Så skete der lidt nyt på motor-fronten...
Motoren blev gravet frem og ret så meget skilt ad.
Først en passende bakke at arbejde i...
Så af med pulley'en, det kræver to at to pinoler bliver løsnet.
Og varmeskjoldet samme vej.
Så skal skjoldene løsnes.
Dernæst løsnes bundskjoldet forsigtigt. - Det kan drille lidt da spolernes lak kan klæbe mod skjoldet...
Nu bores nitterne forsigtigt ud med et 2,5 mm håndbor, og lejet kan adskilles
Her pillet lidt mere fra hinanden.
Og vi kan så begynde med at samle igen...
Sinter-broncelejerne tjekkes for slid, rengøres, og bages før det lægges i blød i rent olie i et par døgn.
- Eller erstattes med nye lejer fra ePay...
- MEN først skal vi liige...
Byndkuglen og trustplaten trænger helt sikkert til et eftersyn!
Den gamle kugle graves forsigtigt ud af akslen med en tandstikker, og det gamle fedt fjernes.
Herefter kan lidt lejefedt lægges ned i hullet og den nye kugle klistres fast...
ADVARSEL! - Den kugle er 2 mm i diameter, og et rent helvede at finde igen, hvis den ryger ud af kontrol!!!
Do NOT try that at home!
En passende serie billeder til illustration af hvorfor og hvordan.
Først et par hvorfor:
Og med trustplate, sammenlignet med de nye dele.
Så den nye kugle i akslen, og trustplaten lagt i en smule fedt(lim).
Bundlejet kan nu samles igen.
Først skal filt og bronce på plads.
Anden filtring, og masser af dejlig fedtet olie...
Og så skal det hele bare skrues sammen, med en passende samling 2,5 mm rustfri maskinskruer...
Her kom der desværre ikke flere billeder, da mit kamera løb tør for strøm!
Men er man kommet her til, vil resten være let tilgængeligt. Ikke mindst grundet denne tråd, som også er linket til længere oppe...
Olien jeg har brugt, er en additiv fattig ISO VG 46, som kommer i fire liters dunke... Tror aldrig jeg løber tør!
Denne er velegnet til motoren. Til de andre sintringer (trappehjul, mellemhjul og hovedlejet) er SAE-30 mere passende, idet det er federe, og derfor bedre egnet til langsomt roterende dele.