Tonni's Projekt Thorens

Alt om GDS

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » fre 30. jan 2015 23:33

Så skete der lidt nyt på motor-fronten...

Motoren blev gravet frem og ret så meget skilt ad.
Først en passende bakke at arbejde i...

Motor før pilleri.jpg


Så af med pulley'en, det kræver to at to pinoler bliver løsnet.
Og varmeskjoldet samme vej.

Motor pulley af.jpg


Så skal skjoldene løsnes.

Stag af.jpg


Dernæst løsnes bundskjoldet forsigtigt. - Det kan drille lidt da spolernes lak kan klæbe mod skjoldet...

Adskildt forsigtigt.jpg


Nu bores nitterne forsigtigt ud med et 2,5 mm håndbor, og lejet kan adskilles

Adskildt bundleje.jpg


Her pillet lidt mere fra hinanden.

Bundleje adskildt 2.jpg


Og vi kan så begynde med at samle igen...
Sinter-broncelejerne tjekkes for slid, rengøres, og bages før det lægges i blød i rent olie i et par døgn.
- Eller erstattes med nye lejer fra ePay...

Bagt og druknet.jpg


- MEN først skal vi liige...
Byndkuglen og trustplaten trænger helt sikkert til et eftersyn!
Den gamle kugle graves forsigtigt ud af akslen med en tandstikker, og det gamle fedt fjernes.
Herefter kan lidt lejefedt lægges ned i hullet og den nye kugle klistres fast...

ADVARSEL! - Den kugle er 2 mm i diameter, og et rent helvede at finde igen, hvis den ryger ud af kontrol!!!
Do NOT try that at home! :oops: :Skor:

En passende serie billeder til illustration af hvorfor og hvordan.

Først et par hvorfor:

Bundkugle oxyderet.jpg


Og med trustplate, sammenlignet med de nye dele.

Sammenlign bundleje.jpg


Så den nye kugle i akslen, og trustplaten lagt i en smule fedt(lim).

Ny trustpl og kugle på plads.jpg


Bundlejet kan nu samles igen.
Først skal filt og bronce på plads.

Første filtring og fjeder.jpg


Anden filtring, og masser af dejlig fedtet olie...

oliereservoir samlet og sølet.jpg


Og så skal det hele bare skrues sammen, med en passende samling 2,5 mm rustfri maskinskruer...
Her kom der desværre ikke flere billeder, da mit kamera løb tør for strøm! :(

Men er man kommet her til, vil resten være let tilgængeligt. Ikke mindst grundet denne tråd, som også er linket til længere oppe...

Olien jeg har brugt, er en additiv fattig ISO VG 46, som kommer i fire liters dunke... Tror aldrig jeg løber tør! :Skor:
Denne er velegnet til motoren. Til de andre sintringer (trappehjul, mellemhjul og hovedlejet) er SAE-30 mere passende, idet det er federe, og derfor bedre egnet til langsomt roterende dele.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. jan 2015 23:39

:thumbsup: Enestående Tonni - Keep it comin'

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 00:04

Tak for det Freddy! Der er egentligt ikke så meget mere at komme med, når det kommer til motoren.
Dog jeg glemte at skrive at når man samler lejerne igen, er det en god ide at give anlægsfladerne, hvor bronzelejerne rører skjoldene, en smule fedt. Dette for lejerne lettere skal glide på plads, når motoren samles.
Lejerne er designet til at være selvcentrerende. - Men der er ikke grund til ikke at hjælpe dem lidt på vej...

Fedt på lejeanlæg.jpg


Mængden af fedt er let overdrevet her, for det er lettere at se hvad jeg mener.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 16:23

Motoren er nu blevet startet op på varioen. Den begyndte at rykke på sig ved 31,4 V, og havde stabil rototion (omend langsom selvfølgeligt) ved 34,7 V. Ikke ringe for en motor der lige har været totalt adskilt!

