JBL L-212 - Vintage superstars

Alt om GDS

JBL L-212 - Vintage superstars

Indlægaf NikonSP » ons 29. jan 2014 00:01

-
Indenfor næsten alle fabrikater findes disse vintage superstars.

Apparater og højttalere, som af en eller anden grund, har opnået kultstatus. Ikke fordi de nødvendigvis spiller godt, selvom nogle af dem bestemt gør det. Det kan være mange andre grunde: Den største eller mindste i en serie, den mest sjældne, den dyreste, den mest komplicerede, den man bare slet ikke havde råd til dengang eller fordi man simpelthen bare synes, den ser herre godt ud :thumbsup:

Tænk bare på JBL L-100

saml100a.JPG

I mine øjne en absolut JBL vintage superstar. Og altid 'gode nok', uanset hvor stort udstyr, de bliver koblet på. Indbegrebet af 'rigtig' JBL 70'er lyd og total 70'er agtig, specielt med 'burnt orange' fronter. Tænk bare, - dem der har alderen til at huske det, - på alle de gul-orange og brune ting fra perioden. Om de 'spiller' godt?? Jeg synes, der er totalt fede, men det er jo op til den enkelte! Joh, det var bestemt tider.

Dem som langt de færreste havde råd til, - Olympus, studiemonitors 4350 og 4333 og flere andre, - selvom man ivrigt læste om disse lyksaligheder og forsøgte at forestille sig, hvordan de ville tage sig ud, i egen stue. . . :OLO: For nogen lykkedes det at få dem at høre, på datidens hi-fi udstillinger eller i de rigtig store butikker, - så kunne der længe drømmes igennem!!!!!

Jeg har selv været gennem alle ovenstående trængsler :QQS: helt fra begyndelsen af 70'erne, og fået bekendte og kammerater til at køre til de steder, hvor vi kunne lykkes med at høre tingene. Da jeg kom i butik, blev det hele meget lettere, forstået på den måde, at der kunne spilles, lyttes og høres, lige alt det man gad, og på rigtig mange af de rigtig gode ting.

En formiddag i '78 afleverede fragtmanden 2 lidt større og en mindre kasse i forretningen, - der stod JBL med store typer på dem alle, og selvom vi efterhånden havde set en del, aftvang de trods alt stor interesse. De blev straks båret til vores lytterum og pakket ud. Og hvad dukkede frem fra kasserne? Det absolut nyeste fra JBL:

saml212.JPG

Vi fik dem desværre aldrig til at spille rigtig godt, - jeg har dog senere fundet ud af hvorfor. Det kan vi tage en anden gang, - det er en lang historie! Men under alle omstændigheder, var det en af de ting, der gjorde indtryk. Det har i mit hoved, altid været en af disse absolutte superstars. Jeg har flere gange senere tænkt, at det kunne være spændende at finde sådan et sæt, men jeg har aldrig siden mødt dem, -

indtil fornylig. . . . . . .


P1128470.JPG


P1128488.JPG


. . . . . desværre i en noget bedrøvelig forfatning :QQS: :(

Men på trods af standen, kunne jeg bare ikke modstå fristelsen, - jeg måtte simpelthen have dem med hjem, - og det lykkedes :OLO:

Mere følger senere!

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP tirs 11. feb 2014 06:43, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf mcs_5 » ons 29. jan 2014 00:50

NikonSP skrev:Det kan vi tage en anden gang, - det er en lang historie!

Den glæder vi os til :Skor:

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf jan_stevns » ons 29. jan 2014 01:16

NikonSP skrev:-
Indenfor næsten alle fabrikater findes disse vintage superstars.

