Kabinet boost

Alt om GDS

Kabinet boost

Indlægaf rørglad » ons 29. jan 2014 16:13

DSC01006.jpg
DSC01005.jpg
Den fine Newcord reciever tænkes præsenteret på træffet. Har lige haft strøm på efter et par år, og den spiller!!
Kabinettet er uden hak og skrammer, men ser lidt tørt ud. Tænkte på at gi den gang Junkers møbelrens og køkkenbords olie, som på et køkkenbord giver en blank og vandafvisende overflade.
Husker at der har været en ekspertudtalelse her på sitet (og det var ikke Junker ingredienser). Findes han endnu, eller er der andre, der vil byde ind?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Kabinet boost

Indlægaf Klausen » ons 29. jan 2014 16:18

Der findes et hav af plejemidler til træ, det nærmer sig squ' helt religion at skulle give sin mening om det.
Men en gang olie af en eller andet slags eller noget ganske alm, bivoks.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Kabinet boost

Indlægaf DJ Poul O » tors 30. jan 2014 00:19

Jeg deler gerne en erfaring ud i træpleje - uden religiøse bagtanker:

Metoden kaldes oliepolering og kommer fra en af mine bøger om istandsættelse af gamle møbler.

Der skal bruges to ting; vegetabilsk terpentin (også kaldet fransk terpentin) og jomfru linolie.

Først tørrer man naturlig snavs af. Hårdt opvreden klud med vand. Det kan være nødvendig med lidt grundrens.

Når træet er helt tørt giver man det en gang terpentin (husk nu for guds skyld - ups, så blev det religiøst alligevel - at bruge vegetabilsk terpentin). Så er træet blevet ganske affedtet.

Bland terpentin og linolie 50/50. Jeg bruger et gammelt syltetøjsglas med låg, så kan blandingen gemmes, og det er nemt at dyppe en klud i.

Det affedtede og tørre træ får en ordentlig omgang. Giv det bare rigeligt. Efter et døgn tørres den overskydende olie af. Terpentinen er fordampet. Rigelig med frisk luft.

Gentag smørring.

Man bestemmer selv hvor mange gange. Træet skal bare mættes godt.

Måske trænger træet til lidt pudsning. Brug finere og finere sandpapir efter hver aftørring. Fra 360 og op. Gerne op til korn 1000 eller højere, jo hårdere trætype. Over korn 400 hedder det vådslibepapir. Brug en slibeklods med blød bund, filt eller andet. Og slib kun i årernes retning.

Efter sidste gang mætning skal der poleres. Efter at have prøvet lidt forskelligt kan jeg anbefale de pudseklude der bruges til gulvbehandling. Nogle store syntetiske klude til gulvafsliberen. Klip stykker ud der passer til slibeklodsen.

Det tager en del tid, men er ikke svært, og det bliver meget flot.

Og husk at de oliere klude kan selvantænde! Så ikke noget med papirkurv.

God arbejdslyst
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Kabinet boost

Indlægaf Captain Phoenix » tors 30. jan 2014 00:40

Klausen skrev:Men en gang olie af en eller andet slags eller noget ganske alm, bivoks.

Når der er tale om lys eg - og det ser sådan ud på fotoet - vil jeg også anbefale bivoks (f.eks. Junckers) efter en rengøring og let slipning med korn 320-400. Hvis der bruges meget finere kortstr. bliver overfladen meget glat, hvilket ikke klæder alle træsorter/kabinetter.
Tør det voks, der ikke er suget ind efter 10-15 min. af med en blød klud. Gentag evt behandlingen næste dag når træet har suget det hele til sig.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Kabinet boost

Indlægaf DJ Poul O » tors 30. jan 2014 12:04

Helt enig mht bivoks. Giver et mere neutralt resultat. Min oliering giver, hvad jeg vil kalde en varmere glød. En smagssag.

Det med den vegetabilske terpentin som afrensning, har ingen indvirkning på det færdige resultat. Det er bare en god måde at få affedtet på. Uanset hvad der kommer på, skal træet være rent.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: Kabinet boost

Indlægaf rørglad » tors 30. jan 2014 17:08

Jeg takker !!
Så er spørgsmålet bare, om den kan være klar til 1. marts?
Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Kabinet boost

Indlægaf his067 » tors 30. jan 2014 17:27

Selvom de ikke ville give mig en læreplads efter min studentereksamen, synes jeg sgu den er flot. Og så vidt jeg husker lyder de også godt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Kabinet boost

Indlægaf rørglad » tors 30. jan 2014 20:25

his067 skrev:Selvom de ikke ville give mig en læreplads efter min studentereksamen, synes jeg sgu den er flot. Og så vidt jeg husker lyder de også godt.


Helt enig!
Den kom på markedet i Beomaster 3000 storhedstid, som den efter min mening fuldstændig tog pynten af (samme prisklasse ca. 2500kr)
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Kabinet boost

Indlægaf his067 » tors 30. jan 2014 23:01

Det er bare ærgreligt at der er så få af dem.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 117 gæster