En observation skal dog lige nævnes. Denne motor var ikke særlig brugt. Derfor var det en fordel at bage de oprindelige lejer, og genbruge dem. Dette kan ikke altid forventes, hvorfor de lejer der er linket til længere oppe kan blive nødvendige at bruge. Det på trods af at de ikke er så porøse, og dermed skal smøres meget oftere... - Faktisk har jeg en fornemmelse af at de nye lejer slet ikke er sintrede, men almindelig messing. Jeg har ikke kigget dem efter under mikroskop endnu, så er ikke sikker.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 17:02

Nu har motoren kørt i et par timer, og har en overfladetemperatur på 44,1 grader. Lidt under det gamle olie, hvor den lå på 48,6...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 21:13

Så tror jeg ikke motoren kan blive bedre... Den slæber sig i gang ved 28,11 V, og kan endda accelerere ved den spænding!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » lør 31. jan 2015 21:19

Jeg synes, at det er en flot dokumentation af din motorrestaurerering - og jeg kan mærke, at jeg bliver endnu mere motiveret for at gøre det samme ved min.

Jeg har et par sprøgsmål,som bare "hænger i min bevidsthed" vedr. dette:

1: Var der ikke noget med, at man i forbindelse med "centrering" af lejet skulle bruge et stetoskop?

2: Hvordan lyder motoren nu, når den er monteret i værket, ved lyt helt tæt på? - er der overhovedet mekanisk noget at høre, hvis "ja" - hvad??

3: Er der noget at høre, når værket kører og er koblet op på anlæg (højttalerlyd?)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 22:20

Hej Freddy!

Ad 1: Har jeg justeret (lokket) til lavest mulig friktion, og har dermed ikke brugt stetoskop, som justeringsredskab.

Ad 2: Er motoren ikke monteret i værket, Den er (desværre) hmt's. Men min egen står til samme tur i næste uge...

Som følge deraf er det tredie spørgsmål heller ikke mulig at besvare...

Men mon ikke hmt's og mine motorer vil performe nogenlunde optimalt alligevel? ;)

Har dog ved at "ophænge" motoren i mine fingre kunnet mærke, at denne motor er følsom for ophængning. Der er klart færrest vibrationer når den hænger helt i lod.

Hmt's motor er nu nede på at kunne slæbe sig i gang, i varm tilstand, ved 24,92 V!!! Håber virkeligt at min kan blive lige så god!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Helikon » lør 31. jan 2015 22:28

Tonni skrev:Motoren er nu blevet startet op på varioen. Den begyndte at rykke på sig ved 31,4 V, og havde stabil rototion (omend langsom selvfølgeligt) ved 34,7 V. Ikke ringe for en motor der lige har været totalt adskilt!

En observation skal dog lige nævnes. Denne motor var ikke særlig brugt. Derfor var det en fordel at bage de oprindelige lejer, og genbruge dem. Dette kan ikke altid forventes, hvorfor de lejer der er linket til længere oppe kan blive nødvendige at bruge. Det på trods af at de ikke er så porøse, og dermed skal smøres meget oftere... - Faktisk har jeg en fornemmelse af at de nye lejer slet ikke er sintrede, men almindelig messing. Jeg har ikke kigget dem efter under mikroskop endnu, så er ikke sikker.


I forhold til ovenstående og til alminelig orientering for (maskin)interesserede eller andre der vil erhverve sig lejer til pladespillere eller andet hvor glidelejer er at foretrække, så kast et blik på dette, idet det ikke er helt ligegyldigt hvordan "oilite"/ SAE841/sinterbronze behandles under bearbejdningsprocessen.
http://www.lm-tarbell.com/machining_sintered_bronze.htm
og lidt historie vedr. oprindelse - det er vel ikke helt overraskende når man tænker over det...
http://en.wikipedia.org/wiki/Oilite
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 23:10

Mange tak for indlægget Niels! Spændende indsigts artikler... :)

Og til Freddy. Med stetoskobet på, kan jeg ikke høre motorlejerne, men kun den brum/sner der opstår grundet viklingerne og den kortslutningsvikling der vibrerer en anelse med.

Motoren har jeg nu til at snurre ved 24,1 volt, med 50 o/min! Den motor kommer min egen, mere slidte, ikke til at kunne konkurrere med! - Hvor stor forskel skal det blive spændende at se, når jeg når der til! :Tanke:
Senest rettet af Tonni tirs 3. feb 2015 06:36, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » søn 1. feb 2015 00:17

Hej Tonni!

Tak for det - meget tyder på, at restaureringen er helt rigtig. Jeg er ligeledes spændt på, hvorledes HMT oplever motordriften, når den igen kommer i værket.

Min egen motor kører for så vidt udmærket - jævnt - hurtig opstart - holder sin jævne hastighed (jf. stroben) - både når kold og varm. temperatur ikke målt.

Så til, hvad jeg tror er negativt: Hastighed fra drift (33 1/3) og til stop er ikke ret lang - måske 35-40 sekunder - og jeg kan høre en svag, men alligevel tydelig "rytmisk hvislen" fra motoren under drift, når jeg lægger øret til - både kold og varm. Det kan vel høres i op til ca. 30-40 cm fra motoren.

Nogen kommentarer til det?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Helikon » søn 1. feb 2015 10:59

Hej Freddy
Pladespilleren er færdig! - hvad værre er den er nu miljøfarlig, du er meget heldig at jeg lige har det rette udstyr til at fjerne og neutralisere den med så jeg kan den transportere den sikkert væk. Jeg kan være fremme inden middag. Rør intet og gå udenfor til faren er væk.
Du kan altid give en øl for hjælpen senere :lol:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » søn 1. feb 2015 13:27

Ja Niels du har ret! Den er helt sikkert på nippet til at lave en Hiroshima! - Han bør absolut sikre alle døre og vinduer!!! ;)

Freddy. De mislyde du oplever, kan de skyldes at du stadig kører med den oprindelige bundkugle? Eller har du genbrugt den oprindelige trustplate? Begge dele kan give de nævnte symptomer. Plus fremmedlegemer i de sintrede, skæv aksel og skæv centrering af rotor, i forhold til stator... Håber du får fundet synderen!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf hmt » søn 1. feb 2015 14:40

Tonni skrev:Hej Freddy!

Ad 1: Har jeg justeret (lokket) til lavest mulig friktion, og har dermed ikke brugt stetoskop, som justeringsredskab.

Ad 2: Er motoren ikke monteret i værket, Den er (desværre) hmt's. Men min egen står til samme tur i næste uge...

Som følge deraf er det tredie spørgsmål heller ikke mulig at besvare...

Men mon ikke hmt's og mine motorer vil performe nogenlunde optimalt alligevel? ;)

Har dog ved at "ophænge" motoren i mine fingre kunnet mærke, at denne motor er følsom for ophængning. Der er klart færrest vibrationer når den hænger helt i lod.

Hmt's motor er nu nede på at kunne slæbe sig i gang, i varm tilstand, ved 24,92 V!!! Håber virkeligt at min kan blive lige så god!!!


Jeps, det er min motor, som Tonni har haft under kærlig og yderst kompetent behandling, hvilket jeg naturligvis er utrolig taknemmelig for. Og det glæder mig, at motoren ser ud til at køre så godt; jeg havde ikke mulighed for at besigtige 124'eren da jeg købte den, så det var et wildcard, men noget tyder altså på at den ikke har kørt særlig meget, hvilket tegner særdeles lovende.

I første omgang sætter jeg den tilbage i Beogram-plinten, men på sigt er det tanken at bygge en ny, tungere og bedre afkoblet plint. Jeg mangler også at få en arm indkøbt, men med lidt held, så har jeg en 124 inklusive arm der kommer til at køre om relativ kort tid.

Billeder og beskrivelse af lytteroplevelse følger, selvfølgelig. Det er i øvrigt også utrolig spændende at læse om motorstyring, som også er noget, jeg vil kigge på lidt senere.
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » man 2. feb 2015 01:05

Helikon skrev:Hej Freddy
Pladespilleren er færdig! - hvad værre er den er nu miljøfarlig, du er meget heldig at jeg lige har det rette udstyr til at fjerne og neutralisere den med så jeg kan den transportere den sikkert væk. Jeg kan være fremme inden middag. Rør intet og gå udenfor til faren er væk.
Du kan altid give en øl for hjælpen senere :lol:


Godt, at vi har så mange hjælpsomme forummedlemmer - det er det vi er her for :thumbsup: :Thumpsup: :p

(jeg skal huske dit tilbud, hvis miljøstyrelsen rører på sig)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 130 gæster