Apparater og højttalere, som af en eller anden grund, har opnået kultstatus. Ikke fordi de nødvendigvis spiller godt, selvom nogle af dem bestemt gør det. Det kan være mange andre grunde: Den største eller mindste i en serie, den mest sjældne, den dyreste, den mest komplicerede, den man bare slet ikke havde råd til dengang eller fordi man simpelthen bare synes, den ser herre godt ud :thumbsup:


Jeg vil give dig absolut ret - der er "superstars" også nogen man aldrig glemmer

Jeg havde et par franske klædeskabe , jeg bitterligt i dag fortryder måtte forlade matriklen

Billede
Cabase Brigantin V

Sådan er der jo så meget
jan_stevns
 

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf Torben » ons 29. jan 2014 02:36

Husker godt de der JBL 100 - havde selv et par - front skummet på mine smuldrede! Men de var også kønnere uden!
Er stadig på JBL - med lige stor glæde!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf hificlassic » ons 29. jan 2014 09:56

[/quote]

Jeg vil give dig absolut ret - der er "superstars" også nogen man aldrig glemmer

Jeg havde et par franske klædeskabe , jeg bitterligt i dag fortryder måtte forlade matriklen

Billede
Cabase Brigantin V

Sådan er der jo så meget[/quote]

Ja jeg har også haft Cabasse Brigantin. Noget af det bedste jeg nogensinde har haft. Så vidt jeg husker røg de til Ukraine. Det har jeg også tit fortrudt. Mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf Almarx » ons 29. jan 2014 11:40

Jeg har også gode minder om Cabasse og der faktisk et par til salg: http://www.dba.dk/hoejttaler-cabasse-311/id-1004489874/
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf snod » ons 29. jan 2014 18:43

Almarx skrev:Jeg har også gode minder om Cabasse og der faktisk et par til salg: http://www.dba.dk/hoejttaler-cabasse-311/id-1004489874/
Jeg har et par magen til ("arvet" af Gottschalck) og bortset fra at dybbassen ironisk nok ikke lige er tilstede, spiller de temmelig fornuftigt.
NikonSP skrev:Vi fik dem desværre aldrig til at spille rigtig godt, - jeg har dog senere fundet ud af hvorfor. Det kan vi tage en anden gang, - det er en lang historie!
Vi lytter gerne.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf NikonSP » lør 8. feb 2014 12:44

-
Som jeg skrev tidligere -

. . . . . desværre i en noget bedrøvelig forfatning :QQS: :(

P1128490.JPG


Finerskader:

P1128485.JPG

P1128486.JPG

P1128487.JPG

P1128479.JPG


Defekte og beskadigede enheder:

P1128492.JPG

P1128495.JPG

P1128496.JPG


Subwoofer:

P1128499.JPG

P1128503.JPG

P1128502.JPG


Frontstof/grill:

P1128472.JPG

P1128473.JPG

P1128508.JPG

P1128509.JPG


De har virkelig haft et hårdt liv!!!!!

Skaden på toppen af frontgrillen, skulle være sket ved, at højttaleren i forbindelse med en flytning, faldt af en trailer . . . . . . po::po po::po :-D :-D jawdrop* jawdrop* . . det er vist de relevante smilies i den sammenhæng!!

Ud over skaderne som vist på billederne, fremstår højttalerne generelt i noget ramponeret stand, med mange små skader på finerede og malede dele, så der forestår en større istandgørelse. På trods af alt ovenstående, er jeg stadig super glad for, at have fundet disse tidligere, - synes jeg, - JBL-superstars. Jeg skal nok få dem til at funkle igen, på vintage stjernehimlen!! :thumbsup:

Det lidt pudsige ved hele historien er så, at jeg på min vej fra hjem til arbejde og retur de sidste 8 år, er kørt forbi huset hvor højttalerne har stået i al den tid, - i en afstand af kun 75 meter, - uden at vide det mindste om det!! Gud ved, hvad man ellers sådan kører forbi rundt omkring af fine sager . . . . ?

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf felsby » søn 9. feb 2014 22:23

Flot at du har mod på at sætte disse perler i stand. Vi glæder os til at følge processen!
felsby
 
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf NikonSP » man 10. feb 2014 00:33

felsby skrev:Flot at du har mod på at sætte disse perler i stand. Vi glæder os til at følge processen!


Tak for din støtte, - og ja, der bliver nok brug for både mod og mandshjerte :thumbsup:
Jeg må se at finde det frem, I hører nærmere. . . .

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf Fredmarantz » man 10. feb 2014 01:33

Ja- de er desværre noget hærgede - :shock:

Jeg har set dem IRL - og synes, som alle, at de burde have haft en bedre skæbne. Nu er de havnet hos NikonSP og det er nok ikke så tosset - når man nu ved, hvor indædt og kompetent han går til jobbet med at "genføde" dem som de fine højttalere, det er.
Det er jo en lidt særlig højttaler, idet de mig bekendt er noget af det første, hvor man har solgt dem som et sæt MED SUB (aktiv) - og herved er gået mere ind på den del af lydfysikken, hvor man erkendte, at lave frekvenser spreder særdeles meget mere end de høje og hvor stereoeftekten i absolut væsentlig grad "sattes" af de højere frekvenser. noget, som vi i eftertiden har erfaret mange gange - men som dengang var noget særligt. Så har JBL's dengang særdeles succesfulde design-med-identitet jo også været på spil her. Flot er det altså.

Held og lykke med projektet - Harvey! :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf Louis » man 10. feb 2014 08:37

Sikke et køb! Glæder mig til at følge processen. Især hvordan du løser finerskaderne, som ser noget voldsomme ud...
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2751
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf Captain Phoenix » man 10. feb 2014 10:14

NikonSP skrev:Jeg må se at finde det frem, I hører nærmere. . . .

Det skal blive spændende at følge - og når man husker Harvey's Citation Receiver fra seneste træf (flot!!!) ender dette projekt sikkert også på smukkeste vis.
Selv om både finér og stof kræver en indsats, er det værste nok i virkelighed den trykkede 066-diskant (følsom, kan ikke skilles ad - og sygt svær at finde brugt…)

God kamp!

PS: Før jeg i 1977/78 købte mine JBL L-300 (som jeg ALDRIG!!! skulle have solgt) overvejede jeg faktisk seriøst L-212 i stedet. L-300 vandt på at de var mere "prof og rigtige" højttalere (15" bas, kompressions-driver & mellemtone-horn, 077-prisme-diskant - hva'ba'?) - men jeg tror faktisk L-212 var prissat højere.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf No1 » man 10. feb 2014 13:41

Her lidt priser fra HIFI Årbogen 1978 hvis det skulle være :
JBL priser - 01.jpg

Top-sejt sæt det der L-212 :cool1: God arbejdslyst ;)
ps mht til reparation af diskant - har ikke fået tjekket dette klip ordentligt ud, men er der ikke
én her der i hvert fald kan skille sådan én ad ? http://www.youtube.com/watch?v=1aZGtaiLSH4
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf Captain Phoenix » man 10. feb 2014 16:49

Jeg torskepande…
Her har jeg i over 25 år med 066-enheden gået og troet at selve enhedens for- og bagstykke var nittet sammen - og derfor ikke var til at adskille.
Men jeg ku' jo ha' sagt mig selv, at JBL ikke nitter dén slags.
De skruer det sammen.
Så det kan skilles ad og serviceres.
For de er prof'er hos JBL, er de.

Min misforståelse kommer af følgende:
Når man kigger på 066'erne forfra, er der intet der peger på adskillelses-muligheder
(billederne er at min reserve-enhed, der mangler en smule alu midt på domen).

JBL-066-1.jpg

Og bagfra ses der heller ikke noget at skrue i, men man kan se bunden af hvad jeg troede var nitter (men som altså er skrue-ender).

JBL-066-2.jpg

Men der er en pap-ring klæbet på og som kan løftes/demonteres, så man kan komme til skruerne forfra og derved skille enheden ad.

JBL-066-3.jpg

Så blev jeg klogere - og Harvey's trykkede membran må lettere kunne rettes ud (hvis der ikke kan skaffe en ny - dét bliver nok svært).

Tak for siden fra HiFi-årbogen - den har jeg drømt ved længe dengang.
L212 var faktisk ikke dyrere (prisen for L-300 er pr. styk - de stod til ca. 12.500,-/stk da jeg købte mine).
Men Paragon'en (som jeg også tænkte på at købe dengang) var - den kostede 43.500,- husker jeg. Det var jo noget mere end de 25-28.000,- et sæt L-300 kostede (og en mundfuld, når man stadig gik i gymnasiet…) - men de ville sikkert kunne indbringe det 3-4-dobbelte i dag.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster