Modifikation af vintage HiFi

Alt om GDS

Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf x-tian » fre 31. jan 2014 15:19

Så langer jeg nok hånden i et hvepsebo.
Hvad er jeres holdning omk. modifikation (forbedring af lyd / elektronik)

Jeg personligt har ingen skrupler ved at bringe et delefilter up to date med moderne kondensatorer, spoler med tykkere tråd og bedre kabelføring i højttalere.

Jeg har jo denne forba.... pladespiller som de fleste ved fylder meget i min verden lige i øjeblikket :Skor:
Jeg har lavet en ny (forsøgs) armbase i pom til min Formular 4 arm, det har gjort lydbilledet meget mere roligt så jeg har nok fået ramt på nogle uheldige resonanser, det kan jo bare gøres om igen. Jeg har tanker om at gøre plinten tungere med blygummi men står og vakler en lille smule, for en modifikation af den type kan det jo ikke bare gøres tilbage igen, men tricket er kendt i rigtig lang tid.

Jeg har heller ikke det fjerneste problem med at skifte kondenstoere, IC kredse lave om på stelveje større lytter i strømforsyningen, Impedanstilpasse ind og udgange etc. i div. forstærkere og lign. så længe det ikke går ud over funktionen og udsenet.

Jeg syntes at lave komplette nye delefiltre i en JBL er at gå for langt da man piller ved det specielle lydbillede producenten har lagt meget arbejde i. Så skal man vælge en anden højttaler hvis det skal være vintage (Ja folk der har oplevet mine Trapezer ved at jeg ikke er helt tro over for denne holdning :oops: )

Jeg syntes at dette kunne være spændende at få belyst stemningen mht. dette emne.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf spuncut » fre 31. jan 2014 17:11

Hej x-tian
Interessant emne som ofte berøres her på sitet når gammelt Hi-Fi skal istandsættes.
Emnet deler medlemmerne i to grupper, dermed ikke sagt at de helt store sværdslag har fundet sted :
1. Vintagegruppen som i videst mulige omfang benytter komponenter som er identiske med de originale.
2. Hi-Fi-gruppen som anerkender at komponenterne er blevet bedre i tidens løb og gerne feks. skifter fra lytter til filmcaps og til mere støjsvage transistorer for at opnå en kende højere grad af Hi-Fi.

Mit eget tilhørsforhold afhænger meget af hvilket apparat jeg står med. Er det et apparat som har en særlig bevaringsværdig lydkarakter så synes jeg at man skal have respekt for det og passe på ikke at skylle barnet ud med badevandet.
Er det et apparat som har nogle kendte skavanker, så mener jeg da at man bør søge at løse dem på mest skånsomme vis.
Jeg er tilbageholdende med irreversible modifikationer, men apparatet skal virke og ydelsen er nu engang det som betyder mest for mig. Til eksempel så elsker jeg den særlige Hafler-lyd, men den forsvinder jo ikke ved at doble ladekapaciteten, snarere tværtimod.
Apparater som ikke tiltaler mig lydmæssigt bliver sat i stand og solgt videre til dem som kan udvise den fornødne påskønnelse.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf Tube mania » fre 31. jan 2014 18:31

Jeg vil jo nok sige at man kan lave lidt om med måde. Er det en modifikation når jeg sætter 4 silicium dioder i min Tandberg båndoptager ...eller er det bare en nødvendig reparation. Jeg hælder til det sidste fordi jeg ikke kan gå ud at købe en ny selen ensretter. Men jeg afstår fra bevidstløs modifikation hvor man til sidst ikke kan kende apparatet..altså hvor man laver om på konstruktionen. Så synes jeg at hvis man er SÅ dygtig burde man kunne fabrikere et helt nyt og anderledes/bedre apparat.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf dfms » fre 31. jan 2014 19:56

spuncut skrev:dermed ikke sagt at de helt store sværdslag har fundet sted :


Jo de har:
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=585&t=2316

:p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf mcs_5 » fre 31. jan 2014 20:14

Tube mania skrev:Jeg hælder til det sidste fordi jeg ikke kan gå ud at købe en ny selen ensretter.

Det kan du da sagtens gøre - de er bare lidt dyre ;)

Det er mindst en fabrik i Tyskland der stadig laver selenensrettere. Du sender den gamle ned til dem, og de laver en ny...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf Tube mania » fre 31. jan 2014 21:54

Jeg synes det er en fin båndoptager, men jeg tror jeg nøjes med dioderne...så ved jeg det holder også når den næste ejer skal have den i mange år.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf acj1980 » fre 31. jan 2014 22:26

Tube mania skrev:Jeg vil jo nok sige at man kan lave lidt om med måde. Er det en modifikation når jeg sætter 4 silicium dioder i min Tandberg båndoptager ...eller er det bare en nødvendig reparation. Jeg hælder til det sidste fordi jeg ikke kan gå ud at købe en ny selen ensretter. Men jeg afstår fra bevidstløs modifikation hvor man til sidst ikke kan kende apparatet..altså hvor man laver om på konstruktionen. Så synes jeg at hvis man er SÅ dygtig burde man kunne fabrikere et helt nyt og anderledes/bedre apparat.


Enig med Tubemand!


med den tilføjelse af tingene skal være som fabrikanten lavede det, der er ingen grund til at lege den lille ingeniør og tro man er bedre end de, der i forvejen har lagt mange timer i det arbejde der har ført til man står med det færdige produkt
acj1980
 

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf Nillerviborg » lør 1. feb 2014 00:41

- Den er delt - Som vel nærmest et Tve-Ægget sværd.
Jeg ser - Sjovt nok - ret meget ældre ( Gammelt ) ødelgat defekt elektronik, som nogen forventer kan bruges hver dag. Vores skræmmebillede er en Luxman L550. Det er en heeelt fantastisk Fin Forstærker, der både varmer heeelt rigtigt, og ser heeeelt rigtigt ud, og vejer helt rigtigt, og alt det er - Men oftest spiller de som en pose pebernødder.
Ikke fordi de ikke er lavet rigtig, men fordi de er "gamle og slidte". De varmer som bare helvede, og vi ser typisk i størrelsesordenen 50-80 lytter der skal skiftes i disse, vi ser dem typisk med en brændt udgang som følge af tørt kølepasta der ikke længere kan aflede varmen. Og når sådan en så skal bruges til hverdag, så er det renovering med nye Sanken Ring-Emittor Match Grade transistorer, i stedet for de gamle Toshiba - som i øvrigt ikke kan skaffes længere - Og så er vi jo i kætteri - eller hvad ??
- Jeg vil kalde det nænsom renovering og restaurering - Vi bruger bedste nyere alternativ, og vi skifter delene fordi de er defekte. I øvrigt er en _Komplet_ renovering, så den spiller som fuglene synger, en opgave der ikke er for amatører, og en opgave til måske 3500-5000 - Alt efter "skaden" den er indlevert med.
Og en L550 hører vel til de efterhånden sjældnere ting, så ovenstående mener jeg er OK - Og de spiller _Virkelig_ godt efterfølgende.!!
Så finder der de produkter der findes en milliard af, altså "opfej fra gulvet" og "gadehjørne-fyld". - Ting der er hverken sjældne eller bevaringsværdige. Lad da endelig folk skamfere dem til ukendelighed, bare det morer dem, og de får en højere brugsværdig ud af det.

Selv har jeg en Phase Linear 400 Series Two der skal under kniven i nyere tid - De i de sidste publikationer beskrevene opdateringer og modifikationer vil blive udført - Men ellers vil der ikke blive krummet et komponent-ben på den - andet en defekte ting.
Og denne er så sjælden, så det er Beyschlag Kulfilm udmålt til 1% tolerancer mm., så den er på sit højeste når den er færdig. - Måske den skal med til træffet ?? - Jeg har vist sager til og lave det meste af et Vintage Recording Studio, incl MoFu Vintage Mixer, JBL Monitorer og alt der tilhører - Der kunne den gode gamle Bob Carver Konstruktion nok sætte prikken over i'et. ...

Så sjældne ting Nænsomt Renovering, Almindeligt forekommende skrammel ?? - Youuuu Chuuuuuuse. . ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf acj1980 » lør 1. feb 2014 01:23

Ekvialente transistorer som erstatninger ser jeg nu heller ikke som en skamfering, heller ikke en pæn montering af nye komponenter så længe det er i ånden af hvordan alt andet er monteret i apparatet, så er kan jeg sagtens følge dig Lars.

Uhh de Juksmanns kunne drive os til sindsyge på værkstedet, med deres fordømte møg kondensatorer, loddeøer der faldt af bare man så på den samt dårlige lodninger og print der var brændt igennem omkring effekt modstande,disse ting var nu værst for de fra 80erne, de gamle fra 70erne var noget bedre mht. holdbarhed.
acj1980
 

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf Tube mania » lør 1. feb 2014 01:41

Helt enig :thumbsup:

Jeg synes også jeg jævnligt er stødt på heat-pipes der var uden virkning ...både i L550 og andre af deres forstærkere...kan man gøre noget ved dem? Hvad er det for en væske der fiser rundt inden i dem? Køler-væske :lol:

Almindeligt forekommende skrammel?? Det gider jeg ikke spilde krudt på...hvis det kan bruges til noget bliver det sendt videre :Skor: Til hvem der vil have det...det har jeg gjort meget.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf spuncut » lør 1. feb 2014 02:13

dfms skrev:
spuncut skrev:dermed ikke sagt at de helt store sværdslag har fundet sted :


Jo de har:
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=585&t=2316

:p


Nårh ja ok ;) en mindre batalje ....
Skal der males så gør det dog for pokker ordentligt.
http://www.chambonino.com/geloso/geloso5.html
...eller nyd patinaen. Fuskere kommer ikke i vintagehimlen :lol: :lol:

"Almindeligt forekommende skrammel" aner ikke hvad det skulle dække over ??
Mit eget interesseområde er den gode mellemvare. High-end eller kult -apparater bliver ofte solgt, da jeg typisk ikke selv forstår at påskønne dem.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf Nillerviborg » lør 1. feb 2014 23:17

"Almindeligt forekommende skrammel" = fx. B&O, alt andet end BM/BL5000, BM4400 og ganske få andre perler. ...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Modifikation af vintage HiFi

Indlægaf acj1980 » søn 2. feb 2014 03:02

Nillerviborg skrev:"Almindeligt forekommende skrammel" = fx. B&O, alt andet end BM/BL5000, BM4400 og ganske få andre perler. ...



Godt man har en 4400 så :lol: :lol: :lol: :lol:
acj1980
 


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 149 gæster