan 2014 13:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf acj1980 » tirs 21. jan 2014 13:50

De sidste bogstaver kunne sagtens angive hvertfald udfor de helt små værdier i pF med et K som sikkert står for keramisk, disse bruges typisk til at fjerne sisiko for højfrekven støj eller svingning i lavfrekvens kredsløbet, dette ville nemlig være katastrofal i en forstærker da det kan kvæle udgangene osv.

De andre betagnelser kan stå for angivelse af minimum temperatur, der er forskel på hvor meget de forskellige typer kan tåle, nogle er til max 85 grader mens andre er max 105grader, af kondensatorer skal du helst undgå tantal kondensatorer (de små der ligner en dråbe, meget brugt i 70 og 80er grej)

Mht dit spørgsmål om det er typisk man skifter kondensatorer, så er svaret nok mere ja end nej, hvertfald i Luxmann, de har ikke været heldige generelt, heller ikke mht print i deres apparater, oftest var de et mareridt at ordne kan jeg huske.. hi hi vi kaldte dem generelt for Juksmann, men derfor kan de nu sagtens spille super godt når de er fikset og er iorden
acj1980
 

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf Issigonis » tirs 21. jan 2014 14:08

@Snod: Aha ja det kan jeg da godt se. Det havde jeg ikke opdaget. Så bekymrer jeg mig ikke mere om dem, det står jo også på printet hvilket nr komponentet har i manualen.

@Acj1980: Men hvis man så går efter kun at bruge 105 graders kondensatorer, samt går et nøk op i volt. Så er man vel på den sikre side. Vil du mene at man både bør skifte samtlige kondensatorer på printet, eller blot elektrolytterne ?

Kan godt se at jeg nok skal have printet ud af forstærkeren så jeg kan se de fysiske dimensioner komponenterne :)
Issigonis
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 apr 2013
Lokalitet: Valby

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf mcs_5 » tirs 21. jan 2014 14:50

K ved keramiske kondensatorer er en tolerancekode (10%).

Der er normalt ingen grund til at skifte andet end elektrolytter. Keramiske og filmkondensatorer holder, igen normalt, næsten evigt.
Du behøver ikke at gå efter 105° lytter. Du skal gå efter gode lytter. Nogle typer er 85° og andre er 105° - det er fuldstændig ligegyldigt. F.eks. er Nichicon MUSE 85° og Panasonic FC er 105°.

Læg mærke til at nogle lytter er bipolare. Det er dem der står NP ved i komponentlisten.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf Issigonis » tirs 21. jan 2014 15:20

mcs_5 skrev:K ved keramiske kondensatorer er en tolerancekode (10%).

Der er normalt ingen grund til at skifte andet end elektrolytter. Keramiske og filmkondensatorer holder, igen normalt, næsten evigt.
Du behøver ikke at gå efter 105° lytter. Du skal gå efter gode lytter. Nogle typer er 85° og andre er 105° - det er fuldstændig ligegyldigt. F.eks. er Nichicon MUSE 85° og Panasonic FC er 105°.

Læg mærke til at nogle lytter er bipolare. Det er dem der står NP ved i komponentlisten.

Mikkel


Oki doki. Det lyder jo ganske fornuftigt. Jeg prøver med elektrolytterne så.

Du skriver man skal gå efter gode lytter, hvordan ved man om nogle lytter er gode? Har hørt snak om Nippon Chemi-con og Sprague før. Men ved ikke lige om det er noget som er i en fornuftig kvalitet.

Jeg har kigget på Mouser electronics og tænkte at købe derfra, de har et smart filter. Når man ser på priserne er det jo ikke fordi de koster alverden, så om en lyt koster 2 eller 5 kr er mig underordnet, vil heller bruge lidt mere og få noget kram.
Har søgt lidt rundt omkring her på siden for at se om der var en tråd med "kondensator anbefalinger", men er ikke lige stødt på den. Mest omkring folk som har haft problemer med at finde kompatible kondensatorer til deres apparater.

mht. bipolare, de betyder bare at skal vende på en bestemt måde ikke? (kondensatoren skal vel også være bipolar)?

Mange tak for svarene, det er meget brugbar viden indtil videre.
Issigonis
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 apr 2013
Lokalitet: Valby

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf spuncut » tirs 21. jan 2014 20:12

Issigonis skrev:......
mht. bipolare, de betyder bare at skal vende på en bestemt måde ikke? (kondensatoren skal vel også være bipolar)?
....

Nææææ !
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf Issigonis » tirs 21. jan 2014 20:22

spuncut skrev:
Issigonis skrev:......
mht. bipolare, de betyder bare at skal vende på en bestemt måde ikke? (kondensatoren skal vel også være bipolar)?
....

Nææææ !
MVH spuncut


Nå for filan. Men nu blev jeg klogere efter en tur på wiki pedia :roll:
Issigonis
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 apr 2013
Lokalitet: Valby

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf spuncut » tirs 21. jan 2014 20:29

Godt nok :thumbsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf kbekke » tirs 21. jan 2014 22:52

Issigonis skrev:Halløj Godt folk her på siden.

Jeg har luret med fra sidelinjen i længere tid efterhånden her på siden, og er blevet meget klogere på en masse tekniske fakta omkring vintage udstyr.

Jeg har for et halvt års tid siden fået tilsjusket mig en Luxman L100. Den er i udemærket stand rent optisk. Lydmæssigt sker der dog absolut intet! :?

Jeg har forhørt mig lidt rundt omkring og kan forstå at ofte er det lytterne på strømforsynings printet som er synderen. [kryds]



Det KAN jo altså også tænkes, at fejlen ligger et helt andet sted :ide:

Derfor kan man selvfølgelig godt gøre Mouser glade og sætte nye lytter i alligevel. Men jeg ville nok ikke skifte noget, førend jeg lissom vidste, HVAD der var galt.

"Gode" lytter? Det er f.eks. dem, man får fra mcs_5. Men forvent ikke nødvendigvis at få dem, som alle andre anbefaler. Til gengæld er de sikkert både til at betale og rigeligt gode. Selv får jeg en sending lige om lidt.

Ik' Mikkel? :p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf mcs_5 » ons 22. jan 2014 02:45

Issigonis skrev:Du skriver man skal gå efter gode lytter, hvordan ved man om nogle lytter er gode?

Prøv dig frem. Eller spørg 10, og få (mindst) 10 svar ;)

Har hørt snak om Nippon Chemi-con og Sprague før. Men ved ikke lige om det er noget som er i en fornuftig kvalitet.

Sprague findes ikke mere - de er (også) blevet opslugt af Vishay.
De fleste firmaer laver både gode typer og mindre gode. Hold dig fra kineserne, de billigste og fysisk mindste typer.

De to serier jeg nævnte er gode, men der er meget andet godt derude... Jeg bruger også en del tyske lytter - men de er ikke guldfarvede og har ikke guldskrift, så de kan selvfølgelig slet ikke bruges :Skor:

Hvis du vil have strømforsyningslytter der holder, så kig på Kemet PEH 169, PEH 200 og ALC 10.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf Issigonis » ons 22. jan 2014 12:33

Udad interesse, hvor køber du selv lytter henne mcs_5?
Det lyder som om du har styr på hvad man bør undgå.
Udfra Kbekkes indlæg lyder det som om du har en lille lytte-gesjæft, eller er det forkert opfattet?

kbekke skrev:
Det KAN jo altså også tænkes, at fejlen ligger et helt andet sted :ide:



Det har du helt ret i. Har browset rundt omkring på nettet en del i forbindelse med hvilke reparatioern folk har udført på forstærkeren og flere steder lader det til at være lytterne i strømforsynings printet. Kan ikke lige lure hvordan jeg skal undersøge om det er fejlen uden at prøve at skifte elektrolytterne på printet. Mine kompetencer kommer desværre til kort der må jeg indrømme.

Men at svinge loddekolben skulle jeg nok kunne finde udad :p
Issigonis
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 07 apr 2013
Lokalitet: Valby

Re: Udskiftning af elektrolytter i Luxman L100

Indlægaf his067 » ons 22. jan 2014 14:07

For en lang liste over kendte dårlige lytter og en forklaring på hvorfor, se her:

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=425
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 143 gæster