Hjælp til nye skumkanter JBL L36 ny udvikling

Alt om GDS

Hjælp til nye skumkanter JBL L36 ny udvikling

Indlægaf x-tian » tors 20. feb 2014 14:49

Hej er der nogen der har lyst til at skifte kantophæng på mine basenheder til mine JBL'er ??

Jeg er for pivet har læst vidt og bredt om det men tør simpelthen ikke :oops: (selvom jeg har reconet adskillige PA-enheder).
Jeg har et repkit med center cone (om den så skal bruges er vist en smagssag) kanter og lim.



Med venlig hilsen
Senest rettet af x-tian søn 23. feb 2014 15:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf Nillerviborg » tors 20. feb 2014 19:32

Aaaerh....

- Der skal da et originalt ConeKit til i stedet for det der med kanter...!!?? - Hvilke basser sidder i ???

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf x-tian » tors 20. feb 2014 20:46

Ja Lars du har ret men det er bare det at et Reconekit får man ikke bare kastet i nakken, jeg skal også have fundet en forstærker til dem og signalkilde, så skal kondensatorene jo lige skiftes etc etc. og det koster jo alt sammen Hulk hulk. Og jeg har kanter, Jeg har ikke rigtigt noget at bruge JBL'erne til lige nu. Men det irriterer mig at de ligger og er ubrugelig.

For at svare på dit spørgsmål så er enhederne der sidder en 125A ifgl.
http://audio-database.com/JBL/speaker/l36-e.html

Så bare for at få dem op og kører så nye skum-kanter

Jeg viste at jeg ville hører fra dig. Spørgsmålet var bare hvornår ;)

Hygge

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf Nillerviborg » tors 20. feb 2014 22:58

Jaeh... - Det bør være 125A, men hvad sidder der i ???
Til information koster et hvidt org. conekit til LE14A ( C8RLE14A ) ca. 500,-, mens det sorte er noget dyrere ( C8RLE14H-1 ) ca. 1200,- . ...
Jeg kan da lige undersøge C8R125A i morgen - hvis vores amerikaner svarer...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf x-tian » fre 21. feb 2014 00:02

Hej Lars

Så fik jeg rykket en af JBL'erne ned fra hylden fjernet indpakningen og skruet enheden ud og det er en 125A.
Det regnede jeg også med da jeg har fået dem af en højttaler konstruktør (fra en tidligere stor højttaler fabrik her i området) han havde købt dem fra nye og da ophænget gik i stykker lagde han dem ud i sin lade hvor jeg tilfældigvis kom forbi og bemærkede "Hvad fan... du har da et par fine JBL'er der" svar på det var "vil du ha dem" Så min totale pris kan sagtens bærer reconekit :-) De er tilmed pæne i fineren og frontstoffet. og hvis der kan fås totale kit til omk. 500,- stykket så bliver man jo nødt til det :-) så har jeg heller ikke det fjerneste problem med selv at klare reparationen.

Det er foresten nogle rigtig flotte enheder de der 125A både forfra og når de er ude. Syntes jeg

Jeg ville bare være rigtig ked af hvide membraner (de hører kun til i Yamaha's NS 10 'ere (oven på en studiemikse) som kun kan bruges til at mikse vokaler på i nærfeldt).

Så Lars jeg vil være dig taknemlig hvis du kunne tage kontakt til det amerikanske og er prisen på et hvidt reconekit på det halve må jeg jo tage det op til overvejelse (NS 10 Look alike hmpf.)


Mvh
Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf Captain Phoenix » fre 21. feb 2014 09:10

Hej x-tian

Meget godt og heldigt spottet - et sæt L36 til nul kroner bliver man da glad af.
Har et par spørgsmål ift dit rep-projekt:
x-tian skrev:...hvis der kan fås totale kit … så har jeg heller ikke det fjerneste problem med selv at klare reparationen

Det burde vel ikke være sværere at montere nye kanter end et helt recone-sæt (?).
    Med nye kanter beholder man "spideren" (ophænget tættest på magneten) og skal lime det nye ophæng på først membranen og så på chassiet.
    Med et recone-sæt er ophænget limet på membranen, men der skal limes både spider og ophæng mod chassiet.
Med bevarelse af spideren har man den fordel, at den ene del af centreringen bibeholdes - jeg vil da sige at det var lettere/bringer færre parametre i spil.

x-tian skrev:Jeg ville bare være rigtig ked af hvide membraner … og er prisen på et hvidt reconekit på det halve må jeg jo tage det op til overvejelse

Hver mand m/k må jo selv om hvordan han renoverer sit vintage-grej. Men det kan måske synes lidt mystisk hvis man på den ene side går efter recone for at "gøre det rigtige" - og så på den anden side vælger en udgave, der aldrig har været meningen i dén højttaler. Og ved et salg kommer merudgiften til de sorte sikkert ind igen hvis køber går efter org-tilstand.
(Ja - jeg véd: det er let at blive opfatte som purist for andres penge ;) )

En mere generel betragtning:
Ud over at recone er mere "kosher", "halal" (fortsæt selv) har jeg svært ved at se argumentet for at højttaleren bliver bedre (akustisk, optisk) end med nye kanter (hvis disse matcher højttaleren 100% og er monteret korrekt). Og et sæt kanter koster da ihvertfald ikke 1200,-
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf x-tian » fre 21. feb 2014 10:47

Jeg har reconet en del enheder og den helt klare fordel er at man bla. får renset magnetgabet og der kommer nye svingspoler i (de gamle har skrabt mod magnetgabet og lakken har sikkert taget skade. desuden er svingspolerne sikkert blevet lettere brændt (jeg spiller aldrig med underdimensioneret forstærkere) pappet bliver nyt og er ikke "blødt" som det jo bliver efter hånden.
Desuden er jeg tryk ved selv at recone da jeg har fuldstændig styr på min svingspole/spider i forhold til magnetgabet ved guides der sættes ned mellem svingspole og magnetgab og kantophænget giver sig selv jo når det hele er fikseret.

Så lang så godt ;)

Jeg følger ikke bare Lars fordi han ydre sin mening (gudskelov) men fordi jeg i bund og grund er enig med ham på netop dette punkt ;)

Ja som jeg skriver så gælder det bare om at være heldig :cool1: mht. anskaffelsen og du har ret der giver sikkert værdiforøgelse med sorte enheder . MEN jeg vil ikke af med dem, så på det punkt er det ligemeget (mine sønner har problemet når de skal arve I don't care )

Jeg har nye skumkanter til dem.

Jeg er ved at se om jeg kan få fat på et par nyreconet 125A (800,- dkr for 2 stk pluds forsendelse)fra en polsk auktions side jeg har en ven der kan polsk og jeg prøver at få ham til at hjælpe så det kan være jeg er heldig endnu en gang :GFG:

Hehe ja at bruge andres penge er altid nemt ;) men eftersom jeg har nogle forholdsvis dyre hobbyer (Biler og HiFi) bliver jeg nogengange nødt til at prioritere :'(

En lille kuriositet der står ikke Decade på dem
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf MDA » fre 21. feb 2014 10:57

Hvad hedder denne polske auktionside?
Jeg skal nok holde mig fra de enheder! Jeg er bare nysgerrig for at se hvad de ellers har til salg ud over elektronik.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf x-tian » fre 21. feb 2014 11:08

http://allegro.pl/

Mht. enheder så regner jeg med at man opfører sig som en gentleman ;)

Hvis man leder efter noget specifikt så er det den her der virker
http://www.hifishark.com/

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf Nillerviborg » fre 21. feb 2014 11:12

Captain Phoenix skrev:Hej x-tian

Meget godt og heldigt spottet - et sæt L36 til nul kroner bliver man da glad af.
Har et par spørgsmål ift dit rep-projekt:
x-tian skrev:...hvis der kan fås totale kit … så har jeg heller ikke det fjerneste problem med selv at klare reparationen

Det burde vel ikke være sværere at montere nye kanter end et helt recone-sæt (?).
    Med nye kanter beholder man "spideren" (ophænget tættest på magneten) og skal lime det nye ophæng på først membranen og så på chassiet.
    Med et recone-sæt er ophænget limet på membranen, men der skal limes både spider og ophæng mod chassiet.
Med bevarelse af spideren har man den fordel, at den ene del af centreringen bibeholdes - jeg vil da sige at det var lettere/bringer færre parametre i spil.

x-tian skrev:Jeg ville bare være rigtig ked af hvide membraner … og er prisen på et hvidt reconekit på det halve må jeg jo tage det op til overvejelse

Hver mand m/k må jo selv om hvordan han renoverer sit vintage-grej. Men det kan måske synes lidt mystisk hvis man på den ene side går efter recone for at "gøre det rigtige" - og så på den anden side vælger en udgave, der aldrig har været meningen i dén højttaler. Og ved et salg kommer merudgiften til de sorte sikkert ind igen hvis køber går efter org-tilstand.
(Ja - jeg véd: det er let at blive opfatte som purist for andres penge ;) )

En mere generel betragtning:
Ud over at recone er mere "kosher", "halal" (fortsæt selv) har jeg svært ved at se argumentet for at højttaleren bliver bedre (akustisk, optisk) end med nye kanter (hvis disse matcher højttaleren 100% og er monteret korrekt). Og et sæt kanter koster da ihvertfald ikke 1200,-


Hejsa..:
- De gange jeg har splittet højttalere ad for Reconing, har svingspolen altid været beskadiget i en eller anden grad - hvilket i sig selv taler for komplette cone-kits hvis de findes, og er betalbare - jeg har ikke lyst til og spare en tusse på højttalerne for og få en rep. af forstærker til 1500-2000 som risiko.
Sekundært..: Der findes ingen originale skumkanter til JBL'er , dermed vil enheden ikke længere være "original", og vi har ingen mulighed for at kontrollere om de overholder spec's længere.
3..: De fleste JBL'er er ophænget underlimet - Det er svært, så mange GDS-Kantmontører "springer over" og monterer på oversiden.
4..: Mange bruger kontaktlim - Det er ikke godt nok. Det skal limes med Moyen RS3087 - medfølger originale kits

Så er der svingspole-gabet som man kan rense og inspicere, samt de medfølgende vækrtøjer der gør reconing'en så nem, at alle kan klare det.
Det som tager tid er rengøring af den gamle kurv, der er ikke noget hokuspokus i og montere det nye kit når det er org. JBL - Alle dele og centreringsværktøj medfølger.

