Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Alt om GDS

Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf Claus H » man 31. mar 2014 22:10

Hej

Et emne jeg ikke er sikker på så her kommer spørgsmålene. Jeg ved at folk før har skiftet dette også at montere Phono hun terminaler på deres pladespilleren.


* er de standarte original signal kabler ikke målt ud mht rigtige længde og testet med dette ?
* originaliteten på pladespilleren frafalder naturligvis ved montering af Phono hun stik.
* at bibeholde originaliteten er en vigtig faktor for mig ved renovering af diverse Hi-Fi udstyr.



Hvad er jeres erfaring og tanker omkring dette?
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf acj1980 » man 31. mar 2014 23:50

udmålt fra hvilken lægde tænker du på?? tænker du på den ohmske værdi har 1 eller 2 meter intet at sige, heller ikke på lyden, pladefræseren er DIN så gør du ved den DU finder bedst!
Den er jo stadigvæk "original" hvis du montere andre stik på, så længe man holder sig fra at skifte f.eks tonearmen ud
acj1980
 

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf mcs_5 » tirs 1. apr 2014 00:14

Claus H skrev:* er de standarte original signal kabler ikke målt ud mht rigtige længde og testet med dette ?

Hvad er den rigtige længde? Afstanden til din (for)forstærker? Hvis du bruger MM-pickup, skal du bruge kabel med lav kapacitet (tykt), og gerne på maks. en meter. Kapacitet og længde er mindre kritisk med en MC-pickup.

Hvad er jeres erfaring og tanker omkring dette?

Hvis det kabel der sidder der er dårligt, så skift det. Jeg synes stikkene plejer at være værre end kablet, så du kunne jo også bare montere bedre stik.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. apr 2014 00:18

acj1980 skrev:udmålt fra hvilken lægde tænker du på?? tænker du på den ohmske værdi har 1 eller 2 meter intet at sige, heller ikke på lyden, pladefræseren er DIN så gør du ved den DU finder bedst!
Den er jo stadigvæk "original" hvis du montere andre stik på, så længe man holder sig fra at skifte f.eks tonearmen ud


Hvis det betyder, at man skal have monteret en plade eller/og lave en udfræsning i kabinettet til stikkene på pladespilleren, vil jeg altså ikke sige, at det længere er originalt - eller misforstod jeg dig her?.

Hvis det gamle originale kabel/stik er defekt, vil det for mit vedkommende være ok at udskifte det med et ca. tilsvarende, men montere på samme måde som det gamle - og hvis det er vigtigt for dig at bibeholde originaliteten på pladespilleren, hvilket jeg godt kan forstå, vil jeg mene, at det er sådan, du skal gøre.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf acj1980 » tirs 1. apr 2014 00:44

mcs_5 skrev:
Claus H skrev:* er de standarte original signal kabler ikke målt ud mht rigtige længde og testet med dette ?

Hvad er den rigtige længde? Afstanden til din (for)forstærker? Hvis du bruger MM-pickup, skal du bruge kabel med lav kapacitet (tykt), og gerne på maks. en meter. Kapacitet og længde er mindre kritisk med en MC-pickup.

Hvad er jeres erfaring og tanker omkring dette?

Hvis det kabel der sidder der er dårligt, så skift det. Jeg synes stikkene plejer at være værre end kablet, så du kunne jo også bare montere bedre stik.

Mikkel


Mikkel.. vil du så også udskifte de meget tynde ledninger i selve pick-up armen med store tykke ledninger grundet mindre kapacitet? altså vi snakker om LF, lav frekvens, man skal ikke være bange for at diskantområdet ryger, for det gør det nu ikke på nogen måde.

@Frede, at udfræse er bestemt ikke min stil.. jeg tænkte kun mht ledning med andre stik, jeg ville aldrig lave om eller modificere chassis eller noget udvendigt
acj1980
 

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf mcs_5 » tirs 1. apr 2014 00:52

acj1980 skrev:Mikkel.. vil du så også udskifte de meget tynde ledninger i selve pick-up armen med store tykke ledninger grundet mindre kapacitet?

Nej, selvfølgelig ikke.

altså vi snakker om LF, lav frekvens, man skal ikke være bange for at diskantområdet ryger, for det gør det nu ikke på nogen måde.

Prøv lige at måle kapaciteten på tyndt signalkabel, og slå så op hvad ekstra kapacitet gør ved frekvensgangen på en MM-pickup. Det er absolut ikke diskantmangel der er problemet - tværtimod...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf acj1980 » tirs 1. apr 2014 00:56

mcs_5 skrev:
acj1980 skrev:Mikkel.. vil du så også udskifte de meget tynde ledninger i selve pick-up armen med store tykke ledninger grundet mindre kapacitet?

Nej, selvfølgelig ikke.

altså vi snakker om LF, lav frekvens, man skal ikke være bange for at diskantområdet ryger, for det gør det nu ikke på nogen måde.

Prøv lige at måle kapaciteten på tyndt signalkabel, og slå så op hvad ekstra kapacitet gør ved frekvensgangen på en MM-pickup. Det er absolut ikke diskantmangel der er problemet - tværtimod...

Mikkel



Ja undskyld mig mikkel, men så kan jeg ikke se pointen ved at det er så vigtig at den ene meter ledning skal være så bestemt, når de som er i tonearmen allerede ER ret så tynde, selvfølgelig skal man ikke bruge noget lorte kabel som billigt koreaner eller kinøjser kabel, men har nu aldrig hverken set eller hørt det skulle ha nogen som helst indflydelse, men jeg vil super gerne se det eller høre det :-)
acj1980
 

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf mcs_5 » tirs 1. apr 2014 01:10

acj1980 skrev:Ja undskyld mig mikkel, men så kan jeg ikke se pointen ved at det er så vigtig at den ene meter ledning skal være så bestemt, når de som er i tonearmen allerede ER ret så tynde, selvfølgelig skal man ikke bruge noget lorte kabel som billigt koreaner eller kinøjser kabel, men har nu aldrig hverken set eller hørt det skulle ha nogen som helst indflydelse, men jeg vil super gerne se det eller høre det :-)

Spolen i pickuppen kan have en induktion på omkring 500mH. Hvis du så laver en dæmpet parallel resonanskreds bestående af 500mH, 300pF og 47k, hvad sker der så? Du har selvfølgelig høj kapacitet i tonearmskablet, men der er ingen grund til at gøre det værre. Et standard 1,5m "lakridskabel" ligger på omkring 200pF.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf acj1980 » tirs 1. apr 2014 09:40

Mikkel, det er korrekt nok.. men kan det høres?? jeg kom nok til at tænke på alm krystal pickup ... men jeg roder ikke ret meget i pladespillere så det er nok derfor jeg er lidt tabt på det område
acj1980
 

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf jcr1972 » tirs 1. apr 2014 10:05

Xtal pu'er er om nogen endnu mere følsomme hvad kabler angår da deres impedans er enormt høj. Man hører omgående et diskanttab hvis kablerne bliver for lange/er af dårlig kvalitet.
jcr1972
 

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf Claus H » tirs 1. apr 2014 11:02

Fredmarantz skrev:
Hvis det betyder, at man skal have monteret en plade eller/og lave en udfræsning i kabinettet til stikkene på pladespilleren, vil jeg altså ikke sige, at det længere er originalt - eller misforstod jeg dig her?.
Vh
freddy


Hej Freddy du forstår mig rigtig ved udfræsning, tænker det samme, der er dog stadigvæk mange der gør det, ærgeligt :S

Der er mange gode svar herinde og har givet mig lidt at tænke over. Pladespillere er jo en anden verden, jeg ikke har 100 % sat mig ind i endnu mht til et par ting. Meeeen det kommer nok :)

Tak igen for det mange svar.
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: Udskiftning af signal kabler i pladespilleren

Indlægaf mcs_5 » ons 2. apr 2014 02:57

acj1980 skrev:Mikkel, det er korrekt nok.. men kan det høres??

Ja! Med mange pickupper får du en tynd, spids lyd, hvis der er for meget kapacitet på. Her hjælper det at reducere belastningsmodstanden til 20-30k istedet for 47k (hvis man ikke kan reducere kapaciteten) - det flader peaket noget ud.

Nogle (især gamle) pickupper kan have svært ved at nå så langt op i diskanten, og her kan lidt LC-resonans hjælpe. Men det bliver selvfølgelig aldrig lineært...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 101 gæster