- - -
Mhp. Sorte / hvide membraner..: Det er forholdsvis specielt for LE14H at de findes både i sort og hvid, og udelukkende for at illustrere at komplette kits ikke nødvendigvis koster en formue at jeg nævner de to varianter - da vi netop er i gang med en sådan renovering. ... ;-))

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf x-tian » fre 21. feb 2014 11:15

Ps. helt gratis var de nu ikke jeg gav 2 øl som vi delte (ingen skal sq kalde mig nærig!!)

I må have en rigtig god weekend

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf x-tian » fre 21. feb 2014 11:37

Hmm Lars jeg har nu aldrig brændt en forstærker af pga. kortsluttet svingspole når det er sket plejer forstærkeren bare at brænde kobber / alu tråden over lige inden svingspolen men det har jo været også været Pa forstærkere. Og jeg har sørme himlet nogle basenheder (Tidl. Live lydmand mest til Rock i den lidt hårdere ende)
Jeg har aldrig reconet HiFi enheder så jeg ved ikke om de har samme sorte svingspoler når man skiller dem ad som PA-enheder har !

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36 ny udvikling

Indlægaf x-tian » søn 23. feb 2014 16:01

Så fik jeg taget mig samme til selv at skifte de kanter
Det gik veldig godt. Jeg skiftede også centerdomen da jeg så kunne komme ind og centrere svingspolen i forhold til magnetgabet.

Men enheder skraber overhovedet ikke på når men trykker den indad (få en chokerende oplevelse på youtube ved at se hvordan "professionelle firmaer" skifter kanter ) og hvis det havde været en komplet reconing var det en 100% succes. men ved at sveepe enheden kan man høre at den ene enhed har skidt i magnetgabet og den anden har en "oval" svingspole (højst sangsynligt overophedet svingspole) skumkanterne er selvfølgelig centreret med mindst mislyd ved værste frekvens med størs amplitude begge enheder har samme DC impedans og induktion.


Så det beskæftiger det Lars har skrevet !


Mig og Lars kan tage en snak om hvorvidt det er sangsynligt at man kan brænde en forstærker af ved kortsluttet svingspole, jeg tror ikke med de forstærkere jeg ynder at bruge der er noget problem men måske med mere følsomme kan der måske være noget .

Nye kantophæng skal kun bruges hvis man ikke kan få original recone kit ! og så skal speideren også afmonteres fra kurven og magnetgab rengøres og svingspoler rettes op / omvikles. Og så er vi vel oppe på¨en arbejdstid på 10 - 15 timer for et sæt (jeg brugte ca. 4 timer)

Men når jeg spiller musik / muzak (afhængig om man er enig med min musik smag :p ) så er der ingen mislyde (med den forstærker jeg har på nu) Så mine L36'ere bliver kørende som de er, indtil en djævel fare i mig og jeg reconer dem rigtigt. For det skal gøres, dette var kun en lappeløsning ! (ligesom at blande scilicone op men zylen og smøre smuldrene kantophæng med det).

De enheder på den polske side slås I bare om :p da jeg selv vil recone mine enheder Når den tid kommer.
http://allegro.pl/jbl-model-125a-decade ... source=mlt

Det var så mine erfaringer og mening om refoamning af enheder .

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36 ny udvikling

Indlægaf Nillerviborg » man 24. feb 2014 21:34

- Jeg har lige fået svar fra US i dag... - C8R127A som cone kit'et koster, kan ikke leveres længere - Så det er da super at det lykkedes og lav dem...!!
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Hjælp til nye skumkanter JBL L36

Indlægaf Captain Phoenix » man 24. feb 2014 22:13

Nillerviborg skrev: - De gange jeg har splittet højttalere ad for Reconing, har svingspolen altid været beskadiget i en eller anden grad - hvilket i sig selv taler for komplette cone-kits hvis de findes, og er betalbare - jeg har ikke lyst til og spare en tusse på højttalerne for og få en rep. af forstærker til 1500-2000 som risiko.

Nu er trådens oprindelige emne vist landet (nye kanter monteret - og org. recone-kits udsolgt) så:
Lars - har du mulighed for at tage et par typiske, beskadigede svingspoler med til træffet?
Jeg kunne godt tænke mig at se, hvad det er, der sker (og som taler for reconing ift "bare" nye kanter).
De 20-30 enheder, jeg har sat nye kanter på, har - heldigvis - ikke haft problemer i form af "skraben på" eller andet, der har påvirket gengivelsen hørbart. Derfor har jeg ikke rigtig kunne finde begrundelsen for at recone - måske jeg bare har været heldig, at der ikke er spillet på enhederne med defekte/forsvundne ophæng, så skaden ikke er sket endnu.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster